Klaar om de sprong in de e-commerce pool te wagen? Met deze 4 tips vermijd je dat je keihard op je gezicht valt!

woensdag 11 juli 2018

Klaar om de sprong in de e-commerce pool te wagen? Met deze 4 tips vermijd je dat je keihard op je gezicht valt!

woensdag 11 juli 2018

E-commerce is hot! Die ene concurrent van je is er al volledig in mee, je ziet er stilaan toch de voordelen van in en je hebt misschien zelfs al een paar offertes op je bureau liggen. Kortom: je bent er volledig van overtuigd dat zo’n webshop je business naar een hoger niveau kan tillen en je staat op de rand… Klaar om de sprong in het diepe te wagen! Met deze 4 tips vermijd je dat je keihard op je gezicht valt. :-)

#1 Tip 1 – Verdeel je budget!

Je ziet het al helemaal voor je: je langverwachte webshop staat eindelijk live en met grote ogen kijk je in Analytics naar het bezoekersaantal dat binnenstroomt. Alleen dat bezoekersaantal? En die sales? Die gaan toch niet zo hard als je verwacht had. Daarbovenop heb je geen extra budget meer voorzien om aanpassingen te doen… Wat nu gedaan?

Je ziet hier eigenlijk al meteen waar het fout is gegaan: je budgettering klopte niet! Je had verwacht dat eens je webshop live zou staan deze ook echt ‘af’ zou zijn en stopte daarom je volledige budget in het bouwen van je ‘meesterwerk'. Echter, je mag dan nog de beste e-shop van heel Europa hebben, wanneer niemand weet dat ‘ie bestaat, ben je eraan voor de moeite.

Wil je nu écht scoren met e-commerce? Dan verdeel je je budget voortaan over deze 4 pijlers!

a. Research & data analysis:

Heb je al een -verouderde- webshop of website? Dan zou het onnozel zijn om niet eerst eens in je reeds verzamelde data te gaan graven! Verdiep je in de gebruiker: hoe gaat hij op zoek naar jouw product? Welke pagina’s scoren momenteel goed? Waar haken klanten af? Dit zijn zaken die je wilt weten vooraleer je aan je nieuwe webshop begint te bouwen.

b. Het bouwen van je webshop:

Op basis van je research van hierboven (denk maar aan heatmaps, een trefwoordenonderzoek en data uit Google Analytics) ga je dan je webshop bouwen. Spendeer daarbij zeker niet je volledige budget! Laat die toeters en bellen nog even voor wat ze zijn. Je nieuwe webshop bekijk je dus best als een voortdurend proces.

c. Adverteren: bezoekers lokken!

Nu je nieuwe webshop live staat, wil je natuurlijk zoveel mogelijk potentiële klanten naar je webshop lokken! Voorzie dus nog voldoende budget om op regelmatige basis paid ads te laten lopen. Richt je ogen naar die van je klant: spendeert deze veel tijd op Facebook of gaat hij op zoek via Google? In deze fase zorg je ervoor dat je aanwezig bent op de plaatsen waar je doelgroep zich bevindt!

d. Optimaliseren, testen en evalueren!

Zoals eerder gezegd: je webshop is een ‘ongoing process’! Eens hij live staat, kan je gaan A/B-testen en data verzamelen. Hierdoor blijf je je e-shop continu verbeteren.

#Tip 2 – Een webshop is meer dan het design alleen

Een webshop moet, althans bij ons, in de eerste plaats converteren en dus leads opleveren. Bij het ontwikkelen van een webshop gaat er vaak heel wat aandacht naar het design ervan. Dit ten koste van de manier waarop de producten of diensten worden voorgesteld. En laat dat laatste nu net hetgeen zijn wat je klant écht te weten wil komen! Je product of dienst verkopen doe je met:

  • Eyecatchers van productvideo’s
  • Aantrekkelijk beeldmateriaal
  • Overtuigende teksten

Je mag een webshop zonder tekst dan nog zo strak vinden… Wil je verkopen, dan heb je deze echt wel nodig! Daarenboven zorgen ze voor een website die beter scoort in de zoekmachines.

#Tip 3 – Investeer in SEO én relevantie voor de gebruiker

Laatst kwam er een klant bij ons te rade: ‘we zijn niet vindbaar in Google’. ‘Maar je wou geen teksten, zei je?’, was toen ons antwoord. SEO-teksten zijn de dag van vandaag onontbeerlijk wil je scoren in Google. Belangrijk daarbij is om je authenticiteit te bewaren. Vertel eens een verhaaltje! Relevante teksten zorgen er daarbovenop voor dat je bezoekers langer op je webshop blijven, wat er ook meteen voor zorgt dat je shop hoger zal scoren in Google.

#Tip 4 – Neem geautomatiseerde rapporten met een korreltje zout

‘Meten is weten,’ predikt men tegenwoordig overal. In Google Analytics kan je tegenwoordig zoveel meten, dat een kat er zijn jongen niet meer in terugvindt. Belangrijk hier is dus dat je de juiste dingen meet, zodat je de juiste conclusies kan trekken. Een fout ingestelde Analytics-account in combinatie met een vluchtige blik op één van die geautomatiseerde rapporten of dashboards leiden al snel tot foute beslissingen. Beslissingen die je geld kosten. Wat je hier dus het best doet:

  • Zorg ervoor dat je Analytics-account goed is ingesteld.
  • Neem alle kosten in rekening bij het berekenen van je ROI* (return on investment): dus bv. niet alleen het klikbudget van je AdWords-campagnes, maar ook de werkingskosten van je agency.

