GDPR voor dummies #3: GDPR en de gevolgen voor je mailings en online marketing!

De nieuwe GDPR-wetgeving voor gegevensbescherming heeft niet enkel gevolgen voor je website en webshop, maar eveneens voor de implementatie van je online marketing. Benieuwd naar wat je allemaal kan doen om je mailings, Facebook- en SEA-campagnes GDPR proof te maken? In dit derde deel van onze GDPR blogreeks zetten we de belangrijkste vereisten én no-go’s voor jou op een rijtje!

dasmedia-google-analytics-logo

1. GDPR en Search Engine Advertising

Zowel Google AdWords als Microsoft Bing Ads bevatten functies die onder het GDPR-toepassingsgebied vallen. Wie een beetje vertrouwd is met SEA, weet dat conversietracking van fundamenteel belang is voor het beheer van advertentiecampagnes. Hieronder 4 puntjes om hier in acht te nemen:

  • Importeren van AdWords-conversies in Google Analytics: bij het koppelen van je Analytics-doelen aan jouw AdWords-account, zie je welke campagnes voor bepaalde conversies hebben gezorgd. Voor het meten van bezoekersgegevens met Analytics zal je voortaan toestemming nodig hebben van de gebruiker.

  • De UET tag van Bing Ads: de ‘Universal Event Tracking’-tag van Bing Ads wordt, i.t.t. de conversiecode van AdWords, ingeladen op alle pagina’s van je website. Diezelfde tag kan gebruikt worden voor het aanmaken van RLSA en remarketing doelgroepen. Beide zullen pas geplaatst kunnen worden na goedkeuring van de gebruiker.

  • AdWords-conversiecode: de conversiecode van AdWords, gebruikt voor conversietracking, maakt gebruik van een cookie om te bepalen of een gebruiker na het klikken op een ad op de pagina komt waarin deze code is verwerkt. De individuele gebruiker wordt hierbij geïdentificeerd en daarom valt deze functie dan ook onder GDPR. Ook hiervoor zal je als adverteerder toestemming moeten vragen.

  • Verbeterde CPC van AdWords: dit is een optie binnen het adverteerders platform van AdWords waarmee je het bod kan wijzigen op basis van gegevens die Google heeft over een bepaalde gebruiker. Deze functie oefent invloed uit op de effectiviteit van een bepaalde ad. Hiervoor zal niet jij, maar Google toestemming moeten verkrijgen.
dasmedia-facebook-logo

2. GDPR en Facebook

Facebook Business biedt adverteerders een vrijwel bodemloos vat aan targeting opties. Het is dan ook logisch dat veel van deze targeting functies ook onder het toepassingsgebied van de GDPR-normering vallen.

  • Conversietracking op Facebook: de Facebook-pixel kan je zowel gebruiken om conversies te meten als om remarketing doelgroepen mee op te bouwen. Hier zal je de toestemming van de gebruikers nodig hebben om remarketing te kunnen vastleggen.

  • Lookalike audiences: deze doelgroepen, afgeleid en opgebouwd vanuit bestaande gegevens en doelgroepen, zijn te vergelijken met Google similar audiences. Aangezien het hier gaat om personen waar je zelf geen contact mee hebt gehad, is het in dit geval niet jij, maar Facebook die toestemming moet vragen.

  • Targeten van je klantenbestand of websiteverkeer: hier gaat het om gegevens die je zelf verzamelt over gebruikers, zoals e-mailadressen en websiteverkeer. Ook in dit geval is de adverteerder verantwoordelijk voor de toestemming.

  • Targeten op betrokkenheid: hierbij biedt Facebook de mogelijkheid gebruikers te targeten op basis van hun interactie met je Facebook-pagina of -berichten.
dasmedia-mailing-Bottinne

3. GDPR en e-mailmarketing

Wat de nieuwe GDPR-wetgeving zegt over e-mail opt-in:

1. E-mail opt-in moet een duidelijke en bevestigende actie zijn:

dit kan onder meer door het aanvinken van een checkbox of door een verklaring te accepteren die de verwerking van persoonsgegevens voorstelt. Een vooraf aangevinkte checkbox is geen geldige vorm van een e-mail opt-in.

