Let’s talk social! Algoritmes anno 2018!

donderdag 12 april 2018

Let’s talk social! Algoritmes anno 2018!

donderdag 12 april 2018

Social media anno 2018: elke maand een nieuwe feature, een nieuw algoritme, een nieuw kanaal (of schandaal)… Het is een gegeven dat de sector oh zo interessant maakt, maar op drukke momenten wel eens tot innerlijk gevloek kan leiden. Want, zeg nu zelf, wie heeft er nu de tijd om dag in dag uit blogposts te doorspitten op zoek naar wat je nu wel of niet met die belangrijke campagne aan moet? Daarom een kort overzicht van wat er de laatste tijd allemaal veranderd is! Te beginnen met Facebook! 

#1 Facebook

Back to the old days met Facebook: méér updates van vrienden en familie, minder bedrijfspagina’s. Je zal je organisch bereik de komende weken dus wellicht drastisch zien dalen. Met deze tips blijf je ook na de update nog in de feed:

  • Wek conversatie op: post berichten die spontaan interactie opwekken.
  • Mensen, mensen, mensen! Als er één ding is wat we van ‘den Tim’ uit Temptation geleerd hebben is het wel dit! ;-) Toon dus je klanten, collega’s en zelfs huisdieren in je posts voor een hoger bereik.
  • Vermijd click bait: zet die ‘like, deel en win’-campagne maar on hold, want die kan anno 2018 echt niet meer!
  • (Live) video is the way to go.
  • Speel in op emotie! Ga voor betekenisvolle, kwalitatieve content die emotie opwekt.
  • Probeer eens niet te verkopen: de consument haat reclame: die spotjes op tv spoel je het liefst van al door en dat is op Facebook echt niet anders. Investeer dus in luchtige content die je publiek wél wil zien.
  • Let’s take it slow: uitroeptekens, schreeuwerige drukletters en ‘in your face’ slogans? Die laat je in 2018 best achterwege. In het echte leven spring je toch ook niet voor iemand zijn neus met een opdringerige ‘KOOP VANDAAG NOG, 10% KORTING’! Toch zien we dit vandaag ook online nog zeer vaak voorbij komen.
  • Sponsoren die handel! Een absolute binnenkopper, maar het is niet onwaarschijnlijk dat Facebook je binnenkort steeds meer zal laten betalen om je volgers te bereiken. Investeer dus eerder in het sponsoren van je postjes, in plaats van je pagina te promoten.

#2 Instagram

Instagram is een absolute koploper wat betreft updates en nieuwe features! Na de highlights, nu opnieuw een gewijzigd algoritme! Het platform zet hiermee – voor de 450e keer – de aanval in tegen spammers, fake accounts en bots! Hoe je wel nog scoort met Instagram? Dat ontdek je hieronder:

  • Engageer je (en deze keer echt): 10%, dat is het percentage van je volgers dat je posts tegenwoordig nog te zien krijgt. Instagram zet in op actief engagement. Waar je vroeger nogal eens wat likes en followers kon scoren met een simpele ‘great pic’, wordt dit vandaag gecategoriseerd onder spam. Gevolg: minder bereik. Reageren doe je dus het best met meer dan 4 woorden én binnen de 60 minuten.
  • Scoor met Instagram stories en highlights! Stories en highlights zijn op vandaag dé manier om je account in de kijker te zetten. Bovendien hebben je meest geëngageerde volgers de grootste kans om je verhaal te zien te krijgen, wat zeer waardevol kan zijn voor je business!
  • #LessIsMore: Behoor jij tot het type dat bij elke post 24 hashtags plaatst? Wat werkte in het verleden, werkt vandaag behoorlijk averechts. Te veel (dezelfde) hashtags? Die ziet Instagram als spam, met de beruchte ‘shadow ban’ als gevolg. Maak dus in je opkomende posts gebruik van 4 of 5 unieke hashtags.
  • Stap over op een business account: Met een Instagram business account worden je advertenties beter gezien én met behulp van de ‘Instagram statistics’ kom je meer te weten over je doelgroep.
  • De befaamde ‘follow-for-follow’-tactiek? Ook die laat je voortaan best achterwege, wil je niet (permanent) geblokkeerd worden. Onbegrensd volgen, liken en reageren? Dat is nu echt wel verleden tijd.

#3 LinkedIn

Het LinkedIn-algoritme werkt niet hetzelfde als dat van Facebook, maar er zijn wel een aantal gelijkenissen. LinkedIn maakt, net zoals Facebook, gebruik van een soort filter. Wil je ook anno 2018 nog scoren met LinkedIn, dan hou je best rekening met deze tips!

a. Het LinkedIn-algoritme: hoe het werkt!

Bij het plaatsen wordt je postje gecategoriseerd onder 1 van deze 3 categorieën: spam, low-quality of clear. Eens dit gebeurd is, wordt je content naar een klein deeltje van je connecties uitgestuurd, om deze te testen op populariteit. Aan de hand van het aantal en de soort acties op je bericht, zoals bijvoorbeeld een reactie, kan je punten verdienen die dan op hun beurt zullen bepalen hoeveel mensen je post uiteindelijk te zien zullen krijgen.

b. Scoren op LinkedIn anno 2018? Dé do’s-and-dont’s!

  • Deel je verhaal! Had je moeite met een bepaald project? Of een prestatie die je graag wil delen? Deel je ervaring! Vertel over je twijfels, je onzekerheden, je aanpak en wat je er uiteindelijk uit geleerd hebt.
  • Zet in op LinkedIn native video: ondanks dat je voorlopig nog niet aan de slag kunt met live video op LinkedIn, kent het LinkedIn-algoritme wel een hoge score toe aan video content! Doen dus!
  • To tag or not to tag? Ook hashtags zie je steeds vaker terug op LinkedIn. Het gebruik van een 2 tot 3 unieke tags bij je posts kan je wel degelijk voordeel opleveren naar bereik toe. Te gebruiken met mate! ;-)
  • Lange postjes: deze heb je wellicht al opgemerkt! In je feed zie je steeds vaker lange posts van ongeveer 1300 karakters terug. Heb je een leuk verhaal te vertellen? Of je wil waardevolle kennis delen met je connecties? Dan is dit soort post zeker het proberen waard.
  • LinkedIn articles: heb je iets belangrijk te vertellen? Dan werkt dit ook goed in de vorm van een artikel. Deel je kennis en je meet jezelf meteen een ‘expert-status’ aan.
  • Engage: wil je in de ‘Top Posts’ terecht komen met je content? Stimuleer interactie en engagement in je posts.
  • Vermijd externe links! Het LinkedIn-algoritme is niet te vinden voor externe links. Wil je je website verkeer toch boosten met LinkedIn? Integreer je link dan in een artikel of maak gebruik van de gesponsorde LinkedIn-campagne.

Heb je nog vragen? Zou je dit soort tips ook voor andere kanalen, zoals Twitter of Youtube, willen ontvangen? Laat het ons weten schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Terug naar boven