Lead generation en hoe een leadgeneratie website te bouwen: tips en voorbeelden

Leads en lead generation. Het zijn dé magische termen voor heel wat sales- en marketing afdelingen. Maar wat is een lead? En hoe doe je aan lead generation of lead generatie? Hoe bouw je een lead genererende website? We leggen het uit en geven je onmiddellijk inzetbare tips en voorbeelden!

Lead generation website

Wat is een lead?

Een business lead, sales lead of kortweg een lead zijn allemaal synoniemen voor iemand die potentieel interesse heeft in jouw product, dienst of merk, maar waarvan je nog geen gegevens hebt. Een prospect wordt een lead van zodra deze data achterlaat om meer informatie te verkrijgen over je product of dienst.

Wat is lead generation?

Lead generation, ofwel lead generatie in het Nederlands, omvat alle activiteiten die erop gericht zijn nieuwe leads te genereren en data te verkrijgen van nieuwe potentiële klanten.

Zonder actieve lead generation kan het behoorlijk lastig zijn om nieuwe klanten aan te trekken, want eigenlijk zit je dan gewoonweg te wachten tot potentiële klanten jou contacteren. Daarom heb je een systematische manier en strategie nodig om de juiste potentiële klanten aan te trekken, te converteren naar leads (lead generation!) en om te zetten in klanten.

Een lead generation website bouwen

Een website die leads genereert, informeert website bezoekers over de aangeboden producten of diensten en geeft de bezoekers de kans om kwalitatieve info te verschaffen aan je sales team. Hieronder de belangrijkste onderdelen van een lead generation website:

Doelpubliek

Nog voor we aan het bouwen van jouw website beginnen, moeten we goed nadenken over wie je doelpubliek precies is. Achterhalen aan wie je wat verkoopt, hoe ze bij jouw bedrijf terecht komen en wat de pijnpunten tijdens dit proces zijn, is de eerste stap van een goede, lead generation website.

Landingspagina

Een landingspagina is een webpagina die specifiek opgezet en geschreven is voor bezoekers die binnenkomen (landen) op die pagina. Een bezoeker kan landen op een pagina via een zoekopdracht of een online of offline campagne die hem naar die specifieke pagina stuurt. Bij een landingspagina wordt er extra ingezet om een bezoeker die met een specifiek doel binnenkomt ook direct exact te laten vinden wat hij zoekt.

Volgens een onderzoek van Hubspot genereren bedrijven met meer dan 30 landingspagina’s 7 keer meer leads dan bedrijven met maar 1 tot 5 landingspagina’s.

Formulier voorbeeld leadgeneration website Gatehouse

Call To Action

Een CTA (Call To Action) is een beeld, knop of boodschap die de bezoekers aanspoort om een bepaalde actie te ondernemen. Bij lead generation is deze actie het formulier op de landingspagina invullen. CTA’s moeten de aandacht trekken en zo duidelijk mogelijk zijn. Denk daarbij aan opvallende, contrasterende kleuren, een goede plaatsing van de CTA en een duidelijke boodschap die aanzet tot actie.

Formulier

Formulieren staan op je landingspagina’s. Ze bestaan uit een reeks velden die om informatie vragen, in ruil voor een aantrekkelijk aanbod. Het is belangrijk dat de info die je van je bezoekers vraagt in verhouding staat met datgene dat zij ervoor terug krijgen. Zorg er dus voor dat het duidelijk is wat je de bezoeker precies aanbiedt.

Forumlier leadgeneration website Cleaning Machines

Tips voor een leadgeneratie website

Soorten content die je je doelpubliek kan aanbieden om hun data te verkrijgen:

  • Biedt een gratis demo van je dienst of product aan.
  • Schrijf blogposts met tips, advies, trends, checklists, een stappenplan, enz. of meer uitgebreide whitepapers of e-books die je pas volledig kan lezen na het opgeven van je gegevens.
  • Beschrijf in klantencases hoe je een bepaald probleem voor een klant oploste, welke diensten je hiervoor hebt aangewend en welke resultaten dit opleverde.
  • Biedt workshops of cursussen aan.
  • Biedt updates, tips, trends en klantencases aan in de vorm van een nieuwsbrief.
Dasmedia altiro abtesting 1 2x

Meet, vergelijk en optimaliseer

Meet hoe je huidige beste leadgenerator pagina’s het doen: hoeveel bezoekers hebben ze, tot hoeveel leads hebben ze geleid, hoeveel leads werden klanten?

