SEO en SEA, een tandem waarmee je vooruit gaat!

We leven in een digitale wereld en daarin heeft praktisch elk bedrijf een eigen website waarmee het liefst zoveel mogelijk conversie wil bereiken. Dat wil zeggen: van websitebezoekers ook daadwerkelijk klanten maken. Dat kan natuurlijk alleen wanneer mensen gemakkelijk de weg naar je website vinden. Gelukkig bestaan er technieken om het lot meer dan een aardig handje te helpen. SEO en SEA bijvoorbeeld. Maar wat is SEO en SEA? Geen zorgen. We leggen het even uit.

Dasmedia SEA SEO adverteren

Wat is SEO?

Wie een beetje met digital marketing bezig is, heeft ongetwijfeld al van SEO (Search Engine Optimization) gehoord. Het is een verzamelnaam voor een aantal technieken die je helpen je website te verbeteren, zodat dat hij sneller en makkelijker wordt opgepikt door zoekmachines zoals Google. Heel wat mensen denken dat SEO zich beperkt tot het schrijven van blogs waarin je een aantal zoekwoorden verwerkt, zodat je meer hits krijgt. Blogs zijn zeker een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie, maar je aanpak moet breder gaan dan dat. Elke website heeft een structuur en ook die kan je zodanig opvatten dat zoekmachines hem beter snappen.

Kort samengevat is de bedoeling van SEO uiteraard meer bezoekers naar je website te lokken. Je kan iemand pas converteren tot klant wanneer hij of zij eerst de weg heeft gevonden naar jouw product, dienst of bedrijf. SEO in de strijd gooien om je business te doen groeien, geeft je op zich geen maandelijkse kost zoals SEA, maar er kruipt wel flink wat tijd en energie in.

Kan jij een SEO-consultant gebruiken? Ontdek welke SEO diensten we aanbieden.

Contacteer ons
Dasmedia website ontwikkelen campervans detailpagina SEO SEA

Wat is SEA?

Naast SEO bestaat er ook nog zoiets als SEA. Het is de afkorting van Search Engine Advertising, het geheel van online adverteren via zoekmachines zoals Google of Bing.

Google Ads, tot 2018 bekend als Google Adwords, is het advertentieplatform van zoekmachine Google. Bedrijven kunnen hiermee online adverteren op de zoekresultatenpagina’s van Google, het Google Display Network en op YouTube. Als een zoekmachinegebruiker iets googelt dat met jouw bedrijf, product of diensten te maken heeft, wordt jouw advertentie vertoond. Als adverteerder betaal je enkel wanneer iemand op je advertentie klikt. Dit noemen we Pay-per-click (PPC) advertenties.

Je Google Ads uitbesteden aan een gecertifieerde Google Ads specialist zoals DAS Media is een goed idee. We helpen je om het meeste uit je advertentiebudget te halen door strategische targeting, relevante advertentiecopy en continue optimalisatie.

SEO vs SEA: wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Kort samengevat:

  • SEO: Optimaliseren van je website om de vindbaarheid van je website in zoekmachines zoals Google te verbeteren en meer potentiële klanten naar je website te brengen. Niet-betalend.
  • SEA: Adverteren van je website op zoekmachines. Je betaalt zoekmachines zoals Google om jouw advertenties te vertonen bij relevante zoekopdrachten of aan jouw doelpubliek. Betalend.

Nog meer verschillen tussen SEO en SEA:

  • Tijdsspanne waarin je resultaat ziet: SEO is een langetermijnstrategie. Reken op enkele weken tot maanden voor een hoge positie in de zoekresultaten. Ook kan je niet op je lauweren rusten met SEO: je moet je website constant blijven optimaliseren. Advertenties in zoekmachines (SEA) zijn dan weer onmiddellijk zichtbaar.
  • Inzicht in de zoektermen: via SEO kan je niet zien met welke zoektermen iemand op je website terechtkomt. Bij SEA kan je dit wel zien.
  • Plaatsing en uitzicht: betalende Google zoekadvertenties bevinden zich grotendeels bovenaan de zoekresultaten, terwijl onbetaalde zoekresultaten soms pas zichtbaar zijn na naar beneden scrollen. Advertenties worden anderzijds wel gemarkeerd als advertentie.

De perfecte combinatie: SEO én SEA

Als je alleen gebruik maakt van SEO – van zoekwoorden dus – genereer je wel wat trafiek naar je website, maar krijg je eigenlijk geen goed beeld van wie die bezoekers dan wel zijn. Via SEA kom je te weten wélke zoektermen jouw doelgroep ingeeft en belangrijker nog: welke zoekwoorden voor conversies zorgen. Je voelt ons al komen. Het ene (SEA) helpt jou je het andere (je SEO-content) op scherp te stellen. Samen leveren ze je meer omzet op. Via succesvolle advertenties kan je bovendien ook nog eens een hoop data verzamelen.

SEO en SEA kan dus best een en/en-verhaal zijn. Door zowel organisch als betalend te zorgen voor een goede positie in de zoekresultaten maak je veel meer kans op bezoekers en dus ook op meer conversies. Laat de twee samenwerken en je komt tot betere resultaten.

Conclusie?

De conclusie is simpel: combineer je SEO met je SEA! We vatten kort nog eens samen waarom:

  • SEA leert je welke zoektermen jouw doelgroep ingeeft, welke woorden het vaakst vertoond worden én welke woorden kliks opleveren.
  • Op basis van dat inzicht kan je betere SEO-content maken, waardoor je ook organisch meer hits scoort.
  • SEA geeft snel resultaat, SEO helpt je om ook op langere termijn mooie cijfers neer te zetten.
  • Succesvolle advertenties zijn de perfecte input voor je meta data.

Benieuwd naar hoe je website scoort in Google?

Contacteer ons

Veelgestelde vragen

  • Hoe scoort mijn website momenteel in Google?

    De status of gezondheid van je website kan je grotendeels afleiden uit Google Analytics. Deze tool dient echter wel in jouw website gekoppeld te zijn. Wil je weten of je goed bezig bent? Bespreek jou project met ons om meer inzicht te krijgen over je website en/of digitale marketing.

  • Hoe wordt de status van mijn website in Google opgevolgd?

    Op basis van het trefwoordenonderzoek bepalen we op welke trefwoorden we werken. We configureren deze vervolgens in onze monitoringtool. En zo kunnen we jou periodiek (per maand of kwartaal) op de hoogte houden van de status van je website in Google.

  • Leveren meer bezoekers ook effectief meer leads en verkopen op?

    Veel hangt af van je doelgroep. Indien je niet de juiste bezoekers aantrekt, zullen die niet tot een kwalitatieve lead of verkoop leiden. Daarom is het belangrijk om bij het inzetten van SEO je doelgroep en -regio te kennen en een trefwoordenonderzoek uit te voeren.