Verbeter de vindbaarheid van je website in Google

vrijdag 21 juni 2019

Verbeter de vindbaarheid van je website in Google

vrijdag 21 juni 2019
SEO: ook jij hebt de term ongetwijfeld al eens horen vallen. Wellicht weet je ondertussen wel dat het iets te maken heeft met je online aanwezigheid. Of beter nog: je online vindbaarheid, via zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo. Maar hoe wordt de SEO van je website eigenlijk bepaald? En wat kan je eventueel doen om die te verbeteren? In deze blog zetten we alles wat je moet weten over SEO op een rijtje!

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie. De naam zegt het dus eigenlijk zelf: het gaat om een verzameling van technieken die je kan inzetten om een webpagina makkelijker vindbaar te maken in zoekmachines. De allerbekendste zoekmachine is natuurlijk Google, maar SEO is ook toepasbaar op andere zoekmachines zoals Bing of Yahoo.

Het ultieme doel van SEO? Zo hoog mogelijk scoren in de organische zoekresultaten voor zoektermen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Dat zijn specifiek de trefwoorden die mensen gebruiken om te zoeken naar jouw dienst(en), product(en)... Een hoge positie of ranking is een positie op pagina 1, het liefst helemaal bovenaan. Want geef maar toe: ook jij kijkt wellicht niet veel verder dan de eerste resultaten op de eerste pagina bij een zoekopdracht.

De precieze ranking van je website is afhankelijk van heel wat factoren, maar die houden de makers van zoekmachines geheim. Ondertussen is van volgende technieken wel geweten dat ze je kunnen helpen een goede plaatsing te bereiken: 

  • Keyword research
  • Interessante content voorzien (met keywords in verwerkt)
  • Link building
  • HTML-optimalisatie
  • Metatags optimaliseren

Hoewel inzetten op SEO de nodige tijd en moeite kost, is het op zich wel een budgetvriendelijke manier om jouw bedrijf online in de kijker te plaatsen. Een vermelding in de organische zoekresultaten is namelijk gratis.

Hoe verschilt SEO van SEA?

SEO verschilt daarin van SEA ofwel search engine advertising (zoekmachineadverteren). Met SEA kan je eveneens inzetten op een goede plaatsing voor je webpagina bij bepaalde zoekopdrachten, maar dan tussen de gesponsorde resultaten bovenaan. Je adverteert op dat moment dus in de zoekmachine.

Hoeveel je betaalt, kies je zelf: je ‘biedt’ namelijk op de trefwoorden waarop je gevonden wil worden. Wie het meeste biedt, krijgt de hoogste positie binnen de gesponsorde zoekresultaten. Betalen doe je enkel wanneer iemand op je advertentie klikt. 

 

Bij het zoekwoord ‘Altirotenten’ wordt de bijhorende website zowel bij de gesponsorde resultaten (SEA) als in de organische zoekresultaten (SEO) getoond. 

Zowel SEO als SEA maken deel uit van zoekmachinemarketing. Er zijn wel een aantal belangrijke verschillen tussen beide.

  • Je SEO verbeteren is een werk van lange adem, terwijl je met SEA meteen resultaat hebt.
  • Een bezoeker via de organische zoekresultaten (SEO) kost je in feite niks. Iemand die je site bezoekt via de gesponsorde resultaten (SEA) gaat steeds gepaard met een zekere kost.
  • Zet je een SEA-campagne stop, dan vallen ook de gesponsorde zoekresultaten weg en zal je op die manier geen bezoekers meer genereren. Een goeie SEO zorgt ervoor dat er bezoekers blijven binnenkomen, ook een hele tijd nadat je de eerste optimalisaties doorvoerde.

SEO en SEA zijn echter geen concurrenten van elkaar. Voor de meeste bedrijven is een combinatie van beide de beste oplossing. 

Voordelen en nut SEO, ook voor jouw bedrijf

Goed scoren op SEO kan namelijk op verschillende vlakken een boost betekenen voor jouw bedrijf.

Traffic naar je website

Een site die goed gevonden wordt, heeft ook meer bezoekers. Die bezoekers zijn bijzonder relevant, want ze zijn heel specifiek op zoek naar de informatie, diensten of producten die jij aanbiedt. En hoe meer relevante bezoekers, hoe meer kans op kwaliteitsvolle leads of conversies. Wist je dat +/- 60% van de B2B-marketeers vindt dat SEO de grootste impact heeft op leadgeneratie? 

Nieuwe klanten

Tussen die bezoekers zullen ongetwijfeld mensen zitten die je bedrijf nog niet kennen of nog nooit je website bezochten. In 54% van de gevallen ontdekken mensen nieuwe websites door een zoekmachine te gebruiken.

SEO is dus ook een ideale manier om je merkbekendheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken. Als je tenminste gevonden wordt op de goede zoekwoorden. 

Betrouwbaarheid en expertise

Voor de meeste mensen staat een hoge positie in de zoekopdrachten bovendien gelijk aan betrouwbaarheid, kwaliteit…

Niet onterecht natuurlijk: een zoekmachine zoals Google wil zijn gebruikers zo’n interessant en relevant mogelijke informatie bieden. Door je site van boeiende content te voorzien, sla je dan ook twee vliegen in één klap: je profileert jezelf als een expert in je vakgebied én wordt daar door Google voor beloond met een hogere positie. 

DAS Media, de SEO-specialist

Overtuigd van het nut van SEO? Dan ben je bij  DAS Media aan het juiste adres om je verder op weg te helpen. Wij zijn namelijk gespecialiseerd in het optimaliseren van websitecontent voor SEO. 

