Growth hack jouw bedrijf naar de top in drie stappen!

vrijdag 17 november 2017

Growth hack jouw bedrijf naar de top in drie stappen!

vrijdag 17 november 2017

In een wereld vol uitgediepte businessplannen, rapporten en ellenlange marketingstrategieën kijken we vandaag met grote ogen naar bedrijven als Airbnb en Über. Miljardenbedrijven waar, tot enkele jaren terug, nog geen kat van gehoord had. Giganten die maar blijven groeien aan een tempo waar zelfs Usain Bolt niet tegenop kan. Gefaalde concepten die, tot Chesky en Camp beslisten er hun tanden in te zetten, op weinig bijval konden rekenen van hun doelpubliek. Hun ‘journey to success’ werd reeds door menig media blogger onder de loep genomen en het duurde niet lang of de term ‘growth hacking’ was geboren.

Het wat, hoe en wanneer van growth hacking

De eerste keer dat ik van de term growth hacking hoorde, liep ik zelf nog stage. ‘Weer een fancy buzzwoord’, dacht ik nog. Om de zoveel maand duikt er wel een nieuwe tool op die op alle marketing blogs gelauwerd wordt als ‘the next big thing’. Pas toen ik het begrip ging bekijken als een methode, losgekoppeld van de tools, kreeg ik die ‘aha erlebnis’ waarop ik zat te wachten.

a. Wat is growth hacking?

Kort door de bocht is growth hacking een lean startup-methode, die je kan opdelen in drie verschillende stappen:

  1. Bepaal wat voor jou een gewenst resultaat zou zijn
  2. Testen, testen en nog eens testen
  3. Schaal wat werkt, gooi overboord wat niet werkt

b. Hoe pas je die growth hacking concreet toe

1. Jouw gewenste resultaat bepalen

Een gewenst resultaat kan bijvoorbeeld zijn ‘ik wil 25% meer boekingen realiseren’ of ‘ik wil mijn cost per conversion met 1/3 laten zakken’. Daarbij is het belangrijk dat je kiest voor metrics die effectief geld in de kassa brengen. Het aantal paginalikes telt dus niet mee!

2. Testen, testen en nog eens testen

Eens je gewenste resultaat vastligt kan je gaan testen! Investeer een beperkt budget in diverse kanalen die jouw bereik explosief kunnen gaan vergroten! Voor Paypal was dit Ebay, voor Airbnb betekende dit een advertentie op Craigslist. Belangrijk hierbij is om vooral niets te gaan veronderstellen. Meten is weten, niet andersom! Degelijk ingestelde doelen op je Analytics-account zijn hierbij een must.

3. Schaal wat werkt, gooi overboord wat niet werkt

Na enkele maanden van ‘trial and error’ heb je vermoedelijk al een beter idee van wat werkt voor jouw bedrijf en wat niet. Oordelen doe je op basis van je conversieratio’s. Welke campagne bracht het meeste conversies op, tegen de laagste kost? Wanneer je dit weet kun je gaan schalen en optimaliseren!

c. Wanneer pas ik growth hacking nu het best toe?

Growth hacking is een geliefkoosde way to growth voor startups, waarbij er vaak geen tijd is om maandenlang te schrijven aan dat perfecte businessplan, laat staan een oneindig marketingbudget om deze te gaan implementeren. Maar ook voor grotere bedrijven is het zeker een aanrader. Be bold: wees een doener in een wereld van denker!

Growth hacking: een kleine kanttekening

Talloze tools en handleidingen ten spijt: ieder bedrijf is anders! Wat werkt voor een ander, zal niet noodzakelijk werken voor jou. Growth hacking vereist actie. Experimenteren tot je erbij neervalt, ook al behaal je de eerste maanden nagenoeg geen resultaten, is hier de boodschap. Blijf eens een uur of twee langer aan je bureau zitten. Probeer eens iets uit wat je normaal niet zou doen. De resultaten zullen je verrassen!

Wil je meer te weten komen over growth hacking? Of hoe je het maximum haalt uit je marketingbudget? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief of neem contact op met onze digital marketing specialisten.

Terug naar boven