#f*cksocialmedia: waarom de 'smarthphone generation' uw feed niet leest

maandag 28 augustus 2017

#f*cksocialmedia: waarom de 'smarthphone generation' uw feed niet leest

maandag 28 augustus 2017

Het komt u wellicht bekend voor: u staat aan de rode lichten en ‘diene mens’ naast u? Die zit op zijn smartphone. U kijkt op naar het voetpad? Meer van dat! Nog ééntje met de ogen aan het scherm gekluisterd. Generatie Y en Z leven niet meer in de échte wereld. Die jonge gasten van tegenwoordig, die leven ‘in de feed’. Want wat daar gebeurt op dat kleine schermpje is duidelijk interessanter dan wat er zich op straat afspeelt. En toch vertelt uw eigen Facebook-pagina, al uw inspanningen ten spijt, een ander verhaal. Die ‘social everything’-generatie van vandaag mag dan dag in dag uit maniakaal scrollen. Uw feed? Die boeit hen niet. Wij leggen u vandaag uit waarom. 

SOCIAL MEDIA, HET OPIUM VAN HET VOLK

Alvorens u van start gaat met statements als ‘De wereld is omzeep!’ en ‘In mijnen tijd speelden we nog in den hof. Die jeugd is toch vele veranderd!’: enige correctie. De mens is NIET veranderd. De mens was, ook alvorens de introductie van social media, op zoek naar waardering, bevestiging en sociale acceptatie. En da’s ‘gene zever’, Maslow zei het in ‘43 al! Wat is er dan wel veranderd? De tools die gewillig inspelen op deze behoeften, nl. sociale media. DAT is er veranderd. Nog niet overtuigd? Onderzoek wees uit dat het krijgen van ‘likes’ dezelfde hersengebieden activeert als bij het eten van chocolade. Wat leren we hier nu uit? Facebook, Youtube en Instagram zijn vandaag dé realiteit en here to stay. Duik dus vooral keihard mee in die feed, leer erin zwemmen of verzuip… Met de onderstaande tips leert u social media voor u laat werken!

Tip 1: Social = Emotional

De mens is doorspekt van de emoties! Zonder emotie geen betrokkenheid, zonder betrokkenheid geen aandacht. Post daarom content dat een bepaald gevoel opwekt, bv. liefde, seks of zelfs angst en haat. Ban die afgeborstelde stock-afbeeldingen: leg de nadruk op de mensen die achter uw product staan en de passie die u aan de dag legt om van uw bedrijf een succesverhaal te maken.

Tip 2: Steek ‘trending topics’ in een nieuw jasje

U weet niet waar uw doelgroep mee bezig is? Google is uw vriend! Bezoek fora en lees artikels waarin uw doelgroep een grote betrokkenheid toont. Haak uw wagonnetje vast aan die ‘trending topics’ en steek ze in een nieuw jasje! Succes gegarandeerd!

Tip 3: Social staat voor sociaal!

Klinkt logisch toch? U weet niet wat uw doelgroep wil? Vraag het hen! Mensen volgen pagina’s die content posten waarin ZIJ geïnteresseerd zijn. Zeker en vast dat uw product of dienst geweldig is, maar met een stroom aan schreeuwerige posts over hoe fantastisch uw product wel niet is, komt u nog niet te weten wat uw doelgroep er nu écht van vindt. Interageer! Schotel hen enkele productvarianten voor en vraag hen welke hun voorkeur geniet.

Tip 4: Het ene ‘social media’-platform is het andere niet!

Wat werkt op het ene platform, werkt niet noodzakelijk op het andere! Bedenk met welk doel uw doelgroep zich op een bepaald platform bevindt en naar wat voor content zij op zoek zijn op dat platform. Hieronder enkele algemene vuistregels:

  • Instagram: quote cards en pakkend beeldmateriaal
  • Twitter: quotes en hashtags
  • Facebook: alles werkt op Facebook...
  • LinkedIn: professionele content zoals blogartikelen
  • Tumblr: animaties

Tip 5: Rapporteren, rapporteren, wie zijn best doet zal het leren…

Niet iedere doelgroep is hetzelfde. Te weten komen wat uw volgers het meest aanspreekt? Spendeer elke maand een half uurtje aan die Facebook-statistieken. Welke content krijgt het meeste respons? Op welke tijdstippen zit mijn doelgroep online? Op basis van wat u hier leert kunt u uw ‘social strategy’ verder finetunen!

Tip 6: Wordt het ‘Loch Ness’-monster van de sociale media!

Last but not least: niemand heeft iets aan een perfect geschreven artikel dat niet gelezen wordt. Het geheim voor meer lezers: tover een beetje mysterie en controverse in die titel! Wees lekker vaag en wek nieuwsgierigheid op. Wordt het ‘Loch Ness’-monster van de content marketing!

SOCIAL MEDIA DRAAIT ROND MENSEN

Moraal van het verhaal: sociale media hoeft niet ingewikkeld en vergezocht te zijn. ‘Social Media’-marketing draait niet rond innovatieve 360°-afbeeldingen en dure timelapse-video’s. Social media draait rond mensen! Hou dit in het achterhoofd bij het uitpluizen van uw volgende Facebook-post en die ongelezen content is voorgoed verleden tijd!

Heeft u iets gehad aan dit artikel? Laat het ons weten! Meer van dit? Schrijf u in op onze nieuwsbrief en ontvang periodiek gratis tips en tricks! 

Terug naar boven