Daarbij werken we steeds volgens één van volgende twee pistes:

  1. Je laat je SEO-teksten door ons schrijven.
  2. Je schrijft zelf je SEO-teksten en laat ze door ons optimaliseren op basis van de verschillende SEO-technieken die we doorheen de jaren opgebouwd en geperfectioneerd hebben. 

Al stopt het daar natuurlijk niet voor ons. We blijven maandelijks de positie(s) van jouw website in de zoekmachines opvolgen via de geschikte tools. Daalt je ranking? Dan schakelen we meteen bij. Zo blijft je toppositie, en de voordelen die daarmee gepaard gaan, gegarandeerd.

Eerst zien, dan geloven? Geen probleem! Volgende klanten kunnen na een SEO-optimalisatie door DAS Media allemaal rekenen op een toppositie in de zoekmachines, goed voor maandelijks duizenden extra bezoekers.

  • 'auto huren' voor luxauto.be, 8.800 zoekopdrachten per maand
  • 'veranda' voor vanderbauwhede.be, 8.100 zoekopdrachten per maand
  • 'Hublot' en 'IWC' voor juwelierhaesevoets.be, 4.400 en 1.900 zoekopdrachten per maand
  • 'eiken bijgebouw' voor oakwoodprojects.be, 1.000 zoekopdrachten per maand
  • 'golf' voor golf.be, 14.800 zoekopdrachten per maand
  • ...

SEO in de praktijk door DAS Media

Nog niet concreet genoeg voor jou? We illustreren graag ons kunnen met een recente case voor onze klant Altiro Tenten, die exclusieve tenten voor feesten verhuurt of verkoopt.

Altiro liet onlangs zijn website vernieuwen door DAS Media. Maar ons werk stopte niet zodra de website live was. Integendeel, we gingen volop van start met de SEO-optimalisatie ervan.

  • Daarbij bekeken we in de eerste plaats met welke trefwoorden mensen zochten naar de diensten van Altiro. Bijvoorbeeld 'sailcloth tent', een specifiek type tent.
  • Daarna gingen we na hoe de nieuwe website van Altiro scoorde op die zoekwoorden. Zo bleek meteen dat er nog heel wat ruimte voor verbetering was. Voor een keyword als ‘sailcloth tent’ bevond de site van Altiro zich op positie 9, laag dus in SEO-termen.
  • Met DAS Media pasten we daarom meteen onze verschillende SEO-technieken toe. En ja hoor: op heel korte tijd verwierf Altiro de nummer 1-positie voor ‘sailcloth tent’ en kon die tot nu ook houden.

Probeer het maar eens uit met een zoekopdracht. ;-)

Gerelateerde artikelen

Meer cases lezen?

Leadgenererende website voor Altiro | DAS Media
Leadgenererende website

Veel van de mooiste momenten in het leven gaan gepaard met een feest. Een onvergetelijke droomparty, als het van onze klant Altiro Tenten afhangt. Met hun uitgebreide aanbod aan tentenverhuur, vloeren en toebehoren zorgen ze er namelijk voor dat elk feest in een exclusieve, sfeervolle setting kan doorgaan!

Voor hun nieuwe website had Altiro dan ook een duidelijk doel: nog meer mensen bereiken die ze met hun ruime gamma en uitmuntende service een droomfeest kunnen helpen beleven. Een uitdaging op ons DAS Media-lijf geschreven!

Een duidelijk prioriteitenlijstje

Op het moment dat Altiro Tenten bij ons aanklopte, hadden ze zelf al een aantal prioriteiten bepaald:

  • Kwaliteit van de leads via de website opkrikken. Want van leads die nergens toe leiden raakt natuurlijk niemand in feeststemming!
  • Realisaties beter uitwerken en zo de sterktes van Altiro (bijvoorbeeld kwaliteit, maatwerk, snelle service…) in de kijker plaatsen.
  • Beter informeren op vlak van afwerking, opties…

Aan dat to do-lijstje voegden wij ook meteen de site responsief maken toe, een absolute must voor elke (nieuwe) website.

Meteen aan de slag

Na de kick-off meeting gingen we al snel van start:

  • Er kwam een nieuw design.
  • We maakten de website responsief.
  • We voerden een grondige SEO-optimalisatie door.
  • We namen de reeds bestaande content (teksten en beelden) onder de loep.
  • We verlaagden de administratieve werkdruk voor Altiro door de installatie van een CMS (Craft), enkele aanpassingen aan het contactformulier… 

En na alle inspanningen komt… resultaat!

Eenmaal de site een tijdje live was, maakten we een eerste balans op. Wat bleek?

  • Er werden 50% meer bezoekers via organische zoekopdrachten gemeten.
  • De bounce rate (mensen die de site direct verlaten zonder naar een andere pagina te navigeren) lag maar liefst 20% lager.
  • De gemiddelde sessieduur was gestegen.

Meer bezoekers die langer op de website blijven… Dat had een duidelijke impact op het aantal leads: “Sinds de nieuwe site online staat, merken we dat we meer aanvragen binnenkrijgen.”

Prospecten bleken bovendien beter geïnformeerd op het moment van een aanvraag. Iets wat de kwaliteit van de leads, net als de conversies naar sales, ten goede kwam: “We zien zeker ook een toename in kwalitatieve aanvragen. We krijgen tegenwoordig meer gerichte aanvragen die dicht aansluiten bij onze producten.”

Kortom: onze inspanningen en aanpassingen hebben geloond, iets waar Altiro Tenten uiteraard heel tevreden mee is en wij zeer trots op zijn!

Wil ook jij graag meer leads genereren, prospecten beter informeren, sneller gevonden worden, je website responsief maken… Neem dan zeker contact op met ons!

Terug naar boven