Marketeer on site versus marketeer aan bureauzijde: who does it better?

vrijdag 21 september 2018

Marketeer on site versus marketeer aan bureauzijde: who does it better?

vrijdag 21 september 2018

Jaren terug, toen ik nog op de schoolbanken zat (of moest zitten), startte ik mijn avontuur binnen online marketing. Dat deed ik, om toch al een beetje ervaring op te doen, bij het bouwbedrijf van mijn vader. Aan klantzijde dus. Heel leuk natuurlijk, aangezien ik er de vrijheid kreeg om ‘van alles’ uit te testen en te proberen. Toen ik aan het einde van mijn opleiding m’n stage deed bij een groot communicatiebureau, merkte ik toch dat er een aantal verschillen waren tussen (digitale) marketing aan klant- en bureauzijde. Welke voor- en nadelen ik daarin terugzag? En waarom ik er uiteindelijk toch voor gekozen heb om aan bureauzijde te werken? Read down below!

Digitale marketing aan klantzijde: je kent je klant door en door

“Die marketeers aan bureauzijde? Die hebben nu toch totaal geen voeling met de sector!” Het is een uitspraak die je weleens hoort vallen aan klantzijde. En ondanks dat ik zelf – voornamelijk - aan bureauzijde werk, kan ik die uitspraak gedeeltelijk volgen. Voor sommige aspecten van de job, zoals wanneer het bijvoorbeeld gaat om content marketing en communicatie op social media, is het van groot belang dat je de klant waarvoor je werkt door en door kent. Wanneer je vrijwel dagelijks aanwezig bent binnen het bedrijf waarvoor je de marketing/communicatie doet en je het reilen en zeilen ervan intussen wel een beetje kent, dan produceert die content zich bij wijze van spreken vanzelf. Althans, zo ervaar ik dat toch. Laat je een bureau daarom beter links liggen voor content creatie? Zeker niet. Een duidelijke briefing alsook input maken hierbij een zeer groot verschil.

Digitale marketing aan kantoorzijde: een heterogene pool aan sectoren, bedrijven en vakspecialisten

“Een goede marketeer verkoopt elk product, ongeacht de sector. Werken op 1 klant? Daar leer je helemaal niets van bij.” Een straffe uitspraak. En hoewel deze zeker ook wel wat te maken heeft met je persoonlijke voorkeur, valt er ook hier wel wat voor te zeggen. Toen ik aan mijn stage begon (aan bureauzijde), ging er een wereld voor mij open. Dag in dag uit omringd door tientallen marketing- en web-specialisten, elk fantastisch goed in zijn eigen vakgebied? Ik had de smaak snel te pakken! Daarnaast leerde ik ook heel wat nieuwe bedrijven en sectoren kennen. En dat gegeven heeft natuurlijk zijn voordelen. Mijn lijstje aan tools en kennis werd steeds langer. En het leukste van al? Met alles wat ik overdag bij leerde, kon ik na de uren aan de slag bij mijn vader.

Marketeer aan klant- of bureauzijde: wie wint?

Waarom ik er uiteindelijk voor gekozen heb om aan bureauzijde te gaan werken? Simpel: toen ik bij mijn vader werkte zat ik vol met ideeën, maar ik kon ze niet uitwerken omdat ik de technische kennis er niet voor had en de tools niet kende. Daarnaast hield – en hou - ik ervan om voor verschillende klanten en sectoren te werken alsook brugjes te slaan (lees: verbanden te leggen) tussen de inzichten die ik hieruit opdeed. Veel hangt natuurlijk ook af van de digitale maturiteit van het bedrijf waarin je werkt.

Persoonlijk hou ik hieraan vast: hoe beter ik de klant en het bedrijf ken, hoe beter mijn werk zal zijn. Marketing gaat tenslotte niet alleen om technologische snufjes en tools. Een gegeven dat we vandaag soms al eens over het hoofd durven te zien. De content en communicatie, die ik op vandaag trouwens nog steeds voorzie voor het bedrijf van mijn vader, vind ik om die reden nog steeds stukken beter dan die ene SEO-tekst die ik schreef voor een klant die ik van haar nog pluim kende.

Een kleine kanttekening hierbij: had ik de dingen die ik vandaag voor mijn vaders bedrijf doe gekund zonder de technische kennis die ik opdeed bij de bureaus waarvoor ik werkte? Zeker niet. Vandaar dus ook mijn uiteindelijke keuze.

Een algemene conclusie!

Het beroep van marketeer wordt naar mijn mening steeds complexer, meer uitgesplitst en meer gespecialiseerd. Vroeger was je marketeer, vandaag ben je brand marketeer, data analist, marketing automation specialist, community manager of zelfs marketing technologist. Je moet jezelf continu heruitvinden om bij te blijven alsook vrede nemen met het feit dat je niet in elk aspect van marketing een pro zal worden. Daarom ben ik een sterke voorstander van een gestroomlijnde samenwerking tussen marketeers aan klant- en bureauzijde. We hebben elkaar nodig om een goed resultaat af te leveren. Simpel als dat!

Terug naar boven