7 tips om je Google Adwords te optimaliseren

Het internet is een grote virtuele bibliotheek waarin je veel, zo niet alles, kan terugvinden met een eenvoudige zoektocht via Google. Het is een handeling die we met z’n allen bijna dagelijks uitvoeren. Het zal je vast al opgevallen zijn dat je in je resultatenlijst ook altijd een selectie gesponsorde advertenties te zien krijgt. Dat is natuurlijk geen toeval. Die advertenties worden zo ingesteld dat ze bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Zo verhogen adverteerders de kans dat er ook daadwerkelijk op geklikt wordt. En… elke klik kan een extra conversie opleveren.

Interessant, zeg je? Dat is het zeer zeker, want ook jij kan voor je business handig gebruik maken van dit instrument. Hoe? Door aan te kloppen bij een Google Adwords Partner zoals DAS media, bijvoorbeeld. Wie niet bang is van computers kan evengoed zelf aan de slag gaan in Google Adwords, de tool waarmee je Google advertenties kan opzetten. Het is wel opletten geblazen voor een paar addertjes onder het gras. Daarom delen we graag onze geheimen met jou. Die laten je toe om je campagnes straks te optimaliseren. Zo vermijd je dat een deel van je budget opgaat aan nutteloze ingrepen. We leggen je in 7 tips uit waar je moet op letten.

Tip 1: gebruik het juiste keyword en matchtype in je adwords campagne

Als je campagne een tijdje gelopen heeft, is het interessant om eens te bekijken bij welke zoekopdrachten je advertentie getoond wordt. In Google krijg je verschillende manieren of matchtypes om je zoekwoorden op te geven.

dasmedia-zoekwoorden
  • Broad of brede zoekwoorden: in dit geval worden je advertenties vertoond bij spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten
  • Phrase of woordgroepen ”..”: je kan ook woordgroepen (of sterk gelijkende varianten van een woordgroep) instellen, al dan niet met extra woorden die eraan vooraf gaan of erop volgen
  • Match of exacte zoekwoorden [...]: tot slot heb je de mogelijkheid om exacte termen af te bakenen (of sterk gelijkende varianten van die exacte term met dezelfde betekenis)

Bizarre varianten

Als je Google Adwords zélf laat kiezen dan zal de tool de zoekwoorden altijd zo breed mogelijk instellen. Woorden met spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten worden gebruikt om de advertentie weer te geven. Dit levert uiteraard veel hits op, maar je loopt dan wel het risico dat je advertentie ook opduikt bij bizarre varianten van een zoekterm en de kans is erg groot dat je dat niet wil.

Een traplift is geen facelift

We verduidelijken dat even met een concreet voorbeeld. Als je als keyword ‘traplift’ gebruikt, zal je advertentie ook getoond worden bij de zoekopdracht ‘verhuislift’ of ‘autolift’. Je advertentie zal zelfs opduiken bij de zoekterm ‘facelift’, terwijl iemand die een cosmetische ingreep zoekt ofwel niet zal doorklikken naar aan aanbieder van trapliften, ofwel na het doorklikken je website snel weer zal verlaten. Jij hebt wel bezoekers op je webstek, maar een groot aantal is bij voorbaat niet te converteren. Kort samengevat: voor jou is dit matchtype grotendeels weggegooid geld.

Weetje: hoe zie je bij welke zoekopdracht er op je advertentie wordt geklikt?

Simpel: door je Google Adwords Account te linken in Google Analytics, via Beheer, Adwords.

Google Analytics verheldert

Via Google Analytics kan je niet alleen enorm veel statistieken en interessante informatie vinden met betrekking tot de bezoekers van je website. Je kan er ook gaan kijken naar de zoekopdrachten die geleid hebben tot kliks op je advertentie en dus je website. Daarnaast kan je als secundaire dimensie het zoekwoord toevoegen. Zo kan je kijken of het zoekwoord waarvoor je adverteert wel overeenkomt met de getypte zoekopdracht (zoekwoordrelevantie). Een erg verhelderende oefening.


Tip 2: werk met uitsluitingszoekwoorden

Klakkeloos brede zoekwoorden instellen, is geen goed idee weet je nu. De kans dat je advertentie bij niet relevante zoekopdrachten verschijnt is groot en daar heb je niets bij te winnen. Je hoeft het kind evenwel niet met het badwater weg te gooien. Je kan namelijk negatieve zoekwoorden – dat zijn woorden die niet passen bij je advertentie – toevoegen aan een lijst met woorden die je wil uitsluiten. Zo vermijd je dat je advertentie getoond wordt bij niet relevante zoekopdrachten.


Tip 3: adverteer locatiegericht

Bij het instellen van je campagne kan je ook geografische keuzes maken waarmee je bepaalt waar je advertentie precies te zien is. Je kan zo groot of klein gaan als je wil: van internationaal tot zeer lokaal. Geef specifieke landen, gebieden, regio's, steden of aangepaste gebieden op en kies zo waar je advertenties worden weergegeven. Je kan trouwens ook een straal instellen van x aantal kilometer rond een specifieke plaats, bijvoorbeeld het gebied dat tot 20 kilometer rond Kortrijk ligt. Duik je daardoor per ongeluk op in een stukje van Frankrijk en is dat niet de bedoeling? Geen nood, ook dat kan je eenvoudig bijsturen via uitsluiting.

dagen-meer-kliks-googleAd

Tip 4: op welke dag van de week krijgen je google adwords meer kliks?

