Een radiospotje? Wat brengt dat op?

Bijna 2020 en ons leven bruist van de nieuwe digitale technologieën!

Online marketing tools schieten als paddenstoelen uit de grond en zouden er daarbovenop nog eens beter in slagen om de resultaten van je campagne nauwkeuriger te meten. En als succesvol ondernemer is dat natuurlijk hetgeen wat je wilt: resultaten! Wordt het nu met ‘boekskes’ en ‘flyers’ wel heel lastig om na te gaan wie jouw campagne nu juist gezien heeft… Gevolg: traditionele marketingkanalen zoals radio, televisie en print worden anno 2020 al snel aan de kant geschoven. Toch bewijst radio met haar enorme bereik keer op keer haar waarde. Zo maakte radio en tv van Donald Muylle een ware BV! En zeg nu zelf, dat "GENT! NEE, DEINZE!"-spotje van de WEBA krijg je toch onmogelijk uit je hoofd?

dasmedia-een-radiospotje-wat-brengt-dat-op

Radioreclame: Wie, waar, hoe en waarom?

Je wilt weten wat radio voor u kan betekenen? Als specialisten ter zake beantwoorden wij vandaag al je vragen i.v.m. radioreclame!

1. Waarom 'in godsnaam' radio?

Radio is overal: in de huiskamer, in de wagen én op het werk. De gemiddelde Belg luistert iedere dag maar liefst tussen de 4 en 5 uur naar de radio, wat meer is dan tv. Daarbovenop wordt radio niet doorgespoeld. De kracht van de menselijke stem wordt nogal dikwijls eens onderschat: aldus onderzoek worden radiocommercials als het minst hinderlijk beschouwd. Tot slot biedt radio jou een enorm groot bereik. Radio creëert de naamsbekendheid die broodnodig is voor een goede online advertising. "Kennen doet kopen" is hier zeker geen understatement.

2. Wat kost mij dat zo'n radiospotje?

“Allemaal goed en wel, maar is dat niet duur die radio?”. De uiteindelijke factuur die je op jouw boterham krijgt is afhankelijk van een aantal factoren, nl.:

  • de gekozen zender
  • de zendtijd
  • het bereik
  • het aantal gebruikte stemmen
  • wie instaat voor de creatie van het idee
  • met of zonder audiologo

Om je toch een indicatie te geven: een radiospot met 1 stem waarbij je zelf instaat voor het ‘idee’ heb je vanaf 850 euro (excl. BTW). ‘Idee’ inbegrepen heb je vanaf 1150 euro. Net zoals bij de aankoop van een woning, bepaal je zelf het te spenderen budget of anders gezegd bepaal je zelf hoe opvallend de woning - euh sorry radiospot - mag zijn!

3. Hoe meet ik de resultaten van mijn radiocampagne?

Radio is dé manier om meer naamsbekendheid te genereren voor jouw bedrijf. Maar is dat wel meetbaar die merkbekendheid? Een succesvolle radiocampagne doet zaken als bezoekersverkeer en het aantal zoekacties op het internet toenemen. Door in onze radiospot te verwijzen naar een nieuwe link of zelfs aparte domeinnaam kunnen we perfect zien hoeveel bezoekers via de radiospot op jouw website zijn terechtgekomen.

dasmedia-radiozenders-marktaandeel

4. Welke radiozender is geschikt voor mijn bedrijf?

Om dit te weten te komen moet je jou eerst en vooral twee belangrijke vragen stellen:

i. Naar welke radiozender luisteren mijn klanten?

Wie wil je bereiken met deze radiocampagne? Bekijk je doelgroep op vlak van leeftijd en sociale klasse en je zal vrij snel uitkomen bij de juiste zender. De prijs die je betaalt voor jouw radiocampagne hangt af van het marktaandeel van die zender. Een groot marktaandeel betekent echter niet noodzakelijk de beste keuze voor jouw bedrijf. Bestaat je doelgroep uit hoger opgeleide tweeverdieners of verkoop je een kostelijk product: kies dan voor StuBru of Radio 1 i.p.v. het populaire Radio 2.

Om je een beter beeld te geven: hiernaast een overzicht van de marktaandelen.

ii. Nationale vs. regionale radio: waar wonen mijn klanten?

