Reclame op radio en/of tv: hoe begin je eraan?

dinsdag 11 juli 2017

Reclame op radio en/of tv: hoe begin je eraan?

dinsdag 11 juli 2017
Een campagne opzetten op radio, televisie of beiden? Het is iets waar bijna elk bedrijf wel eens van droomt. Het blijft nu eenmaal één van de meest zichtbare en aanwezige reclamevormen. Maar… er komt meer kijken bij zo’n campagne dan je denkt. Daarom is het goed je vooraf twee vragen te stellen:
  1. Heb ik het nodige budget om een campagne op te zetten die scoort?
  2. Staan mijn online platformen voldoende op punt, zodat mijn campagne straks ook een maximale conversie en return oplevert?

Reclamecampagne duur?

Zendtijd op radio of televisie is natuurlijk niet gratis maar meestal denken de meeste ondernemingen dat dit onbetaalbaar is. Dat is echter niet waar! Kies de juiste (niche)zenders en je product krijgt een mooie brede naamsbekendheid.

Zendtijd is één ding. Een goed concept én een geslaagde productie van de spot zijn minstens even belangrijk. Focus je dus niet alleen op de kost van de zendtijd maar investeer ook in een goeie tv-spot die aanspreekt. Beter een goeie spot iets minder uitzenden dat een onopvallende spot meer uitzenden.


Checklist

Wat het online verhaal betreft: daarvan denken nogal wat mensen dat ze hun zaakjes goed op orde hebben. Maar als je dan doorvraagt, blijkt dat in de praktijk niet zelden dik tegen te vallen. Bij DAS Media hebben we een checklist opgesteld die ondernemers en marketeers helpt bij het evalueren van de efficiëntie van hun online kanalen.

  1. Alles begint met een duidelijk leesbare url. Als je die niet hebt, kan je altijd een bestaande url aan een meer eenvoudige nieuwe url koppelen.Zeker voor radio geldt dat een heldere, simpele url goud waard is. Als je in een radiospot een verwijzing hoort naar www.aquality-protect.be denk je al gauw ‘www-aquality-wát?!’. Als de voice over afsluit met www.mijndrooghuis.be ben je wél direct mee.

    Tip: het is altijd zinvol om enkele domeinnamen te kopen en/of te registreren, ook domeinnamen met schrijffouten. Op die manier komen surfers die een tikfout maken – en ze zijn talrijker dan je denkt – toch op jouw website terecht.
  2. Onderzoek of je bezoekers niet vroegtijdig afhaken. Dat wil zeggen dat ze je website te snel verlaten en je dus geen conversie hebt. Als dat het geval is, kijk dan zeker na waaraan dat ligt. Dit kan bij je websitebouwer of vraag een analyse bij DAS Media. Stuur vervolgens bij. De afhakers ben je niet helemaal kwijt: je kan via remarketing tijdens de eerste twee weken na hun bezoek vaak nog heel wat mensen terughalen en dus klanten redden.
  3. Integreer een Google Analytics account zodat je de resultaten van je campagnes kunt meten. Het is intussen een bekende mantra geworden, maar we kunnen het niet genoeg herhalen: meten is weten! En met die kennis kan je de volgende reclamegolven optimaliseren.Heb je bijvoorbeeld veel bezoekers in de ochtend of in het weekend? Dan weet je dat je het reclamebudget beter op die momenten kan inzetten. Of wat is het geslacht en leeftijd van uw bezoekers?
  4. Zorg ervoor dat je website responsive is. Dat zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn. Soms maakt een bedrijf een snelle stap voorwaarts en is de website een beetje in de vergeethoek geraakt. Voor je geld uitgeeft aan radio- en tv-campagnes, moet je eerst je website op orde hebben. Dat is immers het eerste waar mensen naartoe gaan. Ze zitten in de zetel met hun tablet of smartphone in de buurt, zien of horen iets voorbij komen en gaan meteen surfen. Dat is de realiteit van vandaag. Je website is dus één van je belangrijkste visitekaartjes en bepaalt in zeer hoge mate welke eerste indruk klanten en consumenten van je krijgen.
  5. Last but not least: versterk en onderbouw je tv-reclame met on-line advertising. Spreiding is het codewoord hier: spreid je te besteden budget niet enkel over radio en/of tv, maar zet ook een deel van je centen in op online. Dit kan via een Google Adwords campagne, maar ook via sociale media kun je gericht adverteren naar jouw doelgroep.


Bezint eer ge begint, is dus de boodschap. Aan de hand van deze 5 checkpoints kan je nagaan of je goed gewapend én met een zo groot mogelijke return aan een campagne begint. Alleen zo kan je de investering het beste laten renderen. Nog niet helemaal overtuigd maar toch benieuwd naar meer? Dat is de juiste instelling! Mail naar kris@dasmedia.be en dan zorgen wij ervoor dat je snel van ons hoort.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde realisaties

Terug naar boven