Social media hype Vero: Is Facebook binnenkort verleden tijd?

dinsdag 13 maart 2018

Social media hype Vero: Is Facebook binnenkort verleden tijd?

dinsdag 13 maart 2018

Watch out Facebook: er is concurrentie op komst! En dit in de vorm van een nieuw sociaal platform; Vero. Heb je het dus helemaal gehad met Facebook en Instagram? Dan kan je voortaan overschakelen naar een reclamevrij alternatief. Zien we dit medium binnenkort succesvol de strijd aangaan tegen ’s werelds grootste tech giganten? Wij deden alvast de test!

1. Vero in het kort: “Less social media, more social life”

‘Vero’, vrij vertaald ‘eerlijk’, staat voor transparantie. En die transparantie mag je heel ruim nemen: geen advertenties, geen hemeltergende algoritmes en vooral veel nieuwe functies. Een verademing ten opzichte van Facebook, dat vandaag onder vuur ligt wegens wisselende algoritmes en privacy instellingen. En hoewel de app op het eerste zicht een flauw afkooksel lijkt te zijn van wat we reeds kennen, klinkt deze nieuwe social media app voor velen – lees: inmiddels meer dan 1 miljoen mensen – als muziek in de oren. Het ‘nieuwe Instagram’, zoals het genoemd wordt, bestaat sinds 2015 en is vandaag de meest gedownloade gratis app in Amerika én België.

2. Vero – True social: Wat kan je ermee?

Los van het sprekende design, vind je binnen het platform heel wat functionaliteiten terug die we reeds gewend zijn vanop andere social apps, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het posten van foto’s en het versturen van chatberichten. Hieronder een beknopt overzicht:

  • Posten van foto’s en video’s: net zoals op Facebook en Instagram kan je foto’s en video’s posten alsook albums maken. Ook kan je directe links toevoegen aan je post, wat momenteel niet mogelijk is op Instagram.
  • Gebruik hashtags: net zoals op Instagram kan je hashtags bij je berichten plaatsen en op populaire hashtags zoeken.
  • Volg je vrienden, kennissen en populaire accounts: nieuw aan deze functionaliteit is dat je de personen hier kan opdelen volgens ‘acquaintance’, ‘close friend’ of ‘friend’. Bij het posten van een bericht bepaal je dan zelf wie van deze jouw post te zien krijgt.
  • Plaats links naar jouw favoriete blogs, vlogs en artikels: je hebt een vriendin die denkt dat die sprietjes wenkbrauwen uit de jaren ’90 nog steeds helemaal in zijn? Een subtiele link naar het Youtube-account van NikkieTutorials moet de boodschap wel doen overkomen!
  • Deel je favoriete boeken: ook het oplijsten en delen van je lievelingsboeken is mogelijk met de app.
  • Check je in: net zoals op Instagram, kan je jezelf ‘inchecken’ en locaties toevoegen aan je berichten.
  • Deel je favoriete films en series: lig je nog steeds te dagdromen over Mr. Grey uit Fifty Shades Freed? Voel je vanaf nu vrij dit te delen!
  • Verstuur persoonlijke chatberichten: de chatbox van Vero doet een beetje denken aan Facebook Messenger.
  • En last but not least: deel je muziek! Laat je vrienden weten naar welke muziek je luistert en stel een persoonlijke playlist samen.

3. Kan je deze voordelen wel appreciëren? Dan is Vero voor jou the way to go!

  • Geen vervelende advertenties in jouw social feed.
  • Je bereik wordt niet beïnvloed door algoritmes: iemand die zijn brood verdient met het posten van berichten, is die frustrerende algoritmes vanop Facebook en Instagram liever kwijt dan rijk.
  • Het medium wordt (voorlopig) nog niet bedolven onder de spam reacties, fake accounts en like bots: iets wat we van Instagram al even niet meer kunnen zeggen.
  • Een potentiële goudmijn voor social influencers: waar je op Instagram concurreert met duizenden andere influencers, ben je op Vero met hetzelfde volgersaantal direct een megaster.

4. Foutmeldingen en dubieuze privacy policies? Hiervoor laat je Vero beter links liggen.

Hoewel deze nieuwe social media app, althans in Amerika, reeds razend populair is, bleef het platform zeker niet van kritiek gespaard:

  • Gratis app? Enkel voor de eerste miljoen gebruikers! Hoewel de kaap van 1 miljoen gebruikers inmiddels geruisloos overschreden is, claimde het bedrijf dat enkel de eerste miljoen gebruikers de app levenslang gratis zouden kunnen gebruiken. In plaats van advertenties, wil het platform uiteindelijk betaalde abonnementen aanbieden.
  • #DeleteVERO: de founder van de app, zijnde Libanees zakenman en miljardair Ayman Hariri, kreeg in het verleden al felle kritiek omwille van zijn betrokkenheid bij een groot schandaal binnen een Saudisch bouwbedrijf. De arbeiders binnen het bedrijf zouden al jarenlang weinig tot niet betaald worden en overleven op voedselpakketten. De hetze zorgde ervoor dat nu ook de hashtag #DeleteVero massaal de ronde gaat.
  • Dubieuze privacy policy: ook de privacy policy en gebruikersvoorwaarden roepen enkele vraagtekens op: wie namelijk post op Vero, stemt er automatisch mee in al zijn rechten op de geposte informatie op te geven. Zo gaan er verhalen de ronde dat je content eigendom zou worden van Russische bedrijven.
  • Slachtoffer van eigen succes: de servers van de app bleken tot op vandaag niet bestand tegen de massale toevloed van nieuwe gebruikers, wat resulteert in talloze foutmeldingen en het frequent crashen van de servers.
  • Je account deleten? Dat gaat minder makkelijk dan gedacht: zelf kan je jouw Vero-account niet verwijderen. Het is wel mogelijk om een verzoek in te dienen om je account te laten verwijderen.

5. ‘Verovertuigd’?

Dat het duidelijk is dat Vero de mosterd is gaan halen bij andere social platforms; daar moeten we geen tekening meer bij maken. Over baanbrekende nieuwe functionaliteiten gaan we hier dus zeker niet spreken. De vraag is natuurlijk wel of die ‘nieuwe functies’ wel datgene zijn naar waar we op zoek zijn. Een Facebook of Instagram, waarbij je bereik niet afhankelijk is van wisselende algoritmes en je feed niet overspoeld wordt door advertenties en spam accounts? Dat is naar onze mening de reden waarom deze app zoveel mensen aanspreekt, zeker voor de influencers onder ons, die hun brood verdienen met het plaatsen van content. Of Vero in de toekomst echt een verschil zal maken in het social media landschap? Dat valt af te wachten! We houden jullie alvast op de hoogte.

Meer social media weetjes? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!


Terug naar boven