Adverteer op je eigen naam op Google, het bezorgt je meer rendement!

Adverteer op je eigen naam op Google, het bezorgt je meer rendement!

Vandaag willen we het nog eens hebben over de mogelijkheden die AdWords te bieden heeft. Voor wie het nu in Keulen hoort donderen, leggen we eerst nog even uit wat AdWords precies is, namelijk: een instrument van Google dat bedrijven toelaat reclame te maken op de Google-websites én op websites die gebruik maken van AdSense.

Adwords is een advertentieprogramma van Google. Bedrijven kunnen er zich op registreren en zo gesponsorde advertenties naar hun pagina’s plaatsen. Cruciaal in dit verhaal is dat de advertenties opgebouwd worden rond zoekwoorden, dit zijn de woorden dat je opgeeft tijdens een zoekopdracht in Google. Een zoekopdracht kan dus uit meerdere zoekwoorden bestaan. En die zoekwoorden kan de adverteerder zelf bepalen. Dit is waar het interessant wordt voor jouw merk of bedrijf, want door doordacht om te springen met de zoekwoorden die je aan je advertentie verbindt, kan je heel wat extra verkeer naar je website en conversie op gang brengen.


Tot 2.500 % meer conversie

Adverteerders koppelen tal van zoekwoorden aan hun advertenties, maar de meest voor de hand liggende durven ze wel eens vergeten: hun eigen bedrijfsnaam. Terwijl daar een belangrijke meerwaarde valt uit te halen. De eigen (merk)naam gebruiken kan namelijk tot 2.500 % meer rendement opleveren, blijkt uit cijfers van de GMU. Het handelsmerk van de producten die je aanbiedt meenemen in je lijst met zoekwoorden kan tot 700 % meer conversie opleveren.

Zelfs de handelsnaam van je concurrent gebruiken, is in bepaalde gevallen interessant, al vinden wij de contra’s niet opwegen tegen te pro’s. Waarom? Omdat wie de bal kaatst hem terug kan verwachten. Je concurrent zou met andere woorden wel eens hetzelfde kunnen doen als jij: jouw handelsnaam opnemen in zíjn zoeklijst. Voor je het weet, beland je in een bitse concurrentiestrijd, die je tijd, geld en energie kost die je beter in andere acties kan stoppen. Wij zullen hier dus focussen op de voordelen van advertenties met je eigen handelsnaam en advertenties waarin je de merkna(a)m(en) van je producten vermeldt.

Adverteren met je eigen handelsnaam? JA!

Het lijkt een beetje contradictorisch: adverteren op je eigen handelsnaam. Waarom betalen om mensen die je bedrijf en producten al kennen nog eens extra op je bestaan te wijzen? Toch is het een goed idee dat net wél te doen. Mensen die zoeken op een merknaam doen dat meestal in combinatie met een product of een dienst.

Deze consumenten zitten doorgaans in de laatste fase van het aankoopproces. Ze weten wát ze willen en zoeken meteen ook waar ze het kunnen krijgen. Stel dat je sneakers van All Stars wilt kopen, dan is de kans groot dat je die zoekopdracht combineert met de naam van een winkelketen waar je All Stars vindt. Bijvoorbeeld: ‘All Stars bij Brantano’. Je handelsnaam in je lijst met trefwoorden opnemen, maakt dat je in de zoekresultaten zowel met organische zoekresultaten als met je betalende advertenties bovenaan prijkt. De consument komt zo op twee manieren in aanraking met jouw handelsmerk.

Zoals je ziet op onderstaand voorbeeld komt de Brantano advertentie bovenaan én onmiddellijk daaronder de advertentie van Zalando en Beslist.nl. Als Brantano hier nu niet geadverteerd had, dan is de kans groot dat de consument op die van Zalando of Beslist.nl klikt en zelfs niet tot in je shop komt. Met andere woorden je verliest je kans op een conversie.

Brantano prijkt helemaal bovenaan met een betaalde advertentie en ook als eerste in de  gewone (organische) zoekresultaten.

Uit onderzoek blijkt die dubbele zichtbaarheid van je handelsnaam aanzienlijk meer clicks oplevert dan wanneer je alleen maar vertrouwt op organische zoekresultaten. En aanzienlijk meer clicks wil ook zeggen: meer conversie.

Adverteren met de merknaam van een product? JA!

Dat het verstandig is om een AdWords advertentie te plaatsen met daarin je eigen handelsnaam (of merknaam) blijkt al uit het voorgaande. Maar wat met bekende merken die je verkoopt? Veel mensen zijn bang om in de problemen te komen met het merkenrecht, wanneer ze in hun advertentie uitdrukkelijk verwijzen naar bekende merken, maar die vrees is ongegrond.

Toch als je een paar spelregels volgt. De belangrijkste is: zorg ervoor dat altijd duidelijk is wie de afzender is. De bezoeker moet doorhebben dat hij naar jouw webshop wordt geleid en dus niet naar de site van het merk zélf. Als we nog eens zoeken op Brantano, maar deze keer in combinatie met Adidas, zien we dat Brantano duidelijk de afzender is:


Brantano duikt al eerste op met een advertentie. Eén van de merken die Brantano aanbiedt is Adidas. Maar het is overduidelijk dat deze advertentie uitgaat van Brantano en niet van Adidas zélf.
Een andere spelregel die je in acht moet nemen, is dat je niet mag adverteren met een merk dat je niet verkoopt. Stel dat Brantano geen Adidas sneakers in haar aanbod zou hebben, maar toch adverteert met de merknaam Adidas om extra clicks te genereren. Dat is een inbreuk op het merkenrecht. Aangezien Brantano geen Adidas sneakers aanbiedt zal het ook nooit conversies behalen voor de consumenten die hiermee target omdat ze niet vinden wat ze zoeken, namelijk Adidas sneakers.

Tip: registreer je merk –of handelsnaam!

Laat je bedrijfsnaam registreren als merk op de website van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Zo bescherm je je eigen handelsnaam en ben je ook zeker dat anderen je merknaam niet zomaar kunnen gebruiken!

Conclusie

Adverteren met je eigen merknaam of handelsnaam is meer dan zinvol. Het kan je een significante extra conversie opleveren tegen een beperkte investering. Ook adverteren met merknamen van de producten die je in je assortiment hebt zitten, is toegelaten mits je het spel fair speelt. Hoe je dat allemaal concreet kan aanpakken en met welke aspecten van het merkenrecht je rekening moet houden, daar weten wij alles over. Trek dus vooral aan onze mouw en maak vandaag nog werk van meer rendement! Neem contact op met Dieter Vaernewijck via 056 603 606 of  dieter@dasmedia.be en hij vertelt je er graag meer over.
Terug naar boven