Klaar om de sprong in de e-commerce pool te wagen? Met deze 4 tips vermijd je dat je keihard op je gezicht valt!

woensdag 11 juli 2018

Klaar om de sprong in de e-commerce pool te wagen? Met deze 4 tips vermijd je dat je keihard op je gezicht valt!

woensdag 11 juli 2018

E-commerce is hot! Die ene concurrent van je is er al volledig in mee, je ziet er stilaan toch de voordelen van in en je hebt misschien zelfs al een paar offertes op je bureau liggen. Kortom: je bent er volledig van overtuigd dat zo’n webshop je business naar een hoger niveau kan tillen en je staat op de rand… Klaar om de sprong in het diepe te wagen! Met deze 4 tips vermijd je dat je keihard op je gezicht valt. :-)

#1 Tip 1 – Verdeel je budget!

Je ziet het al helemaal voor je: je langverwachte webshop staat eindelijk live en met grote ogen kijk je in Analytics naar het bezoekersaantal dat binnenstroomt. Alleen dat bezoekersaantal? En die sales? Die gaan toch niet zo hard als je verwacht had. Daarbovenop heb je geen extra budget meer voorzien om aanpassingen te doen… Wat nu gedaan?

Je ziet hier eigenlijk al meteen waar het fout is gegaan: je budgettering klopte niet! Je had verwacht dat eens je webshop live zou staan deze ook echt ‘af’ zou zijn en stopte daarom je volledige budget in het bouwen van je ‘meesterwerk'. Echter, je mag dan nog de beste e-shop van heel Europa hebben, wanneer niemand weet dat ‘ie bestaat, ben je eraan voor de moeite.

Wil je nu écht scoren met e-commerce? Dan verdeel je je budget voortaan over deze 4 pijlers!

a. Research & data analysis:

Heb je al een -verouderde- webshop of website? Dan zou het onnozel zijn om niet eerst eens in je reeds verzamelde data te gaan graven! Verdiep je in de gebruiker: hoe gaat hij op zoek naar jouw product? Welke pagina’s scoren momenteel goed? Waar haken klanten af? Dit zijn zaken die je wilt weten vooraleer je aan je nieuwe webshop begint te bouwen.

b. Het bouwen van je webshop:

Op basis van je research van hierboven (denk maar aan heatmaps, een trefwoordenonderzoek en data uit Google Analytics) ga je dan je webshop bouwen. Spendeer daarbij zeker niet je volledige budget! Laat die toeters en bellen nog even voor wat ze zijn. Je nieuwe webshop bekijk je dus best als een voortdurend proces.

c. Adverteren: bezoekers lokken!

Nu je nieuwe webshop live staat, wil je natuurlijk zoveel mogelijk potentiële klanten naar je webshop lokken! Voorzie dus nog voldoende budget om op regelmatige basis paid ads te laten lopen. Richt je ogen naar die van je klant: spendeert deze veel tijd op Facebook of gaat hij op zoek via Google? In deze fase zorg je ervoor dat je aanwezig bent op de plaatsen waar je doelgroep zich bevindt!

d. Optimaliseren, testen en evalueren!

Zoals eerder gezegd: je webshop is een ‘ongoing process’! Eens hij live staat, kan je gaan A/B-testen en data verzamelen. Hierdoor blijf je je e-shop continu verbeteren.

#Tip 2 – Een webshop is meer dan het design alleen

Een webshop moet, althans bij ons, in de eerste plaats converteren en dus leads opleveren. Bij het ontwikkelen van een webshop gaat er vaak heel wat aandacht naar het design ervan. Dit ten koste van de manier waarop de producten of diensten worden voorgesteld. En laat dat laatste nu net hetgeen zijn wat je klant écht te weten wil komen! Je product of dienst verkopen doe je met:

  • Eyecatchers van productvideo’s
  • Aantrekkelijk beeldmateriaal
  • Overtuigende teksten

Je mag een webshop zonder tekst dan nog zo strak vinden… Wil je verkopen, dan heb je deze echt wel nodig! Daarenboven zorgen ze voor een website die beter scoort in de zoekmachines.

