8 valkuilen bij pay-per-click marketing

donderdag 09 maart 2017

8 valkuilen bij pay-per-click marketing

donderdag 09 maart 2017

Digital marketeers zweren bij pay-per-click marketing (PPC). Het blijft één van de beste digitale marketing instrumenten. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat marketing professionals hun budget voor PPC gaandeweg meer en meer zijn gaan optrekken.

Digital marketeers zweren bij pay-per-click marketing (PPC) en dat is niet toevallig. Het blijft één van de beste digitale marketing instrumenten. Na Search Engine Optimization (SEO) is pay-per-click marketing met een succesratio van bijna 65% immers de beste manier om trafiek naar je website te genereren. En trafiek opwekken betekent ook leads binnenhalen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat marketing professionals hun budget voor PPC gaandeweg meer en meer zijn gaan optrekken. Wie nog niet – of erg weinig – aan PPC marketing doet, heeft er alle baat bij er snel mee te beginnen.

Valkuilen

Toch zit er een addertje onder het gras. PPC campagnes moeten doordacht aangepakt worden. In het wilde weg maar wat doen, levert weinig tot niks op. Gelukkig kunnen wij je vertellen hoe je de zaken wél goed kan aanpakken. Grosso modo zijn er 8 valkuilen waar je je moet voor behoeden.


1. Te breed gebruik van zoekwoorden

Clicks genereren doe je niet door een hele resem zoekwoorden te definiëren, maar door de juiste zoekwoorden te gebruiken. Zo niet bereik je wel veel volk, maar niet in voldoende mate de doelgroep die je wil strikken. Kies dus voor precieze zoekwoorden, met de juiste focus.

2. Onvoldoende zicht op de beoogde doelgroep

PPC adverteerders moeten vooraf goed nadenken over de doelgroep die ze willen bereiken met hun campagne. Pas dan kunnen ze via specifieke campagnes de juiste mensen aanspreken. Zelfs marketing professionals maken nog te weinig gebruik van specifieke campagnes en doen maar wat. Dat werkt natuurlijk niet.

3. Niet geteste advertenties in de strijd gooien

Een gouden tip: voor je campagne gaat voeren met een advertentie is het altijd een goed idee om over een korte tijdspanne het effect van verschillende soorten advertenties te testen. Zo kan je met de advertentie aan de slag gaan die jou de beste resultaten oplevert.

4. Slechte landingspagina’s

Een PPC campagne heeft als belangrijkste doel clicks en leads genereren. Maar als mensen doorklikken, is het uiteraard van groot belang dat ze op een goede landingspagina terechtkomen. Zo’n pagina moet bestaan uit een aantal essentiële ingrediënten. Wij leggen je graag uit welke.

5. Gebrekkige call-to-action

Goede, doordachte call-to-actions kunnen het verschil maken met je concurrenten. Ze verdienen dus de nodige aandacht.

6. Overdreven focus op de eerste plaats in de zoekresultaten

Natuurlijk zien digital marketeers graag dat hun advertenties bovenaan prijken in de lijst met zoekresultaten. Toch is dat alleen niet zaligmakend. Doorclicks ronselen is één ding. Die doorclicks omzetten in concrete actie – ofwel: verkoop – is nog iets anders.

7. De verkeerde doelgroep bespelen

Het lijkt vanzelfsprekend dat je met je PPC campagne op de juiste doelgroep mikt. Toch loopt het net daar nog vaak fout in de praktijk. Demografische gegevens (zoals leeftijd en locatie) zijn van wezenlijk belang. Zo’n 60% van de ‘zoekers’ op Google gebruiken hun locatie in hun zoekopdracht. Erg belangrijk dat je ook de mobiele gebruiker niet vergeet. Uit een onderzoek bij 1.000 smartphonegebruikers is gebleken dat tot 96% hun smartphone gebruiken om iets op te zoeken en/of tot een aankoop over te gaan!

8. Vergeet de remarketing niet

Een goede remarketing strategie kan je tot 70% meer conversie opleveren. Laat het dus niet bij adverteren alleen, zorg ook voor een deftige follow-up. Zo vis je nog heel wat afgehaakte potentiële kopers weer op.

Conclusie

PPC marketing is een onmisbaar instrument in je marketingplan mits je dat instrument goed inzet. Dat doe je door alert te zijn voor de 8 valkuilen die we hier uit de doeken hebben gedaan. Voor sommigen klinkt het wellicht allemaal erg vertrouwd. Anderen horen het dan weer in Keulen donderen. Dat is niet erg. Wij zijn er om je bij te staan met raad en daad, en vooral bergen know how. Meer weten? Neem dan contact op met Dieter Vaernewijck via 056 603 606  of  dieter@dasmedia.be.


Terug naar boven