5 essentiële tips voor een succesvolle TV reclamecampagne

donderdag 13 maart 2014
#tv #video

5 essentiële tips voor een succesvolle TV reclamecampagne

donderdag 13 maart 2014
#tv #video
Televisie kijken staat op zijn kop. Iedereen kijkt tegenwoordig op een andere manier: analoog, digitaal, uitgesteld kijken (= opnemen en later bekijken) en op andere device zoals laptop en tablet. Er wordt gefluisterd ‘Dit betekent de dood van de reclame, hoera!’. Ik hoop van niet want dit zou een verschraling van het televisieaanbod zijn.
Televisie kijken staat op zijn kop. Iedereen kijkt tegenwoordig op een andere manier: analoog, digitaal, uitgesteld kijken (= opnemen en later bekijken) en op andere device zoals laptop en tablet. Er wordt gefluisterd ‘Dit betekent de dood van de reclame, hoera!’. Ik hoop van niet want dit zou een verschraling van het televisieaanbod zijn.
Adverteerders moeten ook niet wanhopen maar inspelen op de huidige (r)evolutie. Hoe gaat u er mee om en waar moet u als adverteerder op letten?

Hierbij enkele tips en tricks:

1. Bepaal uw doelgroep en geografische impact heel nauwkeurig. Weet dat ook nationale zenders u pakketten kunnen aanbieden die rekening houden met het feit dat u niet heel Vlaanderen naar uw winkel kunt krijgen. Nationaal adverteren voor een regionale impact is perfect haalbaar.

2. Bekijk uw budget en bespaar niet op de productie van de spot zelf. Veel geld uitgeven aan airtime met een slechte spot is weggegooid geld. Neem een productiehuis onder de arm die u van a tot z begeleiden: van idee tot realisatie.

3. Televisiereclame mag nooit alleen staan. Radio en on-line (Google Adwords…) zijn minstens even sterk maar samen treedt er een versterking op die meer is dan de som van de delen. De kruisbestuiving zal maken dat uw campagne een succes is.

4. “Mensen spoelen de reclameblokken door, meneer.” Dat is zo. Maar neem gerust van mij aan dat niet alles wordt opgenomen en dus niet alle reclame wordt doorgespoeld. Goede reclamemakers gaan er ook creatief mee om. Neem nu Volkswagen met hun spotje voor hun cabrio. Als je het spotje doorspoelde, ging het dak sneller naar beneden. Grappig. En het menselijk oog bekijkt toch versneld de spot die passeert. Gespoeld en toch gezien!


5. Welke reclame kan men niet doorspoelen? De 5 seconden billboards net voor het programma of film. Zulke billboards zijn zeer goed voor de ‘Brand Awareness’. De meeste mensen spoelen niet zo ver en zien de billboard en als ze te ver spoelen, zien ze jouw reclame tweemaal. Handig.


Reclame op televisie werkt niet!
Waarom spendeert Coca-Cola elk jaar een gigantisch budget aan tv-reclame die niet werkt? Denk daar eens over na.
Terug naar boven