Fake news: ethisch onverantwoord of opportuniteit?

dinsdag 03 april 2018

Fake news: ethisch onverantwoord of opportuniteit?

dinsdag 03 april 2018

Je hebt er ongetwijfeld wel al iets over gehoord: social media platform Facebook ligt onder vuur. Amper een maand na hun veroordeling door de Brusselse rechtbank, gooit nu ook het ‘Cambridge Analytica’-schandaal roet in het eten. Hoe veilig zijn onze gebruikersgegevens nog? In hoeverre sturen zaken zoals fake news ons gedrag en bovenal: wat betekent deze wetenschap voor digital marketeers?

1. Van Facebook naar Cambridge Analytica: wat is er nu juist aan de hand?

Een dikke maand nadat ze op de vingers werden getikt door de Brusselse rechtbank, wegens het schenden van de Belgische privacywet, komt er opnieuw een groot misbruik van Facebook-gebruikersgegevens aan het licht. Dit keer door de dubieuze firma Cambridge Analytica, zijnde het bedrijf dat de huidige Amerikaanse president Trump aan de overwinning geholpen zou hebben. De firma, gespecialiseerd in data mining en direct marketing, zou gegevens van tientallen miljoenen Facebook-gebruikers ingezet hebben in de verkiezingsstrijd. Op basis van deze gegevens verspreidde de onderneming fake news; een fenomeen dat niet enkel het stemgedrag bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen, maar ook o.a. de uitslag van de Brexit beïnvloed zou hebben.

2. Van Cambridge Analytica naar fake news: wat houdt dat nu eigenlijk in?

Fake news wordt omschreven als desinformatie. Om het iets eenvoudiger te stellen: misleidende informatie, die eruitziet als nieuws, maar het in feite helemaal niet is. Fake news wordt verspreid via verschillende kanalen: niet enkel via sociale media platformen zoals Facebook, maar ook via websites en traditionele media. Het wordt ingezet om een grotere omzet te behalen of voor het beïnvloeden van de publieke opinie.

3. Het schaduwkantje van fake news: zo wordt JOUW mening beïnvloed!

Het is geen geheim meer dat platformen zoals Facebook en Google gebruik maken van algoritmes. Deze algoritmes bepalen op basis van jouw likes, klikgedrag en zoekopdrachten welk nieuws jij leuk of interessant vindt. Van hieruit bepalen deze algoritmes welke nieuwsberichten jij al dan niet te zien krijgt. Relevant of net irritant? Dat is een ander verhaal!

Belangrijk hierbij is dat deze algoritmes het verschil tussen ‘fake’ en ‘echt’ niet zien, met als gevolg dat wanneer je interesse toont in een dergelijk nieuwsbericht, je dit soort content meerdere malen in je feed te zien zal krijgen. Je krijgt hierbij bevestigd wat je uit het eerste artikel ‘wist’, wat ervoor kan zorgen dat je mening, kennis en zelfs je gedrag naar een bepaald onderwerp toe beïnvloed wordt. Iets wat op grote schaal, zoals bij verkiezingen, nefaste gevolgen kan hebben!

4. Fake news als opportuniteit? Zeker en vast!

Klinkt allemaal niet zo positief, toch? Desondanks kunnen we heel wat leren van deze heisa. Terwijl jij misschien aanmoddert met je Facebook-advertentie, die na twee maanden looptijd amper 3 conversies met zich meebracht, zet ‘orange is the new black’ Donald Trump met behulp van zijn ‘fake news’-campagne even miljoenen kiezers naar zijn hand! Laat het mij even duidelijk stellen: wat gebeurd is, is natuurlijk niet correct! We willen dergelijke campagnes dan ook allesbehalve aanmoedigen of in de hand werken, maar een goed begrip van hoe deze algoritmes juist werken en hoe je gebruikersdata op een correcte manier inzet in je campagnes, kan je heel wat inzichten én een beter resultaat opleveren! En is dat niet hetgeen wat we allemaal willen?

Meer weten? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief

Terug naar boven