#Tip 3 – Investeer in SEO én relevantie voor de gebruiker

Laatst kwam er een klant bij ons te rade: ‘we zijn niet vindbaar in Google’. ‘Maar je wou geen teksten, zei je?’, was toen ons antwoord. SEO-teksten zijn de dag van vandaag onontbeerlijk wil je scoren in Google. Belangrijk daarbij is om je authenticiteit te bewaren. Vertel eens een verhaaltje! Relevante teksten zorgen er daarbovenop voor dat je bezoekers langer op je webshop blijven, wat er ook meteen voor zorgt dat je shop hoger zal scoren in Google.

#Tip 4 – Neem geautomatiseerde rapporten met een korreltje zout

‘Meten is weten,’ predikt men tegenwoordig overal. In Google Analytics kan je tegenwoordig zoveel meten, dat een kat er zijn jongen niet meer in terugvindt. Belangrijk hier is dus dat je de juiste dingen meet, zodat je de juiste conclusies kan trekken. Een fout ingestelde Analytics-account in combinatie met een vluchtige blik op één van die geautomatiseerde rapporten of dashboards leiden al snel tot foute beslissingen. Beslissingen die je geld kosten. Wat je hier dus het best doet:

  • Zorg ervoor dat je Analytics-account goed is ingesteld.
  • Neem alle kosten in rekening bij het berekenen van je ROI* (return on investment): dus bv. niet alleen het klikbudget van je AdWords-campagnes, maar ook de werkingskosten van je agency.

Onze conclusie: een voorbereid man is er twee waard! Heb je plannen om een webshop te starten? Neem gerust contact op!

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde realisaties

Webshop met synchronisatie LISA ERP-koppeling | door DAS Media
Webshop met synchronisatie LISA ERP

Voor Hygiena, dé grootste speler op de Belgische markt van bio- en natuurproducten, gingen we, samen met IT-consultancybureau The Staff Solutions, aan de slag met een nieuwe website/webshop met ERP-koppeling met het ERP-pakket LISA van Claerhout Computer Engineering.

Doelstellingen: 

  • Minder administratieve rompslomp
  • Minder menselijke foutmarge
  • Hoger scoren in Google
  • En uiteraard: meer leads

Een webshop voor Hygiena: de firma in een notendop

De Belgische groothandel Hygiena is gevestigd in het Europark Zuid te Sint-Niklaas. Deze bloeiende onderneming, voornamelijk gekend voor haar gezonde bio-, natuur- en dieetproducten, wordt uitgebaat door de familie Muyldermans. Met een assortiment van ruim 5000 producten en inmiddels meer dan 1000 vaste klanten is deze organisatie de grootste speler op de Belgische markt. Maar ook dat houdt de zaakvoerders niet tegen om nog een stapje verder te gaan! Zo broeden ze vandaag op ambitieuze groeiplannen en met de recente make-over van het bedrijf drong een vlottere communicatie met de klanten zich op. De nieuwe wind die sinds kort door de firma waait wordt nu ook volledig doorgetrokken in hun nieuwe webshop.

Een webshop met ERP-koppeling voor Hygiena: onze aanpak!

Rekening houdende met de dubbele doelgroep, maakten we de beslissing om het assortiment zowel in de open website als in de gesloten webshop te visualiseren. Zo kan de consument nu ook het aanbod terugvinden via de website en van daaruit via de dealerlocator een verdeler van de gewenste merken en producten in de buurt terugvinden. Daarbovenop kunnen de Hygiena-klanten, zijnde de verdelers, ook inloggen en bestellingen plaatsen.

Alle entiteiten worden heen en weer tussen het ERP en de webshop gesynchroniseerd: producten, prijzen per klant, assortiment per klant en bestellingen.

a. Scoren in Google? Zo deden we dat!

