Doe een gouden zaak aan Instagram

donderdag 16 maart 2017

Doe een gouden zaak aan Instagram

donderdag 16 maart 2017

Heel wat bedrijven zijn al erg actief op Twitter en Facebook, maar hebben nog niet de weg gevonden naar Instagram. Daar ligt nochtans heel veel zakelijk potentieel. Met wereldwijd ruim 600 miljoen gebruikers is Instagram niet meer weg te denken uit je marketingcommunicatie.

Heel wat bedrijven zijn al erg actief op Twitter en Facebook, maar hebben nog niet de weg gevonden naar Instagram. Daar ligt nochtans heel veel zakelijk potentieel. Instagram is het middel bij uitstek om klanten een intensere merkbeleving te bieden.Dat je ondertussen ook nog eens een groot publiek bereikt, is uiteraard mooi meegenomen. Zeker als je weet dat de gemiddelde Belgische internetgebruiker elke dag zo’n uur en veertien minuten op social media doorbrengt. Instagram is één van de populairste platformen, vooral in de doelgroep tussen 16 en 35 jaar oud. Maar liefst 70% van die populatie is terug te vinden op Instagram. 

Inspiratiebron

Met wereldwijd ruim 600 miljoen gebruikers is Instagram niet meer weg te denken uit je marketingcommunicatie. Van die 600 miljoen waren er volgens de laatste officiële cijfers meer dan 1,4 miljoen in ons land te vinden.

Uit een internationale bevraging blijkt dat maar liefst 60% van de gebruikers nieuwe producten ontdekken via Instagram. Driekwart of 75% van de gebruikers bekende al eens actie ondernomen te hebben na het zien van een Instagrambericht. Je zou als merk of bedrijf dus gek zijn om dat niet in je voordeel te gebruiken. In België legt het Tomorrowland, de handtassen van Delvaux én Studio Brussel alvast geen windeieren. Ook de Belgische modebloggers zoals Matthias Geerts en Claire boeken enorm succes op het platform.


Populairste zakelijke Instagram-accounts België


plaats Account naam Volledige naam Volgers Posts Volgend
1 Tommorowland Tommorowland 3. 700 000 1,175 114
2 matthiasgeerts Matthias Geerts 183 000 2,946 1,379
3 Delvaux Delvaux 123 000 507 82
4 stubru Studio Brussel 119 000 7,090 689
5 milkywaysblueyes Claire 104 000 1,656 1,012

Zelf een account maken

Wil jij ook mensen informeren over je producten of diensten met behulp van Instagram? Dat kan vlugger dan je denkt. Een Instagram Business-account maken is namelijk kinderspel. Je doet het in 4 stappen:

1. Download en start de app

Download om te beginnen de Instagram-app. Voor iOS kan dat via de App Store, Android-gebruikers gaan via de Google Play Store en Windows Phone-gebruikers kunnen terecht in de Windows Phone Store. Wanneer de app op je apparaat is geïnstalleerd, klik je hem aan om hem te openen.

2. Registreer

Klik op Registreren, voer je e-mailadres in en tik op Volgende of kies voor Aanmelden met Facebook als je liever registreert met je Facebook-account.

3. Stel je gratis bedrijfsprofiel in

Ga in de app naar de instellingen en scroll naar beneden tot je aan Overschakelen naar bedrijfsaccount komt. Klik dat aan. Je kan nu belangrijke bedrijfsinformatie toevoegen: je openingstijden, je adres en je telefoonnummer.

4. Plaats berichten

Vanaf nu kan je berichten beginnen plaatsen met content die je graag deelt met je volgers. Hieronder lees je waar je zoal rekening mee moet houden.

Tips en tricks

Een bedrijfsprofiel creëren is één zaak, ervoor zorgen dat je profiel ook aantrekkelijk is en voldoende volgers lokt een andere. Laat om te beginnen via je andere kanalen weten dat je actief bent op Instagram. Als je al op Facebook zit, kan je daar natuurlijk volgers mobiliseren.

Verwijs ook naar je Instagram-account via je eigen website en neem het op in je e-mailhandtekening. Instagram valt of staat met leuke beelden. Gebruik dus leuke, aantrekkelijke foto’s. Creëer sfeer. En heel belangrijk: like posts van anderen, reageer op hun berichten. Dat is de beste manier om zelf ook volgers aan te trekken.


Breng je account tot leven

Je kan je Instagram-account trouwens extra tot leven brengen met een paar simpele ingrepen:


  • Gebruik hashtags!
Gebruik hashtags in je beschrijving. De juiste hashtags wel te verstaan: stem ze af op je doelgroep en zorg ervoor dat ze relevant zijn bij je foto. Wanneer iemand op deze hashtag zoekt zal jouw foto opduiken.
  • Betrek je eigen klanten bij je Instagram-account.  Een mooi voorbeeld hiervan is Starbucks.
Een fijne manier om je Instagram foto’s extra aantrekkelijk te maken is door je klanten bij het creatieproces van de foto’s te betrekken. Koffieketen Starbucks doet dat als geen ander. Via de hashtag #starbucks delen Starbucksfans massaal foto’s van zichzelf met een lekker kopje Starbuckskoffie. Vaak zijn ze heel creatief bij het maken van die beelden. Een echte meerwaarde voor de Starbucks-account op Instagram!

  • Gun je volgers een blik achter de schermen
Mensen zijn nieuwsgierige beestjes. Ze vinden het heerlijk als ze achter de schermen mogen kijken. Deel foto’s van je productieproces of laat werknemers vastleggen hoe hun werkdag eruit ziet.
  • Een beeld zegt meer dan duizend woorden
Waarmee we bedoelen: het is altijd leuk als je foto’s kan delen van hoe mensen jouw merk, dienst of product beleven. Dat werkt aanstekelijk. En de beste reclame is toch die van je eigen klanten/gebruikers? Sportgigant Nike maakt hier heel slim gebruik van. Nike deelt schitterende actiefoto’s van sporters die zich gehuld in een Nike outfit of met Nike schoenen in het zweet werken.

Meten = weten

Tot slot nog dit: Instagram beschikt over een goed meetsysteem en dat is niet onbelangrijk. Het laat je toe statistieken te bekijken over je volgers en over de aard van de interactie die ze hebben met je berichten en verhalen. En we kunnen het niet genoeg herhalen: zeker in digitale marketing is meten ook weten.


Geen zin om zelf aan de slag te gaan met Instagram? Dan doen wij dat graag voor jou. Meer weten? Neem dan contact op met Dieter Vaernewijck via 056 603 606  of  dieter@dasmedia.be

Terug naar boven