2. Informatie gerelateerd aan e-mail opt-in:

moet concreet, transparant en begrijpelijk zijn. Je kan dus best ook vermelden: waarvoor de data wordt gebruikt, een link naar je privacy policy en duidelijke opt-in en opt-out regels.

3. De e-mail opt-in moet gescheiden zijn van andere algemene voorwaarden en het mag geen voorwaarde zijn.

De e-mailmarketeer dient bij iedere e-mail opt-in antwoord te kunnen geven op de volgende vragen:


  • Hoe en wanneer werd de e-mail opt-in verkregen? Wie schreef zich in voor de mailing? Hier gaat het om het bijhouden van persoonsgegevens.
  • Wie heeft de e-mail opt-in verkregen en in welke context? Wat is de status van de e-mail opt-in: is de persoon ingeschreven of net uitgeschreven?
  • Welke methode werd gebruikt? Was het opt-in of opt-out? Dit kan bijvoorbeeld via een checkbox, het accepteren van een verklaring, etc.
  • Wanneer is de opt-in verkregen? Hier zal je de datum van inschrijving moeten kunnen aantonen.
  • Was de informatie helder en begrijpelijk? Waarvoor is er toestemming gegeven? Hiervoor dien je de precieze verwoording te kunnen aangeven die bij de checkbox of verklaring stond.
  • Hoe is de e-mail opt-in verstrekt? Met behulp van een link, een voetnoot, een pop-up?

4. Indien je de verworven data op verschillende manieren verwerkt, dien je gebruik te maken van gescheiden e-mail opt-in’s.

5. Als e-mailmarketeer ben je verplicht om de e-mail opt-in te kunnen aantonen.

6. De contacten moeten duidelijk zien hoe ze zich kunnen uitschrijven.

Heb je nog vragen omtrent de correcte implementatie van de GDPR wetgeving in je website, webshop of online marketing?

Aarzel niet om ons te contacteren

Daarom kies je voor ons.

Op zoek naar een betrouwbare partner die jouw kmo de beste digitale oplossing(en) biedt? DAS Media bundelt expertise en ervaring met een doelgerichte kmo-aanpak binnen één centraal team. Samen met jou maken we werk van de efficiëntste digitale marketingstrategie. Die evalueren we permanent en sturen bij waar nodig. Het resultaat: meer leads en nieuwe klanten.

Afspraak maken

Veelgestelde vragen

  • Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?

    Via periodieke e-mailcampagnes informeer je jouw volgers over acties, nieuwe producten of innovaties en nieuws binnen je bedrijf. Zo zorg je voor een goede connectie met je klanten en blijf je top-of-mind. Bovendien is een e-mailcampagne ook perfect meetbaar. Je kan alles op de voet volgen: hoeveel mensen hebben je e-mail geopend? Hoeveel mensen hebben er op een link doorgeklikt en op welke link hebben ze geklikt?

  • Welk programma gebruik ik best voor mijn emailmarketing?

    Gebruik bij voorkeur een online oplossing waarbij je voldoende rapportagetools omtrent statistieken ter beschikking hebt. Zo kan je jouw e-mailcampagnes steeds evalueren en bijsturen. Bij zo’n online oplossing kan je ook op basis van een template werken. Zo’n template is niet alleen super handig om e-mailcampagnes op te stellen, maar zorgt ook voor consistente communicatie én heeft oog voor de mobiele lezers van je campagne! Campaign Monitor of Mailchimp zijn gekende SaaS-oplossingen.

  • Hoe vaak moet ik een nieuwsbrief versturen?

    Dit hangt enerzijds af van de hoeveelheid aan relevante content. Heb je maandelijks voldoende te vertellen en kan je daarrond ook enkele blogartikelen schrijven? Of heb je veel nieuwe artikelen en komen er enkele acties aan? Dan kan je bijvoorbeeld maandelijks een mailing versturen. Belangrijk: lever steeds waardevolle content. En anderzijds: ga op zoek naar de juiste balans en evalueer op basis van de statistieken van je abonnees.

  • Wat is het resultaat van mijn e-mailcampagne?

    Enerzijds heb je de statistieken die je mailingtool je aanbiedt. Maar je kan die statistieken ook aanvullen informatie uit Google Analytics. Ga na of jouw e-mailcampagne tot meer bezoekers of interactie - en in het beste geval ook tot meer leads of verkopen - geleid heeft!

Op de hoogte blijven?