Een LinkedIn bedrijfspagina maken en beheren: onze tips & tricks!

Hoera! Op 5 mei 2021 blaast social media platform LinkedIn 18 kaarsjes uit! Daarmee is LinkedIn de oudste van de nog in gebruik zijnde, grote sociale media.

Vandaag gebruiken meer dan 55 miljoen bedrijven en meer dan 722 miljoen mensen LinkedIn. Bedrijven verspreiden er niet enkel hun vacatures maar zetten LinkedIn ook in om te netwerken, connecteren en te verkopen. LinkedIn is namelijk hét netwerk voor B2B marketing: 96% van B2B content marketeers gebruikt LinkedIn voor organic social marketing en 80% adverteert via LinkedIn.

LinkedIn kan nuttig zijn voor elk soort bedrijf, of je nu groot of klein bent, B2C of B2B gericht. Het is dé plek om je klanten, business partners, potentiële en huidige werknemers op de hoogte te houden van nieuws, vacatures, ontwikkelingen en trends.

Inlytics linkedin analytics tool 2 SE1zwze L Os unsplash

1. Een LinkedIn bedrijfspagina maken.

Een LinkedIn bedrijfspagina opzetten is gemakkelijk en helemaal kosteloos:

  1. Log in op LinkedIn.
  2. Klik in de rechterbovenhoek van je LinkedIn overzicht op het icoontje “Work”.
  3. Kies de optie "Bedrijfspagina maken" helemaal onderaan de kolom.
DAS Media Linked In bedrijfspaggina maken

2. Vul zoveel mogelijk info in op je LinkedIn bedrijfspagina.

Hoe meer relevante info je over je bedrijf invult, hoe beter je scoort in LinkedIn en Google zoekopdrachten.

Vul zeker de omschrijving van je bedrijf in! Vertel in ongeveer 4 korte paragrafen wat je doet, je visie, missie en waarden. Denk hierbij aan SEO!

Stel een kwalitatieve profielfoto en omslagfoto in. Je profielfoto is meestal je logo, je omslagfoto kan je zien als een uitbreiding van je profielfoto. Een omslagfoto kan allerlei zaken bevatten: je team, je klanten, je producten, je nieuwste campagne of advertentie of het kan simpelweg een mooie visual zijn die de sfeer van je bedrijf weergeeft.

3. Deel je LinkedIn pagina.

Laat je netwerk weten dat je LinkedIn pagina live staat. Stuur je medewerkers bijvoorbeeld een mailtje met de link naar de pagina. Laat hen weten dat ze deze pagina kunnen volgen en/of aangeven als hun werkgever.

Voeg je nieuwe LinkedIn pagina toe aan je website, je e-mail signature en andere social media kanalen.

4. Ontwikkel een LinkedIn strategie.

Denk na over welke doelen je wil bereiken met je LinkedIn pagina. Zal je je LinkedIn pagina voornamelijk gebruiken voor recruitment, voor B2B marketing, om te connecteren met je klanten? Hoe ga je deze doelen bereiken?

Een goede eerste stap is om een kijkje te nemen bij je concurrenten. Hoe pakken zij hun LinkedIn pagina aan? Wat werkt goed voor hen? Hoe kan je jouw pagina er laten uitspringen?

Stel met je vooropgestelde doelen in het achterhoofd een LinkedIn content calendar op: welke content ga je wanneer posten? Dekt je planning alle doelen die je wil behalen?

1. foto’s en video’s

LinkedIn berichten met een of meerdere foto’s doen het beter dan LinkedIn berichten zonder. Probeer stock beelden zo veel mogelijk te vermijden.

LinkedIn berichten met een video doen het nog beter dan berichten met foto(‘s).

Op LinkedIn kan je ook PDF’s, Powerpoints en SlideShare presentaties aan je bericht toevoegen.

2. LinkedIn berichten

  • Deel relevante content en doe dit tijdig.

  • Grijp de aandacht met foto’s of een video.

  • Hou de copy kort maar krachtig.

  • Vergeet de Call To Action niet!

  • Tag de mensen, groepen of pagina’s die je in je bericht vermeldt.

  • Reageer tijdig op comments op je post.

4. LinkedIn Analytics

Om je LinkedIn strategie goed op te volgen en steeds te optimaliseren is het belangrijk regelmatig je LinkedIn Analytics te bekijken. Zo kan je bijhouden welke content het beste scoorde, tot het meeste actie leed en welke content het minder deed. Pas op basis hiervan je content calendar aan.

Op de hoogte blijven?