Benieuwd wanneer je advertentie het meeste kliks krijgt? Of wanneer de conversie het hoogst ligt? Ook dat kom je makkelijk te weten via Google Adwords. Vervolgens kan je je budget op een bepaalde dag verhogen of er zelfs voor kiezen op bepaalde dagen geen advertentie te laten verschijnen in de zoekresultaten. Elke dag heeft een eigen cijfer. Door cijfers wel of niet op te geven, bepaal je op welke dagen je advertentie zichtbaar is. (0 = zondag, 1 = maandag, 2 = dinsdag, 3 = woensdag, 4 = donderdag, 5 = vrijdag, 6 = zaterdag)

Tip 5: bied op je eigen merknaam

Het gebeurt steeds vaker dat concurrenten op je merknaam bieden, omdat ze op die manier boven jou komen te staan in de resultatenlijst van Google. Aangezien jij gegarandeerd beter scoort in de organische zoekopdrachten moeten ze gaan inspelen op de advertenties. Het is dus van groot belang om goed in de gaten te houden of een concurrent je eerste plekje probeert af te snoepen. Daarom is het altijd een goed idee om zelf ook te bieden op je merknaam. Dat zorgt ervoor dat je zowel organisch als betalend op de eerste positie staat in Google.


Tip 6: gebruik de Google Adwords extensies!

Via de Adwords extensies kan je nog meer informatie aan je campagne toevoegen. Zo valt je nog meer op én verhoog je de kans op een waardevolle klik. Er zijn verschillende extensies mogelijk. We lijsten ze even op:

dasmedia-seo-optimalisatie-telefoonnr

Telefoonnummer

Bij Google Ads is het mogelijk om je telefoonnummer toe te voegen aan je advertenties zodat de klanten in 1 klik je bedrijf kunnen bereiken.

dasmedia-seo-optimalisatie-sitelinks

Sitelinks

Via sitelinks kan je nog meer rechtstreekse links naar een website plaatsen. Sommige bezoekers willen direct het product zien, andere willen direct contact opnemen. Daar kan je onder je advertentie op inspelen. Zeker doen! Het is daarnaast ook mogelijk om nog een extra woordje uitleg te geven bij de sitelinks. Eveneens warm aanbevolen.

dasmedia-seo-optimalisatie-structered-snippet

Structured snippet extension

Bij de snippet extensions kan je enkele features in de kijker zetten. Dit kan gaan van services en producten over bestemmingen tot merken, shows, voorzieningen en dies meer.

dasmedia-seo-optimalisatie-callouts

Callouts

Met de callouts kan je je advertentie uitbreiden met enkele USP’s, waardoor je jouw bedrijf nog meer laat opvallen tussen de andere campagnes.

Ook voor de extensies geldt dat meten weten is. Die internet-mantra moet je altijd in het achterhoofd houden. Houd je prestaties bij en evalueer ze op tijd en stond. Kijk na of het toevoegen van een extensie een positief effect of een negatief effect heeft en stuur bij waar nodig.

Tip 7: houd bij hoeveel aanvragen je door Google Adwords krijgt

We schreven het al in het begin van dit artikel: het is niet omdat je veel kliks en extra bezoekers genereert dat je ook meer omzet of contactaanvragen scoort. Als je bijvoorbeeld 1.000 extra bezoekers telt, maar niet meer of minder contactaanvragen dan vóór je Google Adwords campagne, dan weet je dat er werk aan de winkel is.

Start met je doelen vast te leggen in Google Adwords en hou in je CMS bij hoeveel aanvragen je te danken hebt aan de Google Adwords campagne. Stel jezelf ook in de plaats van de bezoeker en bekijk kritisch je eigen website. Jij kent je business als geen ander en hebt heel veel voorkennis. Dat kan je perceptie van je eigen website kleuren. Verplaats je dus in díe bezoeker die niet per se weet wat jij weet. Lees je site vanuit zijn perspectief en denk na over hoe je je één en ander nog beter kan maken.

Check ook of hij er goed uitziet op een mobiel toestel. Dat is erg belangrijk, want onderzoeken wereldwijd tonen aan dat mensen steeds vaker via hun smartphone surfen. Het moet voor een bezoeker kinderspel zijn om contact met je op te nemen. Wees dus zeker alert als het over formulieren gaat. Die maak je best niet te lang.

Tot slot

Alle elementen die we hier hebben aangehaald, kunnen je helpen om zoveel mogelijk leads uit een campagne te halen. Je kan in het begin focussen op een paar van de aspecten die we hier hebben aangehaald, maar het spreekt voor zich dat Google Adwords een en/en-verhaal is. Hoe meer ‘fronten’ je monitort en bijstuurt, hoe groter je return. En dát is uiteindelijk toch het doel van elke campagne: je bedrijf boosten.

De ervaring leert ons dat er veel vragen zijn over het inzetten van Google Adwords campagnes. Goed begonnen, is half gewonnen en dus is het beter om vooraf de koppen eens samen te steken met één van onze specialisten.

Nog meer vragen? Wil jij ook een boost?

Contacteer ons

Daarom kies je voor ons.

Op zoek naar een betrouwbare partner die jouw kmo de beste digitale oplossing(en) biedt? DAS Media bundelt expertise en ervaring met een doelgerichte kmo-aanpak binnen één centraal team. Samen met jou maken we werk van de efficiëntste digitale marketingstrategie. Die evalueren we permanent en sturen bij waar nodig. Het resultaat: meer leads en nieuwe klanten.

Afspraak maken

Op de hoogte blijven?