Onze conclusie: een voorbereid man is er twee waard! Heb je plannen om een webshop te starten? Neem gerust contact op!

Gerelateerde artikelen

Meer cases lezen?

Scoren in Google? Zo deden we het voor Luxauto!
Website met online reservatie

DAS Media goes automotive! Ons team kreeg de laatste maanden een flinke onderdompeling in de automobielsector! Na een toffe samenwerking met Mercedes-verdeler Ghistelinck, ontfermen we ons sinds kort ook over hun partner Luxauto. Deze verhuurgigant heeft 17 verhuurkantoren in België en beschikt over een wagenpark van ruim 750 personenwagens, bestelwagens, minibussen en vrachtwagens. Meer leads en reservaties binnenhalen: dat was ons einddoel. Hoe we dat deden? Met een gloednieuw cms-systeem en een flitsende SEA-campagne!

Luxauto doen scoren in Google? Zo deden we dat!

Fundamenteel in het proces naar een 'scorende' website waren:

  • Een eenvoudig overzicht
  • Een automatische prijsberekening o.b.v. parameters (zoals bv. de duurtijd)
  • Een makkelijk reservatieproces

Dit realiseerden we op basis van Google Analytics-data alsook de monitoring van de voormalige website. 

Meer online reservaties met een flitsende SEA-campagne

Meer online bezoekers en reservaties? Die genereerden we met een gloednieuwe SEA-campagne! Een campagne die niet enkel kliks, maar die het bedrijf ook effectief meer reservaties ging opleveren. Luxauto als dé referentie in de Belgische wagenverhuur? Dat is waar we met deze campagne naar streven. 

En het uiteindelijke resultaat?

De resultaten bleven niet uit: sinds kort staat Luxauto voor de trefwoorden 'auto huren' en 'bestelwagen huren' op de eerste positie in Vlaanderen! Daarnaast kon hun nieuwe website rekenen op ruim 20% meer bezoekers en is ook hun conversieratio licht gestegen.

Benieuwd wat u kan doen om die offerteaanvragen door het plafond te laten schieten? Neem gerust contact op.  

Gloednieuwe webshop voor Marie Méro
Webshop met ERP-synchronisatie

De tijd waarin u naar de winkelstraten trok voor het shoppen van uw garderobe is voorgoed voorbij én dat geldt sinds kort ook voor Marie Méro! Het modelabel, gekend van de Benelux tot in het verre Rusland, is vanaf nu ook online te verkrijgen via hun gloednieuwe webshop! Marie Méro besloot dit jaar zélf de online markt op te gaan, nadat enkele onafhankelijke Marie Méro-verdelers hen voorgingen. DAS Media verzorgde een naadloze uitwerking van dit project. En dit deden we met één doel voor ogen: meer leads. Maar hoe hebben we dat nu gedaan, zegt u? 

Webshoppers hou jullie vast: alle voordelen op een rijtje

Naast een aantrekkelijk ogend design, hielden we ook qua functionaliteit enkele prioritaire vereisten in het achterhoofd bij de realisatie van de nieuwe webshop. Dit op een manier dat de nieuwe webshop zowel voor Marie Méro als voor haar klanten eenvoudig in gebruik zou zijn. 

Webshop vereiste 1: koppeling webshop met CRM/ERP

Allereerst was het cruciaal dat een goed overzicht op de stock behouden bleef. Daarom koppelden we het bestaande CRM/ERP-pakket aan de webshop zodat de collecties, lookbooks, bestellingen en artikels gesynchroniseerd werden tussen de online shop en het eigen platform. Op deze manier maakten we de cirkel rond: van CRM naar webshop en terug. 

Webshop vereiste 2: veilig betalen voorop

Daarnaast moest de webshop een veilige betaling garanderen aan haar bezoekers, wat we realiseerden door de orders na online betaling via MultiSafePay automatisch door te sturen naar het eigen platform, waar het order vervolgens werd verwerkt. 

Webshop vereiste 3: gebruiksvriendelijkheid troef

Via een slimme zoekfunctie op postcode of woonplaats, komen potentiële kopers vlot te weten of hun begeerde artikel nog te verkrijgen is in één van de fysieke verkooppunten. Een functionaliteit waarbij ook de MM-dealers niet uitgesloten werden. 

Webshop vereiste 4: efficiënte verzend- en afhaalmethodes

Daarbovenop zorgde een koppeling met Sendcloud ervoor, dat alle af te halen pakketten automatisch aan de koerierdienst worden gemeld. Dit zorgt niet alleen voor een kleinere foutenmarge, maar vermindert ook aanzienlijk de administratieve rompslomp. Tot slot maakt de nieuwe webshop het ook mogelijk om uw artikel(s) gratis af te halen in een verkooppunt. Dit kan met niet meer dan een simpele druk op de knop bij afhandeling van uw bestelling.
 

Kort samengevat...

Bespaar uzelf de moeite en ontdek vanuit uw luie zetel alvast de volledige herfst- en wintercollectie op www.mariemero.eu. Wij wensen team Marie Méro alvast veel succes toe met hun nieuwe webshop!

Wilt u zelf een webshop? Of wilt u weten hoe u meer leads verkrijgt via uw webshop? Schrijf u dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang periodiek gratis tips!

Inspiratie nodig? Neem eens een kijkje tussen onze realisaties!

Terug naar boven