#WaaromHashtagsBelangrijkZijn

Je hebt wellicht al eens gehoord van hashtags. Een hashtag (#) is een manier om je online post aan een bepaald onderwerp te linken. Eigenlijk is het een filter, die alle berichten over een onderwerp samenbrengt. Zoals je @ gebruikt om mensen of organisaties te taggen, zo gebruik je het symbool # bij je post om volgers van een topic te bereiken. Het is een manier om je content onder te brengen in categorieën. Dat klinkt misschien wat abstract allemaal, maar eigenlijk is het behoorlijk eenvoudig. Lees mee en ontdek wat hashtags voor jou kunnen betekenen.

Dasmedia blog hashtags beeld

De oorsprong van de hashtag ligt bij Twitter, maar ondertussen heeft het #-symbool ook ruim ingang gevonden op andere sociale media, zoals Instagram en Facebook. Het is niet zomaar een leuk tekentje, integendeel. Het gebruik van hashtags kan de interactie met je berichten aanzienlijk verhogen.

Impact van hashtags

Hashtags verhogen de betrokkenheid met je berichten op sociale media. En als er iets is dat je wil, dan is het wel betrokkenheid van de juiste mensen (en doelgroepen). Ze verhogen de verbondenheid met een community, of juister: jóuw community. Er werd de voorbije jaren heel wat meetwerk gedaan rond de impact van hashtags en de cijfers liegen er niet om. Al moet wel gezegd dat het aantal hashtags dat je best gebruikt verschilt van platform tot platform.

Social

Twitter

Tweets met een hashtag genereren 2 maal zoveel betrokkenheid als tweets zonder hashtag. Met betrokkenheid wordt bedoeld: clicks, retweets, favorieten en antwoorden. Voor Twitter geldt dat hashtags optimaal werken als je er 1 of 2 gebruikt.

Instagram

Een heel ander verhaal zien we bij Instagram, waar de impact van het aantal hashtags varieert: 2, 5 en 9 hashtags genereren tussen de 40 en de 50% meer interactie per 1.000 volgers. Gek genoeg leveren 11 hashtags het beste resultaat op: die vergasten je op net geen 80% interactie of betrokkenheid per 1.000 volgers. Alles boven de 11 scoort beduidend slechter.

Facebook

Het bekendste sociale medium, namelijk Facebook, leunt aan bij Twitter als het gaat over het effect van hashtags: 1 tot 2 hashtags leveren gemiddeld 593 interacties op per post. Wanneer je 3 tot 5 hashtags gebruikt zakt dat cijfer tot net boven de 400 interacties. Vanaf dan gaat het alleen maar bergafwaarts.

Wees consequent

Wanneer je hashtags in de strijd wil gooien om je bereik te vergroten, moet je niet alleen rekening houden met het platform waarop je ze wil gebruiken. Hierboven kon je al lezen dat bijvoorbeeld Instagram en Facebook erg van elkaar verschillen qua impact. Daarnaast zijn er nog andere reflexen die je in het achterhoofd moet houden:

Keep it simple: kies voor hashtags die bondig en leesbaar zijn. Niemand zit te wachten op een #blijdatjeditleestendoeerjevoordeelmee… De kans dat je daarop interactie krijgt is gering.

Wees consequent: gebruik altijd dezelfde hashtags. Op die manier verbind je je bedrijf of organisatie aan bepaalde onderwerpen.

Populaire hashtags

Het kan nuttig zijn je posts te linken aan bepaalde populaire hashtags. Dat heeft als voordeel dat heel veel mensen ze zien. Maar dat is tegelijk ook het nadeel, omdat je natuurlijk opgaat in een zee van berichten. Toch willen we je de 20 meest populaire hashtags meegeven:

  • #love (1.824B posts)
  • #instagood (1.143B posts)
  • #fashion (807.1M posts)
  • #photooftheday (792.4M posts)
  • #beautiful (657.4M posts)
  • #art (643.6M posts)
  • #happy (576.9M posts)
  • #photography (575.9M posts)
  • #picoftheday (569.4M posts)
  • #cute (564.9M posts)
  • #follow (557.8M posts)
  • #tbt (534.5M posts)
  • #followme (526.4M posts)
  • #nature (520.7M posts)
  • #like4like (515.0M posts)
  • #travel (494.6M posts)
  • #instagram (475.6M posts)
  • #repost (469.1M posts)
  • #style (469.0M posts)
  • #summer (452.4M posts)

Voor sommige van je posts kan het verstandig zijn uit die top 20 te putten. Meestal is het zo dat je je beter richt op minder algemene hashtags, die je wél naar de juiste doelgroep(en) leiden.

Remote file

Zin om aan het taggen te gaan?

Gelijk heb je, want de cijfers bewijzen dat het werkt. Maar hoe begin je daar nu concreet aan? Met onze tips geraak je al een heel eind op weg!

TIP 1: kijk naar het kanaal

Hashtags op Facebook zijn een heel ander verhaal dan hashtags op Instagram. Terwijl de ene het best rendeert bij 1 tot 2 tags, floreert de ander optimaal bij 11 tags. Wat niet wil zeggen dat je moet taggen om te taggen. Zoals bij alles geldt: gebruik je gezond verstand.

TIP 2: kijk naar anderen

Check je favoriete Instagram accounts en je concurrenten. Kijk hoe zij omgaan met hashtags en laat je daardoor inspireren.

TIP 3: wees creatief

Hou je hashtags beter kort en leesbaar, maar dat mag je niet tegenhouden om creatief te zijn en out of the box te denken.

TIP 4: werk met groepjes

Maak een lijst met de beste (Instagram) hashtags voor jouw business en deel die lijst dan weer op in verschillende groepjes. Als je bijvoorbeeld een webshop voor tuinmeubilair hebt, maak dan een groepjes voor bijvoorbeeld #tuintafels, #buitenlounge, #hangmatten, #parasols enz…

Hulp nodig?

Vind jij al die hashtags vooral een hoop #gedoe of heb je even geen #inspiratie? Geen probleem, want Das Media heeft #oplossingen voor jou.

Op de hoogte blijven?