Zo haal je wegklikkende webshoppers weer terug!

vrijdag 23 juni 2017

Zo haal je wegklikkende webshoppers weer terug!

vrijdag 23 juni 2017
Ken je ze, die verlaten winkelwagentjes in je webshop waar geen ziel nog naar omkijkt? Voorgoed verloren omzet, denk je? Mis. Met een goede aanpak valt er heel wat te redden!

Als je een webshop hebt, weet je vast wel waar het begrip ‘winkelwagen’ voor staat: het is een overzicht van de artikelen die een bezoeker heeft aangeduid omdat hij ze wil kopen. Met de nadruk op wil, want zolang ze in zijn winkelkarretje zitten, heeft hij ze nog niet echt gekocht. En daar wringt ook het schoentje. Want: heel wat bezoekers verlaten een webshop voor ze (één van) de producten in hun winkelwagen ook daadwerkelijk aangeschaft hebben. Dat wil je als webshopeigenaar liever vermijden natuurlijk. Gelukkig kan je een deel van die ‘verloren’ zieltjes terugwinnen.

Window shoppers

Laten we eerst nog even kijken waarom bezoekers wegklikken zonder een aankoop te doen. Een eerste grote categorie van wegklikkers is die van de window shoppers. Dat zijn mensen die via je webshop prijzen vergelijken of een lijstje aanleggen van bijvoorbeeld te kopen kerstgeschenken. Ze zijn niet gekomen met de intentie om te kopen. Eigenlijk ‘browsen’ ze maar een beetje. Dat dit type bezoeker weer ribbedebie is en een vol winkelkarretje achterlaat, moeten webshopuitbaters er helaas bij nemen. Het is nu eenmaal niet (helemaal) te voorkomen. Al zullen we verder wel zien dat je niet volkomen machteloos staat.

Gedoe

Anders is het voor de bezoekers die wegklikken omwille van perikelen die ze ondervinden tijdens het check out proces. Gedoe dus. En mensen hebben een hekel aan gedoe. Uit een onderzoek van Baymard blijkt dat er alles samen zo’n 10 perikelen of issues – zoals ze in het Engels heten – zijn waarop mensen vastlopen:

Goed nieuws

Misschien word je een beetje somber van dit grafiekje. Maar… dat is nergens voor nodig. Want het goede nieuws is dat je aan de meeste van deze ‘klachten’ iets kan doen. Het volstaat je webshop te optimaliseren aan de hand van deze 10 meest voorkomende afknappers. Je zal merken dat je daarmee al een wereld van verschil kan maken.

E-mailcampagne

We zeiden het al: de window shoppers moet je gedeeltelijk voor lief nemen. Toch zijn niet alle bezoekers die gewoon wat komen grasduinen bij voorbaat verloren klanten. Die doelgroep kan je best bespelen via een e-mailcampagne. Het komt erop neer dat je de mensen van de verlaten winkelwagen via een mailtje aan hun mouw trekt. Dat moet je natuurlijk wel op een goeie manier doen: snel, gepersonaliseerd en liefst met een extra incentive (bijvoorbeeld een unieke korting). Hoe dat concreet in z’n werk gaat, leggen wij van DAS Media je graag uit tijdens een ongedwongen gesprek, bij een kop koffie of thee. 

Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op met Dieter Vaernewijck, via 056/603. 606 of dieter@dasmedia.be

Terug naar boven