Een webshop starten? Denk vooraf na over deze 4 zaken!

‘Bezint eer ge begint!’ Een wijze raad uit de oude doos die ook bij de modernste shopbeleving goed van pas komt. Een webshop is immers véél meer dan een tool om online te kopen en verkopen. E-commerce is een volledig proces: van informatieverstrekking over verkoop tot levering én aftersales.

Wie wil starten met e-commerce tackelt best vooraf een aantal aandachtspunten – de ene al meer voor de hand liggend dan de andere. Beschouw ze als het stevige fundament voor een stijlvolle, doordachte en bovenal goed renderende webshop! Wij geven je alvast 4 concrete tips mee.

‘Bezint eer ge begint!’ Een wijze raad uit de oude doos die ook bij de modernste shopbeleving goed van pas komt. Een webshop is immers véél meer dan een tool om online te kopen en verkopen. E-commerce is een volledig proces: van informatieverstrekking over verkoop tot levering én aftersales.

Wie wil starten met e-commerce tackelt best vooraf een aantal aandachtspunten – de ene al meer voor de hand liggend dan de andere. Beschouw ze als het stevige fundament voor een stijlvolle, doordachte en bovenal goed renderende webshop! Wij geven je alvast 4 concrete tips mee.

Dasmedia blog webshopstarten beeld

1. De gedroomde partner(s)

Vlotte betalingen

Online shoppers willen hun aankoop makkelijk en snel kunnen betalen. Geef toe: hoe ben je zelf als je jouw droomitem gevonden hebt? Denk dus zeker even na over een geschikt betaalsysteem voor je webshop. Er zijn heel wat aanbieders met grote verschillen in prijs en kwaliteit. Bij de meest courante systemen betaal je een vast maandelijks bedrag, aangevuld met een klein percentage op je transacties.

Stipte levering

Delicate producten? Of net heel grote artikelen? Check welke logistieke partners het meest geschikt zijn om de bestellingen veilig bij je klanten te leveren. Vraag zeker ook naar hun policy rond het verliezen of (onderweg) beschadigen van goederen. Welke garanties kunnen zij voorleggen? Jij wil jouw klanten immers de beste service garanderen! Vaak is een mix van verschillende transportbedrijven de ideale oplossing om voordelig te leveren in binnen- én buitenland.

Als overall partner helpen we je graag bij het uitzoeken van de ideale betaal- en levermethodes.
Contacteer ons!
SEOSEA

2. Schreeuw het van de daken

Gebruik digitale marketing om potentiële klanten te laten weten dat je er bent. Want een webshop zonder online marketing is als een bloemenwinkel in de woestijn: niemand komt er! Zorg dat je webshop makkelijk vindbaar is via Google, maar denk ook na over advertenties om je doelgroepen aan te spreken via sociale media of zoekmachines. Tot slot zet je met rechtstreekse communicatie via e-mails de deuren van je webshop wagenwijd open!

Allemaal wat overweldigend? Wij helpen je graag!

SOS Digitale marketing

Uiteraard is ook de klassieke media een uitstekende spreekbuis. Wat dacht je bv. van een radiospot? De gemiddelde Belg luistert dagelijks maar liefst 4-5 uur naar de radio. Bovendien worden radiocommercials als ‘minst hinderlijk’ beschouwd van alle reclame. Gelukkig, want ook doorspoelen is niet mogelijk. Of je jouw spot nu provinciaal of nationaal lanceert, het bereik is sowieso enorm. De prijs van een radiospotje is afhankelijk van de gekozen zenders, het aantal stemmen, … maar eigenlijk valt ook die reuze mee!

Laat je webshop spreken op de radio!

Meer over radiospots
Dasmedia blog webshopstarten chat

3. 10/10 voor service

Samen met de eerste bezoekers van je webshop, komen ook de eerste vragen. ‘Wat is de levertijd?’, ‘Hoe kan ik retourneren?’, ‘Welke betaalmiddelen worden aanvaard?’, ‘Waar voer ik mijn kortingscode in?’ …

Geen probleem voor jou! Dankzij deze tip heb je immers al op voorhand nagedacht over hoe je vragen, opmerkingen en klachten zult aanpakken. Enkele aandachtspunten:

