Marketing? Da's weggesmeten geld!

maandag 07 augustus 2017

Marketing? Da's weggesmeten geld!

maandag 07 augustus 2017

Waar u 'in den tijd' nog weg kwam met wat mond-aan-mond-reclame en enkele borden langs de weg, schreeuwt 2017 digitaal. Digitaal, als zijnde dé manier om uw bereik alsook omzet gigantisch te verhogen. Mee op de boot springen doet u maar beter snel, want ook uw concurrenten zitten niet stil. Met volle enthousiasme gaat u zich verdiepen in allerlei buzzing marketingtools en –theorieën in de hoop uw product op de markt te zetten. Uw interesse en passie van weleer is echter snel met de zon verdwenen. Kosten met minimale return stapelen zich op en weldra kijkt u voornamelijk met frustratie terug op uw “geklooi” met Facebook Ads en AdWords. "Weggesmeten geld", zegt u, "Dat digitaal? Da's niets voor mij!".

Marketing voor dummies

We hoeven het u niet te vertellen, digitalisering alsook marketing zijn voor veel bedrijven een heikel punt. Die campagne kan maar beter werken, want het budget is beperkt en risico's kan u zich niet bepaald veroorloven. (Digitale) marketing maakte het bereiken van een enorm groot doelpubliek mogelijk, maar voor de onervaren leek onder ons ook meteen een mogelijkheid om geld met bakken door de ramen te gooien. Van ondernemer tot ondernemer, zullen wij u, vanuit onze eigen ervaringen en stommiteiten, met plezier van gedacht doen veranderen. Bye, bye, kostenpost... Met de onderstaande inzichten leert u in no time hoe u die digitale tools in uw voordeel gebruikt!

Stommiteit 1: "De wereld is mijn doelpubliek"

Als ondernemer wilt u maar één ding: zoveel mogelijk klanten binnenhalen. Ervaring leerde ons echter dat het toch beter is om de focus op een bepaald doelpubliek te leggen. Waarom? Het uitkienen van een doelgroep bespaart u massa’s geld en tijd. Stel nu dat uw bedrijf handelt in luxe designmeubilair, dan wilt u toch allerminst dat uw duurbetaalde advertenties gezien en aangeklikt worden door persoon op zoek naar tweedehandsmeubilair voor zijn eerste appartementje? Of een studente interieurvormgeving op zoek naar info voor haar bachelorproef? Identificeer dus allereerst uw ideale klant, verdiep je in zijn wensen en behoeften, positioneer uzelf als expert ter zake en sluit vooral die gigantische niet relevante massa lekker uit. Binnen online marketing bestaan tal van tools om u hierbij te helpen. Maak dus uitvoerig gebruik van die uitsluitingszoekwoorden in uw AdWords-campagne.

Stommiteit 2: "Reclame is IK"

Eén van de grootste en meest gemaakte fouten bij het uitwerken van een marketingplan is dat we dit doen vanuit ons eigen “bril”. Mensen zijn geneigd te denken dat iedereen de dingen ziet en denkt zoals zij dat zelf doen. “Ik zou die trui zeker kopen aan die prijs; die zal wel goed verkopen!”. Ons brein maakt gebruik van vuistregels om de stroom van informatie die we binnen krijgen te vereenvoudigen, ook wel heuristieken genoemd. Wees uzelf bewust van deze ‘biases’ bij het uitwerken van uw marketingstrategie. Probeer nieuwe dingen uit en rapporteer de resultaten om te zien wat uw klanten écht aanspreekt en wat niet. Digitale tools als Google Analytics zetten u op weg.

Stommiteit 3: "Wie niet weg is, is gezien!"

In verwoede pogingen om hun boodschap over te brengen gaan veel ondernemingen vaak in overdrive wat reclame betreft. Prijzige beurzen, affichage en sponseringen ten spijt: in tijden van overcommunicatie bekijkt de doorsnee mens geen reclame van minder gekende merken. Richt u daarom bovenal op de doelgroep die specifiek op zoek is naar uw product of doelgroep. Implementeer deze strategie in geval van een beperkt budget ook in uw AdWords-campagnes, zodat u geen geld verspilt aan mensen die niet op zoek zijn naar uw product of service. Op deze manier behaalt u met een kleiner budget misschien wel een groter rendement.

Stommiteit 4: "Eat, sleep, read, repeat"

De doorsnee mens krijgt aldus onderzoek 250 tot 3000 reclameboodschappen te zien per dag. Dé truc om uzelf volledig onzichtbaar te maken voor uw doelpubliek is dus door klakkeloos de boodschap van uw buurman te kopiëren. Uit tijdsgebrek is dit nochtans vaak genoeg de realiteit bij velen. Inspiratie opdoen bij de ‘grote vissen’ is zeker niet slecht, maar ga zelf actief op zoek naar dat onderscheidend voordeel dat u aanbiedt t.o.v. uw concurrenten. Investeren in een duidelijke en herkenbare huisstijl is daarom zeker geen overbodige luxe. Daarnaast speelt ook vindbaarheid in de zoekresultaten een onmiskenbare rol bij het werven van nieuwe klanten. Voorzie daarom voldoende content op uw website en maak vooral gebruik van die Zoekwoordplanner om uw site naar de top drie zoekresultaten te loodsen!

Stommiteit 5: "Wat je zelf doet, doe je beter"

“Wat je zelf doet, doe je beter,” zegt men weleens. Uiteraard probeert u logischerwijs zoveel mogelijk zelf te doen, om kosten uit te sparen. (Digitale) marketing wordt zo in vele gevallen dan het vergeten schaap dat uit tijdsgebrek en beperkte kennis achterop blijft hinken. Resultaat: vijf sociale media-accounts gevolgd door niet meer dan enkele toegewijde vrienden/familie en een website die een half jaar terug zijn laatste update kreeg. Ondernemen doet u nooit alleen. Leer op tijd hulp vragen en ga betrouwbare partnerships aan die u op termijn meer leads opbrengen.

Kortom...

Kort gezegd, met een juiste implementatie én een vleugje gezond 'boerenverstand' hoeft digitale marketing nog niet zo moeilijk te zijn. Een goed uitgewerkte digitale strategie opent voor u de deur naar tal van nieuwe leads!

Heeft u zelf nog tips of opmerkingen? 
Laat het ons vooral weten! Meer weten? 
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang periodiek gratis tis over hoe u meer leads en omzet kan genereren. 

Terug naar boven