Vindbaar én gebruiksvriendelijk: dat waren de twee ‘non-negotiables’ van de Oost-Vlaamse onderneming voor hun nieuwe webshop. Door de integratie van de merken en producten optimaliseerden we de vindbaarheid van de site voor de juiste trefwoorden. En het resultaat? Zowel op de organische productnamen als op de merknamen scoort de website steeds beter. Zo werden er inmiddels zelfs nieuwe verdelers aangetrokken die via Google de website vonden!

b. Administratieve vereenvoudiging door synchronisatie met ERP

De ouderwetse faxen, de papieren bestelbonnen met vaak onleesbaar gekrabbel en telefonische bestellingen waar de firma tot even terug nog mee werkte waren niet meer van deze tijd en pasten al zeker niet bij het opgefriste imago dat de firma vandaag wil uitdragen. Bovendien zou het op termijn alleen maar extra personeel vereisen om dezelfde service te kunnen bieden in deze snel evoluerende omgeving. Met deze reden besloten we in te zetten op een volledig geautomatiseerde orderverwerking, wat een enorme daling in de administratieve rompslomp met zich meebracht. Die orderverwerking die voorheen zoveel tijd in beslag nam, wordt nu volledig automatisch in het gekoppelde LISA ERP-systeem verwerkt. Dit ERP-pakket werd ontwikkeld door Claerhout Computer Engineering en hebben we reeds meerdere keren met succes gekoppeld aan andere webshops. 

Quote klant: sinds de synchronisatie met de webshop, gestart in november 2017, is reeds een fulltime (FTE) uitgespaard. Dit zorgt niet alleen voor een lagere personeelskost, maar ook de tijd van de andere bestellingverwerkers kon zo geïnvesteerd worden in andere waardevolle activiteiten zoals marketing, sales en klantentevredenheid.

Daarbovenop werden met dit systeem ook de foutmarges (door manuele input) tot een minimum herleid.

c. Gebruiksgemak én grotere bestellingen!

Door het gebruiksgemak van het nieuwe platform inclusief duidelijk overzicht van het productgamma plaatsen de klanten nu niet enkel grotere maar ook meer gevarieerde bestellingen.

Een webshop voor Hygiena: en hoe gaat het nu verder?

Het plan is om tegen midden 2018 ongeveer 80% van alle bestaande klanten te hebben overgeschakeld naar de webshop. De resterende 20% beschikt over een eigen ERP-systeem. En ook hier wordt op korte termijn een oplossing voor voorzien.

Kan je bedrijf zelf wel een resultaatgerichte webshop of een koppeling met jouw ERP- of CRM-pakket gebruiken? Neem contact op. 


Scoren in Google? Zo deden we het voor Luxauto!
Luxauto

DAS Media goes automotive! Ons team kreeg de laatste maanden een flinke onderdompeling in de automobielsector! Na een toffe samenwerking met Mercedes-verdeler Ghistelinck, ontfermen we ons sinds kort ook over hun partner Luxauto. Deze verhuurgigant heeft 17 verhuurkantoren in België en beschikt over een wagenpark van ruim 750 personenwagens, bestelwagens, minibussen en vrachtwagens. Meer leads en reservaties binnenhalen: dat was ons einddoel. Hoe we dat deden? Met een gloednieuw cms-systeem en een flitsende SEA-campagne!

Luxauto doen scoren in Google? Zo deden we dat!

Fundamenteel in het proces naar een 'scorende' website waren:

  • Een eenvoudig overzicht
  • Een automatische prijsberekening o.b.v. parameters (zoals bv. de duurtijd)
  • Een makkelijk reservatieproces

Dit realiseerden we op basis van Google Analytics-data alsook de monitoring van de voormalige website. 

Meer online reservaties met een flitsende SEA-campagne

Meer online bezoekers en reservaties? Die genereerden we met een gloednieuwe SEA-campagne! Een campagne die niet enkel kliks, maar die het bedrijf ook effectief meer reservaties ging opleveren. Luxauto als dé referentie in de Belgische wagenverhuur? Dat is waar we met deze campagne naar streven. 

En het uiteindelijke resultaat?

De resultaten bleven niet uit: sinds kort staat Luxauto voor de trefwoorden 'auto huren' en 'bestelwagen huren' op de eerste positie in Vlaanderen! Daarnaast kon hun nieuwe website rekenen op ruim 20% meer bezoekers en is ook hun conversieratio licht gestegen.

Benieuwd wat u kan doen om die offerteaanvragen door het plafond te laten schieten? Neem gerust contact op.  

Terug naar boven