B2B-webshop met koppeling LISA ERP

  • Hygiena
  • B2B-webshop met koppeling LISA ERP
  • B2B-webshop met koppeling LISA ERP
  • B2B-webshop met koppeling LISA ERP
  • B2B-webshop met koppeling LISA ERP

B2B-webshop met koppeling LISA ERP

  • Hygiena

Voor Hygiena, dé grootste speler op de Belgische markt van bio- en natuurproducten, gingen we, samen met IT-consultancybureau The Staff Solutions, aan de slag met een nieuwe website/webshop met ERP-koppeling met het ERP-pakket LISA van Claerhout Computer Engineering.

Doelstellingen: 

  • Minder administratieve rompslomp
  • Minder menselijke foutmarge
  • Hoger scoren in Google
  • En uiteraard: meer leads

Een webshop voor Hygiena: de firma in een notendop

De Belgische groothandel Hygiena is gevestigd in het Europark Zuid te Sint-Niklaas. Deze bloeiende onderneming, voornamelijk gekend voor haar gezonde bio-, natuur- en dieetproducten, wordt uitgebaat door de familie Muyldermans. Met een assortiment van ruim 5000 producten en inmiddels meer dan 1000 vaste klanten is deze organisatie de grootste speler op de Belgische markt. Maar ook dat houdt de zaakvoerders niet tegen om nog een stapje verder te gaan! Zo broeden ze vandaag op ambitieuze groeiplannen en met de recente make-over van het bedrijf drong een vlottere communicatie met de klanten zich op. De nieuwe wind die sinds kort door de firma waait wordt nu ook volledig doorgetrokken in hun nieuwe webshop.

Een webshop met ERP-koppeling voor Hygiena: onze aanpak!

Rekening houdende met de dubbele doelgroep, maakten we de beslissing om het assortiment zowel in de open website als in de gesloten webshop te visualiseren. Zo kan de consument nu ook het aanbod terugvinden via de website en van daaruit via de dealerlocator een verdeler van de gewenste merken en producten in de buurt terugvinden. Daarbovenop kunnen de Hygiena-klanten, zijnde de verdelers, ook inloggen en bestellingen plaatsen.

Alle entiteiten worden heen en weer tussen het ERP en de webshop gesynchroniseerd: producten, prijzen per klant, assortiment per klant en bestellingen.

a. Scoren in Google? Zo deden we dat!

Vindbaar én gebruiksvriendelijk: dat waren de twee ‘non-negotiables’ van de Oost-Vlaamse onderneming voor hun nieuwe webshop. Door de integratie van de merken en producten optimaliseerden we de vindbaarheid van de site voor de juiste trefwoorden. En het resultaat? Zowel op de organische productnamen als op de merknamen scoort de website steeds beter. Zo werden er inmiddels zelfs nieuwe verdelers aangetrokken die via Google de website vonden!

b. Administratieve vereenvoudiging door synchronisatie met ERP

De ouderwetse faxen, de papieren bestelbonnen met vaak onleesbaar gekrabbel en telefonische bestellingen waar de firma tot even terug nog mee werkte waren niet meer van deze tijd en pasten al zeker niet bij het opgefriste imago dat de firma vandaag wil uitdragen. Bovendien zou het op termijn alleen maar extra personeel vereisen om dezelfde service te kunnen bieden in deze snel evoluerende omgeving. Met deze reden besloten we in te zetten op een volledig geautomatiseerde orderverwerking, wat een enorme daling in de administratieve rompslomp met zich meebracht. Die orderverwerking die voorheen zoveel tijd in beslag nam, wordt nu volledig automatisch in het gekoppelde LISA ERP-systeem verwerkt. Dit ERP-pakket werd ontwikkeld door Claerhout Computer Engineering en hebben we reeds meerdere keren met succes gekoppeld aan andere webshops. 

Quote klant: sinds de synchronisatie met de webshop, gestart in november 2017, is reeds een fulltime (FTE) uitgespaard. Dit zorgt niet alleen voor een lagere personeelskost, maar ook de tijd van de andere bestellingverwerkers kon zo geïnvesteerd worden in andere waardevolle activiteiten zoals marketing, sales en klantentevredenheid.

Daarbovenop werden met dit systeem ook de foutmarges (door manuele input) tot een minimum herleid.

c. Gebruiksgemak én grotere bestellingen!

Door het gebruiksgemak van het nieuwe platform inclusief duidelijk overzicht van het productgamma plaatsen de klanten nu niet enkel grotere maar ook meer gevarieerde bestellingen.

Een webshop voor Hygiena: en hoe gaat het nu verder?

Het plan is om tegen midden 2018 ongeveer 80% van alle bestaande klanten te hebben overgeschakeld naar de webshop. De resterende 20% beschikt over een eigen ERP-systeem. En ook hier wordt op korte termijn een oplossing voor voorzien.

Kan je bedrijf zelf wel een resultaatgerichte webshop of een koppeling met jouw ERP- of CRM-pakket gebruiken? Neem contact op. 


Gerelateerde artikelen

Meer cases lezen?

