SEO en SEA, een tandem waarmee je vooruit gaat!

We leven in een digitale wereld en daarin heeft praktisch elk bedrijf een eigen website waarmee het liefst zoveel mogelijk conversie wil bereiken. Dat wil zeggen: van websitebezoekers ook daadwerkelijk klanten maken. Dat kan natuurlijk alleen wanneer mensen gemakkelijk de weg naar je website vinden. Gelukkig bestaan er technieken om het lot meer dan een aardig handje te helpen. SEO en SEA bijvoorbeeld. SE-wàt, zeg je? Geen zorgen. We leggen het even uit.

SEOSEA

benieuwd naar de status van jouw website in Google?

Quickscan

Wat is SEA?

Naast SEO bestaat er ook nog zoiets als SEA. Het is de afkorting van Search Engine Advertising, ofwel een vorm van betaalde reclame waarbij je binnen zoekmachines advertentieruimte koopt. Met andere woorden: je betaalt om bovenaan de zoekresultaten op te duiken met een advertentie en promoot dus actief je website en je producten en/of diensten.

Twee soorten advertenties zijn AdWords en Google Shopping. AdWords zijn de betalende zoekopdrachten die je herkent aan het zwarte woord ‘Advertentie’.

Google shopping

Google Shopping is een betalende zoekopdracht waarbij je meteen het product, de prijs en de leverancier ziet.

Meteen is ook het verschil duidelijk: met SEO probeer je op een organische manier zoekers naar je website te leiden, terwijl SEA pure reclame is waar je ook voor betaalt.

SEO vs SEA: wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Kort samengevat:

Meteen is ook het verschil duidelijk: met SEO probeer je op een organische manier zoekers naar je website te leiden, terwijl SEA pure reclame is waar je ook voor betaalt.

De perfecte combinatie: SEO én SEA

Als je alleen gebruik maakt van SEO – van zoekwoorden dus – genereer je wel wat trafiek naar je website, maar krijg je eigenlijk geen goed beeld van wie die bezoekers dan wel zijn. Via SEA kom je te weten wélke zoektermen jouw doelgroep ingeeft en belangrijker nog: welke zoekwoorden voor conversies zorgen. Je voelt ons al komen. Het ene (SEA) helpt jou je het andere (je SEO-content) op scherp te stellen. Samen leveren ze je meer omzet op. Via succesvolle advertenties kan je bovendien ook nog eens een hoop data verzamelen.

Conclusie?

De conclusie is simpel: combineer je SEO met je SEA! We vatten kort nog eens samen waarom:

  • SEA leert je welke zoektermen jouw doelgroep ingeeft, welke woorden het vaakst vertoond worden én welke woorden kliks opleveren.
  • Op basis van dat inzicht kan je betere SEO-content maken, waardoor je ook organisch meer hits scoort.
  • SEA geeft snel resultaat, SEO helpt je om ook op langere termijn mooie cijfers neer te zetten.
  • Succesvolle advertenties zijn de perfecte input voor je meta data.

Benieuwd naar hoe wij je verder kunnen helpen? Geef ons dan snel een seintje!

Contact

Veelgestelde vragen

  • Hoe scoort mijn website momenteel in Google?

  • Hoe wordt mijn status opgevolgd?

  • Zullen meer bezoekers ook meer leads of verkopen opleveren?

Op de hoogte blijven?