Facebookpost promoten vs. Facebookadvertentie: wat kies je het best?

Facebook is met 2,8 miljoen maandelijkse gebruikers nog steeds ‘s werelds grootste social media platform. Hoewel het als bedrijf nog altijd belangrijk is om er consistent kwalitatieve content te posten, moet je er ook rekening mee houden dat niet-gesponsorde content op voortdurend minder organische interactie kan rekenen. Zelfs de mensen die je pagina volgen, zien soms maar een fractie van de zaken die je daar post.

Daarom is regelmatig een Facebookpost promoten of adverteren op Facebook een goed idee. Zo bereik je meer potentiële klanten, vergroot je je naamsbekendheid en kan je je strategie steeds optimaliseren dankzij de analytics erachter.

Voor de beste resultaten is het echter essentieel dat je de verschillende advertentie types en targeting opties begrijpt. Daarom leggen we in deze blogpost één van de meest voorkomende vragen uit: wat is het verschil tussen een gepromote Facebookpost en een Facebook advertentie?

Dasmedia blog facebookpost vs facebookad beeld
Dasmedia blog facebookpost vs facebookad boostpost

Gepromoot Facebookbericht

Een gepromoot of gesponsord Facebookbericht (in het Engels “boosted post”), is een Facebookbericht op de tijdlijn van je pagina die je met een zelf gekozen budget promoot zodat meer mensen binnen een gekozen doelgroep deze post te zien krijgen. Als je een bericht promoot, krijgt je gekozen doelgroep dit bericht te zien in hun Facebook nieuwsoverzicht als advertentie. Het promoten van een bericht kan ervoor zorgen dat meer mensen op je bericht liken, dit delen en er opmerkingen bij plaatsen.

Een klik op de blauwe “Bericht promoten”-knop rechts onderaan een bericht is een snelle, gemakkelijke manier om meer mensen te bereiken:

  • Je breidt je publiek uit van enkel mensen die je pagina volgen naar ook personen die je pagina (nog) niet volgen. Met targeting opties zoals locatie, leeftijd, geslacht en interesses kies je de mensen die mogelijks geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt. Meer weten over doelgroepen op Facebook? Lees onze handleiding voor het bepalen van je Facebook advertentie doelgroep.

  • Wanneer je een Facebookpost promoot, kan je deze ook laten verschijnen op Instagram. Op deze manier bereik je nog meer potentiële volgers en klanten.

  • Volg hoe je gesponsorde post het doet via de analytics en schaaf zo je social media strategie bij.

Nadelen van een gepromoot Facebookbericht zijn dan weer:

  • Je doelgroepopties en plaatsing opties zijn beperkter dan bij een Facebook advertentie.

  • Je gepromote berichten zijn niet meer aanpasbaar eens goedgekeurd en gepubliceerd.

  • De analytics van een gepromoot bericht zijn beperkter dan van een Facebook advertentie.

Dasmedia blog facebookads doelgroep personacreeren

Facebook advertentie

Een Facebook advertentie maak je in Facebook Ads Manager. Met een advertentie heb je veel meer mogelijkheden op vlak van doelstellingen, plaatsingen, formats en doelgroepen dan met een gepromoot Facebookbericht. Om tot de beste resultaten te komen is het belangrijk de verschillende advertentie types en targeting opties te begrijpen. Adverteren is dus geavanceerder en efficiënter dan een post promoten maar vereist iets meer tijd en kennis van adverteren op Facebook.

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een gepromoot Facebookbericht en een Facebook advertentie?

In essentie is een Facebookpost promoten een versimpelde vorm van adverteren op Facebook. Maar een gepromote post en advertentie verschillen op nog enkele belangrijke punten. Hieronder de belangrijkste verschillen.

Dasmedia blog facebookpost vs facebookad tabeloverzicht

Wanneer promoot je een facebookbericht en wanneer adverteer je op Facebook?

Of je beter een bericht promoot of een advertentie opzet, ligt eraan wat je doelstellingen zijn, hoeveel tijd je hebt en hoeveel kennis je hebt van adverteren op Facebook.

Merk je dat een bepaald Facebook bericht op je bedrijfspagina het goed doet bij je volgers? Wil je dat meer mensen op dit bericht reageren, dit delen en er opmerkingen bij plaatsen?

Wil je je merkbekendheid vergroten en meer pagina volgers?

Dan is een bericht promoten the way to go. Een bericht promoten is een snel, gemakkelijk duwtje in de rug voor beginners in adverteren.

Wil je gebruik maken van meer geavanceerde instellingen, beter targetten, meer in de diepte analyseren en je budget efficiënter inzetten? Dan kies je beter voor adverteren via Facebook Ads Manager.

Twijfel je nog wat voor jou de beste keuze is?

Neem contact op

Op de hoogte blijven?