Apple co-founder Steve Wozniak kapt met Google! Gerichte reclame: lig jij er wakker van?

vrijdag 18 mei 2018

Apple co-founder Steve Wozniak kapt met Google! Gerichte reclame: lig jij er wakker van?

vrijdag 18 mei 2018

“Ik heb een hekel aan gerichte reclame. Ik hou er niet van om in een hokje gestopt te worden. De seconde dat ik terug ben van deze trip in Europa stop ik met alle Google-diensten.” Een opvallende uitspraak van Steve Wozniak, aka ‘The Woz’, ook wel bekend als de man die ruim 30 jaar geleden, samen met die andere Steve, de eerste Apple Macintosh op de markt bracht. 2018 schreeuwt data (en artificial) intelligence, maar zitten we daar ook echt met z’n allen op te wachten?

1. Gerichte advertising: goed voor de consument of vooral voor de bedrijven die het toepassen?

Het idee dat bedrijven jouw data verzamelen om je koopgedrag te beïnvloeden? Het is iets wat mijn moeder op vandaag doet gruwelen. De jongere generatie lijkt er minder problemen mee te hebben. Grijs haar krijg ik er persoonlijk van wanneer ik online op zoek ga en niet meteen vind wat ik zoek… Of voor de 4e keer een mail ontvang van Booking.com met ‘lastminutedeals naar Wenen’, terwijl ik er vrij zeker van ben die citytrip toch al enkele maanden geleden te hebben geboekt. Get your remarketing straight Booking… Dit terzijde: gerichte reclame is dus wel degelijk met een reden in het leven geroepen. En dit zeker niet enkel ten voordele van de bedrijven! :-)

2. Beware for the cookies!

“Hé daar, deze website maakt gebruik van cookies!” Je weet wel, die pop-ups die je tegenwoordig écht overal tegenkomt tijdens het surfen. Ze hebben uiteenlopende functies die cookies: zo onthouden ze niet enkel dat je op een bepaalde site bent ingelogd, maar ook de inhoud van je winkelmandje alsook je taalvoorkeur. Daarbovenop maken ze op basis van je surfgedrag een inschatting van je interesses om zo je gebruikerservaring te verbeteren. Klinkt niet zo slecht toch?

Even terug deden die cookies duchtig hun werk zonder dat iemand er weet van had (op een enkeling na dan). Vanaf 25 mei is dat, zoals je intussen wel al weet, verleden tijd. Even los van de GDPR-heisa én de creatieve manier waarop heel wat bedrijven ermee omgaan (waaronder deze leuke pop-up van Flair): zijn er echt mensen die zo ver gaan om die privacy disclaimer te gaan lezen? Ik in ieder geval niet! :-)

3. Bewustwording of niet: zijn er echt mensen die wakker liggen van hun online privacy?

En toch is die ‘bewustwording’ wel nodig. Je kan immers maar een bewuste keuze maken als je eenmaal weet hoe het zit. En dat iemand het recht heeft om te weten hoe zijn of haar gegevens worden verzameld en verwerkt? Dat vind ik nu – persoonlijk – wel! Of ik daarom nu bij elke site die ik ‘open doe’ de privacy disclaimer ga aanklikken en van voor naar achter ga doornemen? Absoluut niet! ;-) Wil je uiteindelijk niet dat jouw gegevens worden verzameld? Dan kan je nog steeds op zoek gaan naar een ‘data vrij’ alternatief.

4. Privacy vs. user experience? Een algemene conclusie!

Net zoals ‘The Woz’, zijn er ongetwijfeld nog mensen die krullende tenen krijgen van al die gerichte reclame. Wat mij persoonlijk betreft mogen de Larry (ref. Page) en de Mark (ref. Zuckerberg) mij gerust ‘in een vakje duwen’. Die targeted ads zijn wat mij betreft enkel nog maar schadelijk geweest voor mijn bankrekening (bedankt Zalando ;-)). Online privacy gecombineerd met een naadloze gebruikerservaring? Dat gaat nu eenmaal niet – helemaal – samen en daar zal de nieuwe privacywetgeving – met alle inspanningen van de EU ten spijt - niet veel aan kunnen veranderen.

Lig jij wakker van cookies en privacy? Laat het ons weten!

Terug naar boven