Je weet nu wie jouw klanten zijn, maar weet je ook waar zij zich bevinden? Het onderstaande overzicht maakt jouw zoektocht naar de juiste radiozender nog makkelijker!

  • Nationaal: pakketten: zie vraag 5
  • Geheel Vlaanderen: o.a. Radio 2, MNM, NRJ, Q Music, Nostalgie, Joe FM, Radio 1 en StuBru.
  • Provincies in Vlaanderen: Radio 2, NRJ en Nostalgie
  • Provincies Wallonië: elke zender van RTBF regio
dasmedia-radioboost-2020

5. Kan ik mijn radiospot op meerdere zenders laten horen?

Je wilt jou niet vastpinnen op één zender? Of je wilt nationaal adverteren? Kies voor een pakket! Voor nationale radiocampagnes zijn boost-pakketten aan te raden.

Hiernaast een overzicht omtrent wat deze boost-pakketten juist inhouden.

Deze nationale pakketten zijn zeer sterk omdat ze bestaan uit een combinatie van lange spots en korte reminders van 5 seconden. Een reminder is een korte spot die op het einde van een reclameblok of voor de start van een programma nog even alleen te horen is.

Naast de nationale pakketten kan je ook een regionaal pakket kopen. Hou er wel rekening mee dat een (nationaal) pakket een stuk duurder zal uitkomen dan een spotje van een week op een lokale zender.

Meer weten omtrent radioreclame?

Contacteer ons

Daarom kies je voor ons.

Op zoek naar een betrouwbare partner die jouw kmo de beste digitale oplossing(en) biedt? DAS Media bundelt expertise en ervaring met een doelgerichte kmo-aanpak binnen één centraal team. Samen met jou maken we werk van de efficiëntste digitale marketingstrategie. Die evalueren we permanent en sturen bij waar nodig. Het resultaat: meer leads en nieuwe klanten.

Afspraak maken

Veelgestelde vragen

  • Hoeveel kost het om een radiospot te maken?

    Het is moeilijk om een exacte prijs op een radiospot te plakken. De kostprijs is immers afhankelijk van een aantal factoren, zoals bijvoorbeeld: het aantal gebruikte stemmen, de zendtijd, het uitzendgebied (= het bereik), de radiozender(s), wie instaat voor de creatie van het idee, met of zonder audiologo… Bovendien wijzigt de prijs van een stem ook naargelang de spot op regionaal of nationaal niveau uitgezonden wordt.

  • Welke radiozender is geschikt voor mijn bedrijf?

    Wie wil jij bereiken met je radiocampagne? We bekijken je doelgroep op vlak van leeftijd en sociale klasse en zo zoeken we welk zenderprofiel hier het best bij aansluit. Ook de regio waar je te horen wilt zijn, bepaalt welke zenders in aanmerking komen. Zo bieden Radio 2, NRJ en TOPradio pakketten aan per regio of per provincie. Indien je je niet wilt vastpinnen op één radiozender, kan je ook kiezen voor een pakket.

  • Hoe kan je de impact van een radiospot meten?

    Je wilt natuurlijk weten of je radiospot iets opgeleverd heeft en daarvoor zijn er verscheidene mogelijkheden. Je kan gebruik maken van een specifieke kortingscode in je radiospot en aan de hand van die gebruikte kortingscodes kan je bijgevolg meten hoe succesvol jouw radiospot was. Het kan ook een goed idee zijn om een nieuwe url in je radiospot te verwerken. Stel dat je gespecialiseerd bent in vochtbestrijding in kelders, dan kan je bijvoorbeeld de url ‘mijndrooghuis.be’ in het leven roepen. En we kunnen dan nagaan hoeveel personen er via die nieuwe url op jouw website zijn terechtgekomen.

  • Mijn radiocampagne is afgelopen. Wat volgt er nu?

    We nemen de cijfers van Google Analytics onder de loep en met onze expertise formuleren we de juiste conclusies die je kan gebruiken voor je volgende radiocampagne(s)!

  • Is het financieel interessant om mijn zendtijd bij een radiozender via DAS Media te boeken?

    Ja, je kan er voordeel uithalen om je zendtijd via ons te boeken. Bovendien hebben we al meer dan 10 jaar expertise op de teller en delen we met veel plezier onze kennis omtrent doelgroepen en zenderkeuze met jou.

Op de hoogte blijven?