E-mailmarketing dood? Met deze 10 tips wordt uw mailing volgende keer wel gelezen!

woensdag 13 september 2017

E-mailmarketing dood? Met deze 10 tips wordt uw mailing volgende keer wel gelezen!

woensdag 13 september 2017

‘U heeft 179 ongelezen e-mails.’ ‘Mis deze aanbieding niet! 50% korting indien vandaag besteld!’ Krijgt u ook grijze haren van die hoop mails die u dagelijks in uw mailbox krijgt? Wordt u ook niet horendol van al die schreeuwerige aanbiedingen en kortingen? Belandt een groot deel daarvan bij u niet rechtstreeks in de prullenbak? Hoogstwaarschijnlijk wel. En nu komt DAS Media u vertellen dat e-mailmarketing wel degelijk marcheert. Een slag van de molen gehad zeker? We kunnen u verzekeren van niet! Vandaag ontdekt u met onze hulp hoe uw mail, tussen al het gekakel en schreeuwerige oneliners door, wél gelezen wordt!

E-MAILMARKETING VANDAAG: ENKELE KEIHARDE CIJFERS

U bent nog steeds aan het lezen? Goed! Dan wilt u waarschijnlijk eerst en vooral weleens weten welk effect zo’n mailingcampagne heeft. DAS Media plaatste de meest relevante cijfers voor u op een rijtje:

  • Er zijn wereldwijd bijna 4 miljard e-mailaccounts. Dat is 3 keer zoveel als Facebook en Twitter samen.
  • 90% van de e-mails komt aan bij de lezer, versus 2% van uw Facebook-berichten.
  • E-mail behaalt een gemiddelde CTR van 3%, wat ongeveer 6 keer zoveel is als een tweet.
  • Een mailing behaalt 300% meer ROI dan social media marketing
  • 90% van het webverkeer is afkomstig van e-mail
  • Meer mail doet aldus onderzoek zowel de omzet gegenereerd via e-mail als via andere kanalen toenemen.

10 TIPS VOOR EEN SUCCESVOLLE E-MAILCAMPAGNE!

Tip 1: Waardecreatie is key

Waardecreatie is dé manier om uzelf te onderscheiden van die 144 spam-mails die u vandaag niet geopend heeft. Het lijkt een evidentie, en toch belagen honderden bedrijven hun klanten maandelijks met info over hun omzet, hun nieuwe vestigingen, hun nieuw aanbod,… Verdiep u eens in uw doelgroep: wat wil uw klant echt te weten komen bij het openen van uw mail?

Tip 2: De klant haat reclame, stuur hem dan ook geen reclame

Eyetracking-onderzoeken toonden het al aan: de klant haat reclame, zo hard dat we met z’n allen blind worden voor alles wat er ook maar uit ziet als reclame. Een perfect afgeborstelde mailing met de typische blokjes kan er bijgevolg heel mooi en professioneel uitzien: de meest succesvolle variant is nog steeds de doodgewone tekstuele zwart-op-wit-versie met uw naam en handtekening aan het eind!

Tip 3: One for all fits none

Wat uw klant nu echt belangrijk vindt? Zijn eigen naam! Maak hier handig gebruik van: hoe meer persoonlijke gegevens u verwerkt in u mail, hoe meer uw klant zich aangesproken zal voelen. Bedenk welke persoonlijke gegevens u ter uwer beschikking heeft en hoe u deze kunt gebruiken in uw communicatie.

Tip 4: CTA is NOT the way to go!

Kan dat nog een beetje meer CTA? U hoort het marketeers vaak prevelen. En begrijp ons niet verkeerd, er is zeker niets verkeerd met een CTA op het eind van uw nieuwsbrief. Maar stap af van dat conversiegericht adverteren. U rent in het dagelijkse leven toch ook niet op een onbekende af al vragend of hij uw product wil kopen? Logisch niet, en toch is het iets dat dagelijks gebeurt in het online adverteren. Maak uw klant, net zoals in het dagelijkse leven, warm voor uw product, biedt hem waardevolle informatie en bouw een relatie met hem op alvorens te focussen op conversie.

Tip 5: Testen, hertesten en nog eens testen

E-mail maakt meten mogelijk en daar maakt u dus best zoveel mogelijk gebruik van. Zet A/B-testjes op, test verschillende tijdstippen en soorten content uit en laat de resultaten voor u spreken.

Tip 6: E-mailmarketing = mobile marketing

Een recentelijk gepubliceerd onderzoek wijst uit dat bijna 54% zijn mails opent op mobiel. We moeten u dus niet vertellen dat het evident is dat uw mailing leesbaar moet zijn op mobiel.

Tip 7: Maak de ontvanger nieuwsgierig

Cijfers en mysteries… Het zijn twee zaken die de mens enorm lijken aan te spreken wanneer het draait om content! Eén van deze twee in uw onderwerpregel en die mailingcampagne wordt gegarandeerd een binnenkopper!

Tip 8: Hang niet af van automation

Marketinglandschap anno ’17 is helemaal in de ban van het fenomeen ‘marketing automation’. Met MA maakt u een digitaal profiel aan van uw klant: welke pagina’s op uw site heeft hij/zij al bezocht? Heeft hij/zij het contactformulier reeds ingevuld? MA laat u toe de leads die u binnenkrijgt automatisch warm te maken voor uw product en op die manier aan iedere lead relevante content te kunnen bezorgen. Klinkt veelbelovend, maar de resultaten zijn in realiteit uiteenlopend. De meeste bedrijven hebben noch de kennis, noch de technologie in huis om MA structureel succesvol in te zetten. Maak er dus gerust gebruik van, maar hang er niet vanaf.

Tip 9: WIJ VERSTAAN U ZO OOK WEL!

In de spamfilter belanden? DAT DOE JE ZO! Het is wat het is: het gebruik van hoofdletters activeert de spamfilter. Opvallen? Dat doet u vanaf nu in kleine letters!

Tip 10: GDPR? AVG? Gebruik het in uw voordeel

U heeft er wellicht al lucht van gekregen? GDPR, voluit General Data Protection Regulation, is sinds kort vervangen door de AVG (algemene verordening gegevensbescherming). Dit houdt in dat u voortaan enkel nog mailverkeer mag sturen naar contactpersonen die daarvoor hun expliciete toestemming gegeven hebben. Om boetes te vermijden zendt u uw ellenlange lijst met adressen dus best eens een mailtje om te zien of zij nog wel degelijk interesse hebben in het lezen van uw nieuwsbrief of mailing. Gebruik dit gegeven echter in uw voordeel: de personen die hierbij voor ‘opt in’ kiezen, zijn ook effectief geïnteresseerd in van wat u te zeggen heeft!

Heeft u iets gehad aan de bovenstaande tips? Of u heeft nog vragen omtrent e-mailmarketing? Laat het ons weten! Meer van dit? Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang periodiek gratis tips! 

Terug naar boven