Let’s talk social #2! De algoritmes achter YouTube, Twitter en Pinterest.

donderdag 03 mei 2018

Let’s talk social #2! De algoritmes achter YouTube, Twitter en Pinterest.

donderdag 03 mei 2018

In de vorige editie van ‘Let’s talk social’ hadden we het over Facebook, Instagram en LinkedIn. De tips die we daarin meegaven konden op heel wat leuke reacties rekenen, waarvoor dank! :-) Natuurlijk zijn deze niet de enige online kanalen waarmee je je merk in de kijker kan zetten. Maar met het sneltempo waarin deze platformen soms wijzigingen doorvoeren, beperk je jezelf misschien wel bewust tot 1 of 2 kanalen. Want zeg nu zelf: uren werk steken in een video die dan uiteindelijk toch maar 100 views krijgt? Dan hou je het wellicht al snel voor bekeken… Jammer en vooral een gemiste kans! Is jouw YouTube- of Twitter-account zo dood als een pier? Met de onderstaande tips blaas je ze weer leven in!

#1 YouTube

YouTube: hét kanaal bij uitstek van de millennials! 4 op 5 millennials geeft aan video content te bekijken bij de research naar een bepaalde aankoopbeslissing. Een goudmijn dus, als je het een beetje slim aanpakt! En ook YouTube maakt gebruik van een algoritme. Deze op één na grootste zoekmachine ter wereld houdt het kijkgedrag van je gebruikers bij en dan vooral: hoeveel tijd deze spenderen op jouw kanaal. Hoe meer views je video immers krijgt, hoe meer advertenties het platform kan weergeven. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat ‘watch time’ de meest bepalende factor is in het hele verhaal. Hieronder enkele tips:

  • Vergeet viral, ga voor hub-content! Viraal gaan; het is iets waar iedere marketeer wel van droomt. Het nadeel ervan is echter wel dat het maken van dit type content vaak zeer kostelijk en tijdrovend is. Hub-video’s daarentegen worden gepost op vaste momenten, creëren engagement en gaan echt het gesprek aan met je gebruikers waardoor je je doelgroep ook beter leert kennen.
  • Focus op metadata! Dit houdt in: de titel, omschrijving, thumbnail en tags die je geeft aan je video. Match deze met dat waar je gebruikers naar op zoek zijn en maak gebruik van relevante trefwoorden. Met mate weliswaar! ;-)
  • Maak video’s gebaseerd op 1 topic of keyword en plaats je trefwoord in het begin van je videotitel voor een hogere ranking. Op zoek naar trefwoorden? Keywordtool.io kan je hierbij helpen.
  • To tag or not to tag? Maak gebruik van tags! Geen inspiratie? TubeBuddy helpt je op weg.
  • Boost je CTR met een opvallende thumbnail! De thumbnail is samen met je titel en omschrijving het eerste wat een potentiële kijker ziet. Opvallen is dus de boodschap: plaats er eventueel je titel in, vergeet je huisstijl niet door te trekken en zorg ervoor dat ‘ie er goed uitziet op ieder formaat.
  • Frequent én consequent! Post frequent en op gelijkmatige tijdstippen, wil je je abonnees tevreden houden én gezien worden.
  • Gebruik je playlist-ID in je URL’s: met behulp van een aangepaste URL kan je je kijkers langer op je kanaal houden. Voeg aan het einde van iedere video een gerelateerde videokaart toe die je kijkers in 1 klik doorstuurt naar je playlist.
  • Subtitles! Dit is een must, zeker indien je van plan bent je video ook op andere kanalen, zoals Facebook, te gaan promoten. Veel video’s worden vandaag immers zonder geluid bekeken.
  • Focus op watch time in plaats van op kliks: kijktijd is 1 van de belangrijkste metrics die YouTube gebruikt om te zien of je video ‘cash or trash’ is. Focus dus op kijktijd in plaats van op kliks.
  • Boost engagement: engagement met je YouTube-kanaal werkt ongeveer hetzelfde als domeinautoriteit in Google en speelt dus een grote rol in de ranking van je video’s. Moedig hiervoor discussie aan en interageer met je abonnees in de comments.
  • Maak gebruik van de ‘related channels’ feature om tussen de aanbevelingen terecht te komen.
  • Voeg sub confirmation toe aan je YouTube-links! Wanneer je ‘sub_confirmation=1’ toevoegt aan je YouTube-URL’s, krijgen bezoekers een pop up te zien die hen aanspoort om zich te abonneren op jouw kanaal.
  • Last but not least: hou het proper! Youtube maakt immers gebruik van AI om foute en aanstootgevende video content te filteren. Hou hier dus rekening mee!

#2 Twitter

Net zoals Facebook en Instagram, had ook Twitter in zijn beginjaren een tijdlijn in chronologische volgorde. Sinds 2016 echter werkt ook dit platform met een algoritme. Veel accounts zagen vanaf dat moment hun engagement drastisch dalen, zo ook de bedrijfsaccounts. Vandaag is de gemiddelde engagement rate voor merken op Twitter gedaald naar 0,049%. Niet fantastisch dus! Desondanks is het nog steeds een dankbaar kanaal waar je makkelijk conversaties kan aangaan met je doelpubliek. Hieronder enkele tips & tricks om je Twitter-account een duwtje in de rug te geven!

