9 redenen waarom je NU moet starten met online te verkopen

We horen het vaak: “Ik heb geen webshop nodig.” of “Ik wil wel starten met een webwinkel, maar ik weet niet waar te beginnen.”.

Vandaag een nieuwe zaak starten zonder webshop is geen slimme zet! Want de consument geeft online steeds meer geld uit en daar kan jij met jouw webshop een graantje van meepikken! Twijfel je nog? Lees dan zeker onderstaande redenen waarom jij best vandaag nog start met jouw webshop.

En ben je daarna helemaal overtuigd, maar weet je niet goed hoe je aan zo’n webshop moet beginnen? Geen probleem, we helpen je graag op weg met onze checklist die je onderaan deze blogpost kan downloaden! Zo ga jij zorgeloos aan de slag.

Dasmedia blog 9redenenwebshopstarten overview beeld1

1. Een webshop beperkt de tijdrovende administratie.

Je hebt (nog) geen webshop, maar je verkoopt wellicht wel online via e-mail of sociale media. Dan weet je ook dat de opvolging van die online verkoop veel tijd en energie vergt. Denk maar aan de afhandeling van de talloze berichten zoals bijvoorbeeld: “Hallo, zijn deze sneakers nog op voorraad?” of “Hoeveel kost dit zomerjurkje?”.

Je antwoordt snel even tussendoor: “Die sneakers zijn nog op voorraad en komen op €79 euro. Je kan het bedrag overschrijven op volgend rekeningnummer: …”. Al dat heen-en-weer mailen vraagt heel wat tijd en bovendien komt de controle van de betaling en opvolging van de verzending daar nog eens bovenop. Overigens vind je het ook moeilijk om het overzicht te bewaren in die overvolle mailbox en via sociale media!

Zie jij door de bomen (lees: vele e-mails en berichten via sociale media) nauwelijks het bos meer? Geen nood! Online verkopen kan een pak efficiënter: start nù met je eigen webshop en dat heen-en-weer mailen valt meteen weg. Alle informatie over jouw producten is voor iedereen online beschikbaar én men kan meteen betalen. Bovendien is er ook tracking voorzien.

2. Consumenten geven online steeds meer geld uit.

De e-commerce scheert hoge toppen: zo draaide de sector in 2019 een recordomzet van bijna 11,5 miljard euro in België. Volgens het ING Economisch Bureau zal dat record in 2020 opnieuw gebroken worden. Men voorziet een omzetstijging van de webwinkels met maar liefst 12%. Reden te meer om nu uit de startblokken te schieten met jouw nieuwe webshop! Waar wacht je nog op?

3. Eerst informeren, dan kopen.

Je hebt reeds één of meerdere fysieke winkels? Dan is het slim om daarnaast ook een webshop te openen. Consumenten informeren zich namelijk alvorens ze overgaan tot kopen en hierbij maken ze gebruik van verscheidene kanalen. Men informeert zich bijvoorbeeld in de fysieke winkel over die geluidsinstallatie, maar bestelt het product uiteindelijk toch online. Of net andersom: men informeert zich online, maar bestelt tenslotte in een fysieke winkel.

Het spreekt dus voor zich dat een fysieke winkel gecombineerd met een webshop een winning team is!

4. Help, ik moet mijn fysieke winkel (even) sluiten!

Helaas een realiteit, maar de kans bestaat altijd dat je je fysieke winkel(s) noodgedwongen even moet sluiten. Denk maar aan wegenwerken, verbouwingen, Corona, …

Met een webshop blijft je zaak overeind én kan je je klanten nog steeds bereiken.

Niet onbelangrijk: start vandaag nog met het verzamelen van de contactgegevens van je klanten. Zo kan je hen altijd contacteren!

Dasmedia blog ecommerceboomt 3

4. Help, ik moet mijn fysieke winkel (even) sluiten!

Helaas een realiteit, maar de kans bestaat altijd dat je je fysieke winkel(s) noodgedwongen even moet sluiten. Denk maar aan wegenwerken, verbouwingen, Corona, …

Met een webshop blijft je zaak overeind én kan je je klanten nog steeds bereiken.

Niet onbelangrijk: start vandaag nog met het verzamelen van de contactgegevens van je klanten. Zo kan je hen altijd contacteren!

Benieuwd wat er allemaal bij een webshop komt kijken?

Download onze checklist en ga zorgeloos aan de slag!

7. Nieuwe klanten werven en bestaande klanten meer laten kopen.

Eén van de voornaamste redenen voor een lokale handelaar om met een webshop te starten, is het werven van nieuwe klanten. Vergeet echter ook je bestaande klanten niet! Je kan hen laten winkelen waar en wanneer ze maar willen. Bovendien kan je hen ook meer laten kopen door herhalingsaankopen te stimuleren en bepaalde promoties toe te kennen.

Tenslotte kan je ook je slapende klanten, die al even niet meer in je winkel gepasseerd zijn, wakker maken. Via een nieuwsbrief of andere campagne kan je hen overtuigen om je webshop nog eens te bezoeken. Een webshop een bezoekje brengen is maar een kleine moeite!

Dasmedia blog 9redenenwebshopstarten overview beeld2

8. Eenvoudig producten verzendklaar maken en verzenden.

Vliegensvlug leveren is cruciaal voor een webshop. Het logistieke plaatje is intussen zo geëvolueerd dat het als handelaar heel makkelijk is om online pakketten aan te melden en te verzenden.

Bovendien hoef je zelf niet meer rond te hollen met al die pakketjes, want Bpost, DPD, DHL Parcel… bieden ook de mogelijkheid dat zij de de goederen bij jouw fysieke winkel oppikken. Handig, toch?

9. Een webshop hebben is leuk!

Ongetwijfeld hebben bovenstaande redenen je reeds warm gemaakt om een webshop te starten, maar dan moet de meest doorslaggevende reden nog komen: het is gewoon leuk om een webshop te hebben!

Zoals het ook fijn is dat er klanten klaar staan om af te rekenen in je fysieke winkel, is het ook bijzonder fijn om een e-mail te ontvangen dat je iets verkocht hebt! Elke keer de bevestiging dat je goed bezig bent.

Op de hoogte blijven?