Vergelijk landingspagina’s die tot veel leads leiden met landingspagina’s die weinig leads opleveren. Zo kan je zien welke campagnes, acties of producten tot het meeste leads hebben ze geleid en meer zo’n campagnes opzetten.

Ben je niet helemaal zeker wat wel en niet werkt? A/B testing kan soelaas bieden. Lees er alles over en bekijk concrete voorbeelden in onze blogpost over A/B testing.

Leadnurturing mail bedankingsmail VDB

“Bedankt”-pagina, kickback mail en lead nurturing

Het lead generation proces stopt niet wanneer je bezoeker zijn data invult en verstuurt. Stuur je kersverse lead na het invullen van het formulier naar een “Bedankt”-pagina met een bedanking en linken naar andere, mogelijks interessante campagnes. Social sharing buttons of een formulier voor een andere campagne behoren ook tot de mogelijkheden.

Wanneer een bezoeker een lead wordt en je dus zijn gegevens in je databank hebt, kan je hem een kickback mail oftewel bedankingsmail sturen. Volgens onderzoek van Hubspot krijgen kickback mails dubbel zoveel engagement (opens en click-throughs) in vergelijking met standaard marketing e-mails. Een goede kickback mail is simpel, bevat een bedanking, links naar mogelijks andere interessante aanbiedingen voor die specifieke lead en een duidelijke Call To Action (CTA).

Maar pas op, een lead transformeert niet op magische wijze in een klant. Dat doe je door lead nurturing: je bestaande leads “voeden”/ informeren zodat ze van lead naar klant evolueren. Goede lead nurturing start met opvolgmails met relevante info, interessant voor die specifieke lead.

Live chat

Zoals we in onze blogpost over het starten van een webshop al aanhaalden, is live chat een laagdrempelige, snelle oplossing voor je potentiële klanten en ideaal om bezoekers in leads te converteren. Toch sta je best vooraf eens stil bij de haalbaarheid van een live chat. Hou er rekening mee dat mensen binnen de eerste 30 seconden een reactie verwachten en dit in hun eigen taal. Zorg dus voor voldoende bemanning van de live chat, zeker tijdens piekmomenten.

Lead generation via andere kanalen

SEA

Search Engine Advertising is een vorm van betaalde reclame waarbij je zoekmachines zoals Google betaalt om bovenaan de zoekresultaten met een advertentie op te duiken. Via deze Google Ads laat je mensen die op voor jouw bedrijf interessante termen googelen, rechtstreeks landen op de juiste landingspagina’s. Lees meer over SEA in onze blogpost “SEO en SEA: een tandem waarmee je vooruit gaat!”.

Social media

Bereik gemakkelijk het juiste doelpubliek met niet-betalende (organische) posts of betalende gepromote posts of advertenties op Facebook en LinkedIn. Essentieel is daarbij dat je op de juiste doelgroepen mikt. Lees hier hoe je goede Facebook doelgroepen samenstelt.

Gastblogs, nieuwsbrieven of sector publicaties

Bereik een nieuw publiek en etaleer je kennis en expertise door een gastblog te schrijven op een andere website of voor een externe nieuwsbrief. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die complementaire producten of diensten aanbieden, invloedrijke sector websites of publicaties, enz.

Conclusie

Wil je een gezonde instroom van nieuwe potentiële klanten die jou contacteren via je website of andere kanalen? Dan moet je inzetten op lead generation. Een leadgenererende website en een strategische opvolging van je leads zijn daarbij essentieel.

Wil jij meer weten over lead generation en hoe je dit aanpakt? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Geef ons een seintje!