Een radiospotje? Wat brengt dat op?

maandag 21 augustus 2017

Een radiospotje? Wat brengt dat op?

maandag 21 augustus 2017


Het jaar 2017 bruist van de nieuwe digitale technologieën! Online marketingtools schieten als paddenstoelen uit de grond en zouden er daarbovenop nog eens beter in slagen om de resultaten van uw campagne nauwkeuriger te meten. En als succesvol ondernemer is dat natuurlijk hetgeen wat u wilt: resultaten! Wordt het nu met ‘boekskes’ en ‘flyers’ wel heel lastig om na te gaan wie uw campagne nu juist gezien heeft… Gevolg: traditionele marketingkanalen als radio, televisie en print worden anno 2017 al snel aan de kant geschoven. Toch bewijst radio met haar enorme bereik keer op keer haar waarde. Zo maakte radio van Donald Muylle een waar BV! En zeg nu zelf, dat ‘GENT! NEE, DEINZE!’-spotje van de WEBA krijgt u toch onmogelijk uit u hoofd?

Radioreclame: Wie, waar, hoe, waarom?

U wilt weten wat radio voor u kan doen? Als specialisten ter zake beantwoorden wij vandaag al uw vragen i.v.m. radioreclame!

1. Waarom 'in godsnaam' radio?

Radio is overal: in de huiskamer, in de wagen en op het werk. De gemiddelde Belg luistert iedere dag maar liefst 3 tot 4 uur naar de radio, wat meer is dan tv. Daarbovenop wordt radio niet doorgespoeld. De kracht van de menselijke stem wordt nogal dikwijls eens onderschat: aldus onderzoek worden radiocommercials als het minst hinderlijk beschouwd. Tot slot biedt radio u een enorm groot bereik. Radio creëert de naamsbekendheid die broodnodig is voor een goede online advertising. ‘Kennen’ doet kopen is hier zeker geen understatement.

2. Wat kost mij dat zo'n radiospotje?

“Allemaal goed en wel, maar is dat niet duur die radio?”. De uiteindelijke factuur die u op uw boterham krijgt is afhankelijk van een aantal factoren, nl.:

  • de gekozen zender
  • de zendtijd
  • het bereik
  • het aantal gebruikte stemmen
  • wie instaat voor de creatie van het idee
  • met of zonder audiologo

Om u toch een indicatie te geven: een regionale radiospot op Radio 2 met 1 stem waarbij u zelf instaat voor het ‘idee’ heeft u vanaf 850euro (excl. BTW). ‘Idee’ inbegrepen kost u dit een 1100euro. Net zoals bij de aankoop van een woning, maakt u uw aankoop zo goedkoop of zo duur als u zelf wil!

3. Hoe meet ik de resultaten van mijn radiocampagne?

Radio is dé manier om meer naamsbekendheid te genereren voor uw bedrijf. Maar is dat wel meetbaar die merkbekendheid? Een succesvolle radiocampagne doet zaken als bezoekersverkeer en het aantal zoekacties op het internet toenemen. Door in onze radiospot te verwijzen naar een nieuwe link of zelfs aparte domeinnaam kunnen we perfect zien hoeveel bezoekers via de radiospot op uw website zijn terechtgekomen.

4. Welke radiozender is geschikt voor mijn bedrijf?

Om dit te weten te komen moet u zich eerst en vooral twee belangrijke vragen stellen:

i. Naar welke radiozender luisteren mijn klanten?

Wie wilt u bereiken met deze radiocampagne? Bekijk uw doelgroep op vlak van leeftijd en sociale klasse en u zal vrij snel uitkomen bij de juiste zender. De prijs die u betaalt voor uw radiocampagne hangt af van het marktaandeel van die zender. Een groot marktaandeel betekent echter niet noodzakelijk de beste keuze voor uw bedrijf. Bestaat uw doelgroep uit hoger opgeleide tweeverdieners of verkoopt u een kostelijk product: kies dan voor StuBru of Radio1 i.p.v. het populaire Radio 2.

Om u een beter beeld te geven: hieronder een overzicht van de marktaandelen per provincie.

ii. Nationale vs. regionale radio: waar wonen mijn klanten?

U weet nu wie uw klanten zijn, maar weet u ook waar zij zich bevinden? Het onderstaande overzicht maakt uw zoektocht naar de juiste radiozender nog makkelijker!

  • Nationaal: pakketten: zie vraag 5
  • Geheel Vlaanderen: o.a. Radio2, M&M, Q Music, Nostalgie, Joe FM, Radio1 en StuBru.
  • Provincies in Vlaanderen: Radio2 en Nostalgie
  • Provincies Wallonië: elke zender van RTBF regio
  • Lokaal: o.a. Club FM, Family en Topradio. 

5. Kan ik mijn radiospot op meerdere zenders laten horen?

U wilt zich niet vastpinnen op één zender? Of u wilt nationaal adverteren? Kies voor een pakket! Voor nationale radiocampagnes zijn boost-pakketten aan te raden.

Hieronder een overzicht omtrent wat deze boost-pakketten juist inhouden:

Deze nationale pakketten zijn zeer sterk omdat ze bestaan uit een combinatie van lange spots en korte reminders van 5 seconden. Een reminder is een korte spot die op het einde van een reclameblok of voor de start van een programma nog even alleen te horen is.

Naast de nationale pakketten kan u ook een regionaal pakket kopen. Hou er wel rekening mee dat een (nationaal) pakket een stuk duurder zal uitkomen dan een spotje van een week op een lokale zender.

Meer weten omtrent radioreclame?

U heeft nog vragen? Stuur een mailtje naar onze vakspecialist Kris: kris@dasmedia.be en ontdek wat radioreclame u kan opleveren! Meer van dit? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis tips en advies!

Gerelateerde realisaties

Gerelateerde artikelen

Terug naar boven