Native advertenties scoren 52% beter dan banners!

donderdag 18 mei 2017

Native advertenties scoren 52% beter dan banners!

donderdag 18 mei 2017
Wel eens gehoord van native advertenties? Nee? Dan is het hoog tijd om kennis te maken met dit fenomeen, want deze vorm van adverteren wint zwaar aan belang. Consumenten bekijken native advertenties maar liefst 52% vaker dan banner advertenties. Die trein wil je liever niet missen.

Native advertising is weinig bekend, maar wint wél aan belang. En dat is niet zo vreemd als je weet dat native advertising een verzamelnaam is voor advertenties die qua vorm en aanvoelen heel erg aansluiten op het medium waar ze worden ingezet. Deze advertenties zien er dus uit als gewone content en zijn opgemaakt in het design van het online medium waarop ze verschijnen. Ook inhoudelijk voelen ze aan als een redactioneel stuk. Het maakt dat dit soort advertenties makkelijker bekeken en gelezen worden.

Het gegeven is zeker niet nieuw. Denk maar aan de publireportages die al jaren worden gepubliceerd in kranten en magazines. Boven dit type advertenties staat wel aangeduid dat het om publiciteit gaat, bijvoorbeeld door de vermelding ‘advertentie’ of ‘publireportage’, maar voor de rest verschillen ze nauwelijks van de redactionele inhoud. Het is wel belangrijk dat native advertenties kunnen onderscheiden worden van de echte content op een mediakanaal. Zeker bij journalistieke websites kan het niet duidelijk aanduiden van advertenties voor klachten zorgen.

Steile opmars

Nieuw is wel dat native advertising nu ook online aan een steile opmars bezig is. Voorbeelden hoef je niet eens ver te zoeken. Denk maar aan de sponsored stories op Facebook: advertenties die in je nieuwsoverzicht opduiken en dezelfde look en feel hebben als de niet-betaalde content. Grosso modo zijn er 3 belangrijke types native advertenties:

  • In-Feed advertenties, ofwel advertenties die in je feed op sociale media opduiken, dan wel in een feed met artikels op een website. Voorbeelden: Facebook Sponsored Stories en Twitter Promoted Tweets.
  • Recommended content widgets, ofwel de widgets die je vaak aan de zijkant van websites vindt en waarin bepaalde artikels worden aangeraden. Tussen die artikels worden vervolgens native advertenties verwerkt.
  • Search & promoted listings. Search listings verwijzen naar de resultatenlijsten die je bekomt wanneer je een zoekopdracht uitvoert via een zoekmachine als bijvoorbeeld Google. In die resultaten kunnen uiteraard native advertenties opduiken. Promoted listings kom je tegen in webshops zoals Amazon en Etsy. Onder de eigen producten die ze jou aanraden, krijg je dan ook productadvertenties van andere websites te zien.

Banner ads versus native advertising

Wie aan online adverteren deed, deed dat de voorbije jaren via banners en display advertising. Uit onderzoek blijkt intussen dat we niet zo vaak klikken op banners. Het effect ervan is dus beperkt. Dat heeft te maken met de zogenaamde banner blindness, of banner blindheid. Bezoekers en consumenten scannen op content en tunen zelf weg van banners. 

Er is één uitzondering: de tekstadvertenties op Google werken wél prima. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat dit soort advertentie inspeelt op datgene waar de gebruiker naar op zoek is. En die hogere relevantie vertaalt zich ook in een grotere interesse bij die gebruiker. Maar daarbuiten zijn banners dus niet erg effectief. Nee, dan ga je liever voor native advertenties: die worden maar liefst 52 % vaker bekeken dan banners, zo blijkt uit onderzoek van IPG Media Lab. (Bron: https://www.ipglab.com/2013/06/18/ipg-lab-sharethrough-exploring-the-effectiveness-of-native-ads/)

Glasheldere cijfers

Uit datzelfde onderzoek – dat dus het effect van native advertenties vergelijkt met het effect van banner advertenties – blijkt voorts dat:

  • Native advertenties een opvallend beter effect hebben op de groei van de aankoopintentie bij de consument dan banner ads
  • Consumenten quasi even lang naar native ads als naar gewone content kijken
  • 32% van de bezoekers een native ad wil delen met vrienden, terwijl dat voor een traditionele banner of display advertentie maar 19% is

Gewonnen voor native advertenties?

Ben je helemaal overtuigd geraakt van het nut van native advertising? Wil je deze vorm van publiciteit maken graag toevoegen aan je marketing-arsenaal? Dat kan en wij van DAS Media kunnen je daarbij helpen. Meer weten? Neem dan contact op met Dieter Vaernewijck, via 056 603 606  of dieter@dasmedia.be

Terug naar boven