  • Een FAQ-pagina (Frequently Asked Questions) is dé verzamelplaats bij uitstek om een eenvoudig antwoord te geven op algemene vragen over levering, betaalmethodes & co.
  • Via e-mail, telefonisch of met een snel chatberichtje? Denk na over hoe jij wil dat klanten jou kunnen bereiken. Een vast telefoonnummer geeft alvast een professionele en betrouwbare indruk. Vergeet ook niet om de openingsuren en -dagen van jouw klantendienst te communiceren.
  • Ga je voor een live chat? Sta dan zeker even stil bij de haalbaarheid. Het is een heel laagdrempelige en snelle oplossing voor je klanten, maar dat is tegelijk waar het schoentje kan knellen voor jouw team. Bezoekers verwachten binnen de 30 seconden een reactie, de tijdsdruk is dus reëel. Bovendien is voldoende bemanning een absolute must tijdens piekmomenten, aan het einde van de middag en na het avondeten. Verwacht je veel Franstalige of internationale klanten? Zorg ervoor dat zij ook binnen die cruciale 30 seconden een correcte reactie in hun taal mogen verwachten.

Klantenservice is een heel belangrijk aspect van geslaagde e-commerce. Tevreden klanten zijn immers blijvende klanten!

Breekt het koud zweet je uit bij termen als FAQ & live chat? Geen nood, ons team toont je de weg!

Contacteer ons!
  • Een FAQ-pagina (Frequently Asked Questions) is dé verzamelplaats bij uitstek om een eenvoudig antwoord te geven op algemene vragen over levering, betaalmethodes & co.
  • Via e-mail, telefonisch of met een snel chatberichtje? Denk na over hoe jij wil dat klanten jou kunnen bereiken. Een vast telefoonnummer geeft alvast een professionele en betrouwbare indruk. Vergeet ook niet om de openingsuren en -dagen van jouw klantendienst te communiceren.
  • Ga je voor een live chat? Sta dan zeker even stil bij de haalbaarheid. Het is een heel laagdrempelige en snelle oplossing voor je klanten, maar dat is tegelijk waar het schoentje kan knellen voor jouw team. Bezoekers verwachten binnen de 30 seconden een reactie, de tijdsdruk is dus reëel. Bovendien is voldoende bemanning een absolute must tijdens piekmomenten, aan het einde van de middag en na het avondeten. Verwacht je veel Franstalige of internationale klanten? Zorg ervoor dat zij ook binnen die cruciale 30 seconden een correcte reactie in hun taal mogen verwachten.

Klantenservice is een heel belangrijk aspect van geslaagde e-commerce. Tevreden klanten zijn immers blijvende klanten!

Breekt het koud zweet je uit bij termen als FAQ & live chat? Geen nood, ons team toont je de weg!
Contact
Dasmedia webshop service handgeschreven kaartje

4. Iets om voor terug te komen

Over blijvende klanten gesproken … klantenbinding begint waar de eerste aankoop eindigt. Online klanten die loyaal zijn, kopen je product opnieuw of adviseren vrienden en familie om ook eens naar jouw shop te surfen. Dat is toch de droom van elke online ondernemer? Net zoals bij een fysieke winkel of een persoonlijke klantenrelatie, moet ook online klantloyaliteit worden verdiend. Hoe je dat doet? Zet in op interactie en extra contactmomenten:

  • Onverhoopte vertraging? Informeer de klant tijdig om irritaties te vermijden.
  • Leer je klant iets bij over de aankoop en informeer over hulpmiddelen of accessoires.
  • Verstuur herinneringsmails voor onderhoud, herhaalaankopen, abonnementverlenging, …
  • Motiveer je klanten om opnieuw bij jou te kopen. Denk maar aan een spaarprogramma, een kortingscode als verjaardagscadeau of trigger, originele mailings met interessante promo’s of een toffe wedstrijd. Of een creatieve combi van dit alles?
  • Belangrijke meldingen over pakweg een storing van de leveringen of slechte bereikbaarheid van je klantendienst? Laat het weten via een bericht op sociale media!
  • Laat je FAQ’s ook eens via sociale media aan bod komen. Maak bijvoorbeeld een leuk, kort filmpje waarin je heel visueel het antwoord toont.
  • Ga zoveel mogelijk voor persoonlijk! Charmeer bijvoorbeeld met een handgeschreven kaartje in het pakketje.
  • Streef naar evenwicht in je communicatie. Elke dag een e-mail of je bezoekers blijven aanspreken via de live chat kan een omgekeerd effect bekomen.

Kan je wat hulp gebruiken bij het opzetten van een sterke strategie voor klantenbinding? DAS Media at your service!

Contacteer ons!

Heb je na het lezen van bovenstaande tips toch nog graag wat begeleiding? Dan zijn wij graag je hulplijn! DAS Media bouwt resultaatgerichte en professionele webshops op maat. Ons ervaren team adviseert je deskundig en begeleidt je van idee tot ver na de oplevering!

Op de hoogte blijven?