Scoren in Google? Zo deden we het voor Luxauto!
Website met online reservatie

DAS Media goes automotive! Ons team kreeg de laatste maanden een flinke onderdompeling in de automobielsector! Na een toffe samenwerking met Mercedes-verdeler Ghistelinck, ontfermen we ons sinds kort ook over hun partner Luxauto. Deze verhuurgigant heeft 17 verhuurkantoren in België en beschikt over een wagenpark van ruim 750 personenwagens, bestelwagens, minibussen en vrachtwagens. Meer leads en reservaties binnenhalen: dat was ons einddoel. Hoe we dat deden? Met een gloednieuw cms-systeem en een flitsende SEA-campagne!

Luxauto doen scoren in Google? Zo deden we dat!

Fundamenteel in het proces naar een 'scorende' website waren:

  • Een eenvoudig overzicht
  • Een automatische prijsberekening o.b.v. parameters (zoals bv. de duurtijd)
  • Een makkelijk reservatieproces

Dit realiseerden we op basis van Google Analytics-data alsook de monitoring van de voormalige website. 

Meer online reservaties met een flitsende SEA-campagne

Meer online bezoekers en reservaties? Die genereerden we met een gloednieuwe SEA-campagne! Een campagne die niet enkel kliks, maar die het bedrijf ook effectief meer reservaties ging opleveren. Luxauto als dé referentie in de Belgische wagenverhuur? Dat is waar we met deze campagne naar streven. 

En het uiteindelijke resultaat?

De resultaten bleven niet uit: sinds kort staat Luxauto voor de trefwoorden 'auto huren' en 'bestelwagen huren' op de eerste positie in Vlaanderen! Daarnaast kon hun nieuwe website rekenen op ruim 20% meer bezoekers en is ook hun conversieratio licht gestegen.

Benieuwd wat u kan doen om die offerteaanvragen door het plafond te laten schieten? Neem gerust contact op.  

Gloednieuwe webshop voor Marie Méro
Webshop met ERP-synchronisatie

De tijd waarin u naar de winkelstraten trok voor het shoppen van uw garderobe is voorgoed voorbij én dat geldt sinds kort ook voor Marie Méro! Het modelabel, gekend van de Benelux tot in het verre Rusland, is vanaf nu ook online te verkrijgen via hun gloednieuwe webshop! Marie Méro besloot dit jaar zélf de online markt op te gaan, nadat enkele onafhankelijke Marie Méro-verdelers hen voorgingen. DAS Media verzorgde een naadloze uitwerking van dit project. En dit deden we met één doel voor ogen: meer leads. Maar hoe hebben we dat nu gedaan, zegt u? 

Webshoppers hou jullie vast: alle voordelen op een rijtje

Naast een aantrekkelijk ogend design, hielden we ook qua functionaliteit enkele prioritaire vereisten in het achterhoofd bij de realisatie van de nieuwe webshop. Dit op een manier dat de nieuwe webshop zowel voor Marie Méro als voor haar klanten eenvoudig in gebruik zou zijn. 

Webshop vereiste 1: koppeling webshop met CRM/ERP

Allereerst was het cruciaal dat een goed overzicht op de stock behouden bleef. Daarom koppelden we het bestaande CRM/ERP-pakket aan de webshop zodat de collecties, lookbooks, bestellingen en artikels gesynchroniseerd werden tussen de online shop en het eigen platform. Op deze manier maakten we de cirkel rond: van CRM naar webshop en terug. 

Webshop vereiste 2: veilig betalen voorop

Daarnaast moest de webshop een veilige betaling garanderen aan haar bezoekers, wat we realiseerden door de orders na online betaling via MultiSafePay automatisch door te sturen naar het eigen platform, waar het order vervolgens werd verwerkt. 

Webshop vereiste 3: gebruiksvriendelijkheid troef

Via een slimme zoekfunctie op postcode of woonplaats, komen potentiële kopers vlot te weten of hun begeerde artikel nog te verkrijgen is in één van de fysieke verkooppunten. Een functionaliteit waarbij ook de MM-dealers niet uitgesloten werden. 

Webshop vereiste 4: efficiënte verzend- en afhaalmethodes

Daarbovenop zorgde een koppeling met Sendcloud ervoor, dat alle af te halen pakketten automatisch aan de koerierdienst worden gemeld. Dit zorgt niet alleen voor een kleinere foutenmarge, maar vermindert ook aanzienlijk de administratieve rompslomp. Tot slot maakt de nieuwe webshop het ook mogelijk om uw artikel(s) gratis af te halen in een verkooppunt. Dit kan met niet meer dan een simpele druk op de knop bij afhandeling van uw bestelling.
 

Kort samengevat...

Bespaar uzelf de moeite en ontdek vanuit uw luie zetel alvast de volledige herfst- en wintercollectie op www.mariemero.eu. Wij wensen team Marie Méro alvast veel succes toe met hun nieuwe webshop!

Wilt u zelf een webshop? Of wilt u weten hoe u meer leads verkrijgt via uw webshop? Schrijf u dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang periodiek gratis tips!

Inspiratie nodig? Neem eens een kijkje tussen onze realisaties!

Terug naar boven