Dit is een testpost

Beelden belangrijk social
Bedrijven vrijbeeldmateriaal

Welke foto’s zijn goed voor je bedrijf?

Het beste en meest evidente is dat een professionele fotograaf beelden maakt van je bedrijf, personeel, producten, processen, realisaties, etc.... Dit maakt het geheel veel persoonlijker en zorgt ervoor dat de bezoeker een geloofwaardig beeld krijgt van je onderneming. Echter is dit om budgettaire of praktische redenen niet altijd mogelijk.

Gelukkig zijn er veel manieren om goed (lees: kwalitatief) beeldmateriaal te bekomen. Zo kan je via het internet op zoek gaan naar stockbeelden. Bij de keuze van de beelden hou je best rekening met volgende zaken:

Google Afbeeldingen is een goede plaats om wat inspiratie op te doen, maar deze beelden kan je vaak niet rechtenvrij van het internet halen. Bovendien zijn ze ook niet altijd van goede kwaliteit.

Het gebruik van stockfoto’s is hiervoor een goed alternatief. Er bestaan verschillende websites waar je rechtenvrije stockfoto’s kan vinden. Sommige zijn gratis, andere tegen betaling zoals bv. shutterstock.com en istockphoto.com.

Hieronder delen we graag enkele websites stockfoto’s die rechtenvrij én gratis zijn:

Tip: zoek op Engelse termen om het aanbod te vergroten.

Goed fout beeldmateriaal

Wat is er belangrijk als je een foto plaatst?

De zoektocht naar de juiste foto's is niet altijd eenvoudig. Belangrijk is om de juiste sfeer over te brengen, maar het gaat er ook om om kwalitatieve beelden te gebruiken. Gebruik daarom beelden die niet teveel in scène zijn gezet en vermijd kleine beelden zodat deze niet overmatig gepixeld zijn.

Responsive design zorgt ervoor dat je website of webshop zich aanpast aan het gebruikte toestel. Zo verschilt de vormgeving op smartphone van die op desktop. Ook het beeldmateriaal neemt bijgevolg verschillende vormen aan. Voorzie daarom steeds beelden van 2000 pixels breedte of meer, zo heb je steeds kwalitatieve beelden.

Bovendien raden wij ook aan beelden te gebruiken waarbij het belangrijkste deel van de foto centraal staat. Zo worden er geen belangrijke elementen afgesneden bij de verschillende schermgroottes.

Welke foto’s zijn goed voor je bedrijf?

Het beste en meest evidente is dat een professionele fotograaf beelden maakt van je bedrijf, personeel, producten, processen, realisaties, etc.... Dit maakt het geheel veel persoonlijker en zorgt ervoor dat de bezoeker een geloofwaardig beeld krijgt van je onderneming. Echter is dit om budgettaire of praktische redenen niet altijd mogelijk.
Gelukkig zijn er veel manieren om goed (lees: kwalitatief) beeldmateriaal te bekomen. Zo kan je via het internet op zoek gaan naar stockbeelden. Bij de keuze van de beelden hou je best rekening met volgende zaken:
Google Afbeeldingen is een goede plaats om wat inspiratie op te doen, maar deze beelden kan je vaak niet rechtenvrij van het internet halen. Bovendien zijn ze ook niet altijd van goede kwaliteit.
Het gebruik van stockfoto’s is hiervoor een goed alternatief. Er bestaan verschillende websites waar je rechtenvrije stockfoto’s kan vinden. Sommige zijn gratis, andere tegen betaling zoals bv. shutterstock.com en istockphoto.com.
Hieronder delen we graag enkele websites stockfoto’s die rechtenvrij én gratis zijn:

Tip: zoek op Engelse termen om het aanbod te vergroten.

Wat is er belangrijk als je een foto plaatst?

De zoektocht naar de juiste foto's is niet altijd eenvoudig. Belangrijk is om de juiste sfeer over te brengen, maar het gaat er ook om om kwalitatieve beelden te gebruiken. Gebruik daarom beelden die niet teveel in scène zijn gezet en vermijd kleine beelden zodat deze niet overmatig gepixeld zijn.

Responsive design zorgt ervoor dat je website of webshop zich aanpast aan het gebruikte toestel. Zo verschilt de vormgeving op smartphone van die op desktop. Ook het beeldmateriaal neemt bijgevolg verschillende vormen aan. Voorzie daarom steeds beelden van 2000 pixels breedte of meer, zo heb je steeds kwalitatieve beelden.
Bovendien raden wij ook aan beelden te gebruiken waarbij het belangrijkste deel van de foto centraal staat. Zo worden er geen belangrijke elementen afgesneden bij de verschillende schermgroottes.

Toch veel (grote) beelden?

Overmatig gebruik van beeldmateriaal kan ervoor zorgen dat de pagina langzaam laadt. Stel dat dit gebeurt bij de homepagina, dan bestaat de kans dat veel bezoekers afhaken alvorens de website gezien te hebben. Om dit te vermijden, kloppen we aan bij een CDN (Content Delivery Network).
Het doel van een Content Delivery Network (CDN) is om webinhoud snel en efficiënt af te leveren bij eindgebruikers. Met andere woorden, het zorgt ervoor dat het beeldmateriaal altijd geoptimaliseerd is in functie van de laadtijd.

Het formaat van je beelden aanpassen of bijsnijden

Het aanpassen of bijsnijden van je beelden kan steeds via Photoshop. Heb je dit niet ter beschikking dan kan dit ook via www.fotobewerken.eu/editor. Dit is een gratis online tool.

Hoe ga ik te werk?

  • Formaat aanpassen: Open foto > Foto selecteren > Formaat > Checkbox ‘verhoudingen behouden’ steeds aanvinken om vervormingen te vermijden > Pas het formaat aan > Pas toe > Opslaan (linksboven)
  • Beeld bijsnijden: Open foto > Bijsnijden > Snij je beeld bij > Pas toe > Opslaan (linksboven)
Heb je geen inspiratie of weet je niet hoe te beginnen? Geen nood, DAS Media helpt je graag! We kunnen samenwerken met een fotograaf of kunnen je ook beelden aanbieden van Shutterstock, een databank met stockbeelden.
Foto editor

Het formaat van je beelden aanpassen of bijsnijden

Het aanpassen of bijsnijden van je beelden kan steeds via Photoshop. Heb je dit niet ter beschikking dan kan dit ook via www.fotobewerken.eu/editor. Dit is een gratis online tool.

Hoe ga ik te werk?

  • Formaat aanpassen: Open foto > Foto selecteren > Formaat > Checkbox ‘verhoudingen behouden’ steeds aanvinken om vervormingen te vermijden > Pas het formaat aan > Pas toe > Opslaan (linksboven)
  • Beeld bijsnijden: Open foto > Bijsnijden > Snij je beeld bij > Pas toe > Opslaan (linksboven)

Heb je geen inspiratie of weet je niet hoe te beginnen? Geen nood, DAS Media helpt je graag! We kunnen samenwerken met een fotograaf of kunnen je ook beelden aanbieden van Shutterstock, een databank met stockbeelden.

Op de hoogte blijven?