  • Interageer! Een binnenkopper, I know! Interactie laat zien dat hetgeen wat je te zeggen hebt ook effectief interessant is. Je berichten vanop je bedrijfsaccount retweeten met je privé-account is een eerste stap in de goede richting.
  • Like en retweet postjes van anderen: wil je veel likes en retweets? Dan zal je eerst zelf aan de slag moeten met liken en reageren. Geven en nemen toch?
  • Focus op kwaliteit! Twitter ordent je tweets in een specifieke categorie of onderwerp, wat ervoor zorgt dat jouw tweet tussen heel wat gelijkaardige berichten wordt getoond. Zorg er dus voor dat wat jij tweet eerder kwali dan kwanti is, wil je opvallen (en niet ontvolgd worden).
  • Ga de conversatie aan met ‘popular articles’! Sinds 2017 heb je op Twitter de functie popular articles. Hieronder vind je links terug waarover er binnen je Twitter-netwerk heel wat te doen is op het moment. Speel hierop in en neem deel aan de conversatie!
  • Post eens een tweetstorm! Niet genoeg met 280 tekens? Met de nieuwe Tweet Threads post je in no time een serie van aan elkaar gekoppelde tweets.
  • Blijf bij je leest! Beperk je tot de onderwerpen waarover je het meest weet. Het liefst van al nog binnen een bepaalde niche. Het Twitter-algoritme werkt namelijk op basis van onderwerpen en interesses. Indien je tweets dus aansluiten op een bepaalde interesse, heb je meer kans om gezien te worden door mensen met die specifieke interesse.

#3 Pinterest

Niet enkel Youtube en Twitter, maar ook Pinterest voerde de afgelopen tijd een aantal wijzigingen door. Eerder dan een social media platform, is Pinterest een zoekmachine, met maandelijks meer dan 2 biljoen zoekopdrachten. Daarnaast is dit kanaal verantwoordelijk voor maar liefst 5% van alle referral traffic. Weleens de moeite waard dus! Het Pinterest-algoritme heet ‘Smart Feed’ en bepaalt wat jij te zien krijgt in je home feed. Hoe je dit algoritme binnenkort te slim af bent? Dat doe je met de onderstaande tips!

a. Het Pinterest-algoritme: hoe werkt dat?

Eerst een woordje uitleg! Bij het inloggen op je account toont Pinterest je een mix van content waar jij (volgens hen) belang aan hecht. Dit zijn repins van gebruikers die je volgt en pins die aansluiten bij je interesses en je eigen content, ook wel gerelateerde pins genoemd. Er zijn 4 factoren waarmee je je website traffic met Pinterest kan boosten. Dit zijn:

  • De domeinkwaliteit: dit is een schatting van de kwaliteit van je website.
  • De pinkwaliteit: deze wordt geschat a.d.h.v. het aantal likes en repins.
  • Je pinnerkwaliteit: deze heeft betrekking op jou als content creator.
  • Relevantie: je focus op relevante trefwoorden.

b. Je website traffic boosten met het ‘Smart Feed’-algoritme: zo doe je dat!

  • Schakel allereerst over op een business account.
  • Verifieer je website om aan te tonen dat je een gelegitimeerde pinner bent.
  • Zet in op rich pins: deze voegen extra info direct van op je blog toe aan je pins.
  • Maak eens gebruik van een verticale post (dus hoog, eerder dan wijd).
  • Neem de titel van je blogpost op in de afbeelding die je pint.
  • Schrijf een titel voor je post die je volgers nieuwsgierig maakt!
  • Gebruik eens meerdere afbeeldingen in je pin.
  • Engage: wees ook doorheen de dag actief met pinnen en repinnen. Planning tools als Tailwind of Boardbooster helpen je hierbij tijd te besparen.
  • Repin regelmatig populaire content op je borden: deze vind je terug onder de ‘Popular’ categorie en op repinned.net.
  • Doe een Pinterest-trefwoordenonderzoek: geef in de Pinterest-zoekbalk enkele zoekopdrachten in en je zal zien dat het platform automatisch trefwoorden zal voorstellen. Dit zijn de populaire zoekopdrachten! Let wel: de hoeveelheid maandelijkse zoekopdrachten per trefwoord kan je hier voorlopig nog niet zien.
  • SEO je Pinterest-account: d.w.z. je username, de naam van je business en je bio.
  • SEO je Pinterest-borden: optimaliseer zowel de titels als de omschrijvingen van je borden met trefwoorden.
  • Verwerk ook keywords in je pin descriptions, in de naam van de afbeelding die je gebruikt, in je hashtags, je blogposts, je board sections en zelfs in de ‘buy it’ buttons indien je deze gebruikt.
  • Gebruik long tail keywords: deze worden minder frequent ingezet dan de algemene trefwoorden en vergroten dus je kansen om gezien te worden.
  • Gebruik hashtags: relatief nieuw op Pinterest zijn de hashtags! Deze zijn klikbaar én worden vertoond in chronologische volgorde. Pinterest raadt wel aan er niet meer dan 20 te gebruiken!

Social media anno 2018: een algemene conclusie

Het moet gezegd: tips implementeren is 1 ding, een groot en converterend account uitbouwen is nog iets anders! Je mag nog honderden blogposts lezen; succesvol worden op social media vraagt een zekere inspanning. Of je nu gaat voor Instagram of net Pinterest: experimenteer, lever steevast kwalitatieve content en bovenal: engageer je met je publiek!

Zit je nog boordevol vragen? Schrijf je in op onze nieuwsbrief of contacteer ons

Terug naar boven