Q&A – Is Search Engine Marketing nu echt zó 2015?

woensdag 09 mei 2018

Q&A – Is Search Engine Marketing nu echt zó 2015?

woensdag 09 mei 2018

Nu zelfs de bakker om de hoek aan zijn AdWords-experiment begonnen is en de concurrentiestrijd om de rankings in Google langzaamaan zijn kookpunt heeft bereikt, vragen we ons luidop af of Search Engine Marketing zijn beste tijd gehad heeft en of we niet beter uitkijken naar alternatieven om ons merk in de kijker te zetten. Daarnaast schieten hot topics zoals VR, AI, data intelligence en connected experience als paddenstoelen uit de grond. Waar gaat jouw marketingbudget vandaag het best naartoe? Een opiniestukje!

Vraag #1 Heeft SEA (Search Engine Advertising) zijn beste tijd wel gehad?

Neen. Allereerst is het fout om te denken dat een goede marketingstrategie werkt op basis van AdWords of geen AdWords. Als succesvol merk ben je aanwezig op net die kanalen waar je potentiële klanten zich bevinden, of dit nu gaat om Facebook of om Google search. Zijn er minder zoekopdrachten dan voorheen? Neen, integendeel zelfs. Zit er vandaag meer concurrentie op je zoekwoorden waardoor je kost per klik de lucht inschiet? Ja! Moet je SEA dus links laten liggen? Neen! Wat je dan wel moet doen? Wees creatief! Je kan technisch dan wel de beste SEA-specialist zijn, als je niet creatief omspringt met je ads ben je eraan voor de moeite. Experimenteer dus met verschillende ad-varianten, schrijf eens iets totaal anders dan je concurrent en zet in op minder algemene zoektermen. Hetzelfde geldt voor je SEO-copy trouwens.

Vraag #2 Connected experience: wat is het en wat kan je ermee?

Zoals we hierboven al stelden is het succes van je merk geen ‘of of’-verhaal. De klant van vandaag leeft mobiel, vliegt van device naar device en maakt hierbij gebruik van talloze online kanalen. Krijgt die potentiële klant niet via elk kanaal of apparaat een naadloze ervaring? Dan is de kans groot dat je deze kwijtspeelt aan een firma die dit wel doet. Met connected experience ga je al die verschillende devices, kanalen en klantervaringen met elkaar verbinden met een positieve klantervaring als doel. 2 bemerkingen: data trekken uit al die verschillende kanalen en customer experience meten? Dat gaat moeilijker dan gedacht! Tegenwoordig heb je voor alles een tool natuurlijk: zo helpen Experience Manager en Adobe Sign je op weg.

Vraag #3 Social selling: hype of trend?

Trend! Verkopen met sociale media: het is een topic dat (nog steeds) heel wat niet-marketeers de wenkbrauwen doet fronsen. Toch is er vandaag heel wat te doen rond social selling: dé plek waar sales en marketing elkaar overlappen en versterken. Merken maken hierbij gebruik van sociale media om een persoonlijke relatie op te bouwen met hun klanten. Door het delen van waardevolle content, de interactie aan te gaan met je volgers en hun vragen te beantwoorden, kan je het verkoopproces omdraaien en de klant naar je toe laten komen. Waarom social selling? Omdat het een veel ‘warmere’ en meer hedendaagse manier is om je klanten te benaderen. De consument van vandaag is zéér goed geïnformeerd en pikt vaak geen hard selling meer, dit zowel on- als offline. Onze boodschap? Creëer waarde, wek nieuwsgierigheid op, deel je kennis en durf deze vooral weg te geven!

Vraag #4 Waarin zit de uitdaging vandaag bij de implementatie van data intelligence?

Digital marketing is anno 2018 meer dan ooit data driven! Data intelligence houdt eigenlijk in dat je als bedrijf een analyse maakt van verschillende vormen van interne én externe data op een manier dat deze kan worden ingezet naar toekomstige investeringen toe. Data mining, business performance, online analytics: het zijn allemaal vormen van data die bedrijven op vandaag verzamelen om in te zetten voor data intelligence purposes. Met data intelligence vertaal je data dus simpelweg naar inzichten voor je bedrijf. De uitdaging zit ‘m vandaag niet enkel in het verzamelen van waardevolle data (ref. GDPR-wetgeving), maar nog meer in het structureren van deze ‘klompen data’ om er relevante patronen en inzichten uit te kunnen trekken.

Vraag #5 Hoe besteed ik mijn marketingbudget vandaag het best? Een algemene conclusie!

Om nu te antwoorden op de vraag hoe jij je marketing budget het best investeert? Hiervoor verwijzen we graag terug naar 3 belangrijke inzichten waar je best even bij stilstaat:

  • Marketing is geen ‘of of’-verhaal: ontdek op welke kanalen en devices jouw potentiële klanten aanwezig zijn en zorg voor een naadloze (connected) customer experience!
  • Technologie in functie van groei: bedenk in de eerste plaats welke technologieën jou kunnen helpen om je business te doen groeien. Technologie is er in de eerste plaats om je leven makkelijker te maken, niet ingewikkelder!
  • Manage je data: verzamel data uit eerdere marketing investeringen en leer deze op een correcte manier te analyseren en structureren. Zo haal je het jaar erop gegarandeerd meer uit je budget.

Heb je nog vragen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of neem contact op!

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde realisaties

Luxauto - Webshop - Realisaties
Luxauto

DAS Media goes automotive! Ons team kreeg de laatste maanden een flinke onderdompeling in de automobielsector! Na een toffe samenwerking met Mercedes-verdeler Ghistelinck, ontfermen we ons sinds kort ook over hun partner Luxauto. Deze verhuurgigant heeft 17 verhuurkantoren in België en beschikt over een wagenpark van ruim 750 personenwagens, bestelwagens, minibussen en vrachtwagens. Meer leads en reservaties binnenhalen: dat was ons einddoel. Hoe we dat deden? Met een gloednieuw cms-systeem en een flitsende SEA-campagne!

Website Luxauto in een nieuw jasje

Jong, gebruiksvriendelijk en al bovenal een serieuze boost in het aantal binnenkomende reservaties! Dat is wat we met deze nieuwe website wilden gaan realiseren. Een aantrekkelijk ogend en herkenbaar design in combinatie met een vereenvoudigd reservatiesysteem moet het aantal reservaties de hoogte in gaan jagen. En het resultaat? Dat ontdekt u hier.

Meer online reservaties met een flitsende SEA-campagne

Meer online bezoekers en reservaties? Die genereerden we met een gloednieuwe SEA-campagne! Een campagne die niet enkel kliks, maar die het bedrijf ook effectief meer reservaties ging opleveren. Luxauto als dé referentie in de Belgische wagenverhuur? Dat is waar we met deze campagne naar streven. 

Benieuwd wat u kan doen om die offerteaanvragen door het plafond te laten schieten? Neem gerust contact op.  

Terug naar boven