Een radiospotje? Wat brengt dat op?
Wil je een radiospot laten maken die jouw boodschap krachtig en effectief overbrengt?
Shoot and Share creëert radiospots die niet alleen opvallen, maar ook direct impact hebben op jouw doelgroep.
Online marketing tools schieten als paddenstoelen uit de grond en zouden er daarbovenop nog eens beter in slagen om de resultaten van je campagne nauwkeuriger te meten. En als succesvol ondernemer is dat natuurlijk wat je wilt: resultaten! Wordt het nu met ‘boekskes’ en ‘flyers’ wel heel lastig om na te gaan wie jouw campagne nu juist gezien heeft …
Gevolg: traditionele marketingkanalen zoals radio, televisie en print worden anno 2025 al snel aan de kant geschoven.
Toch bewijst radio met haar enorme bereik keer op keer haar waarde.
Zo maakte radio en tv van Donald Muylle een ware BV! En zeg nu zelf, dat "GENT! NEE, DEINZE!" spotje van de WEBA krijg je toch onmogelijk uit je hoofd?
Radioreclame: wie, waar, hoe en waarom?
Je wilt weten wat radio voor u kan betekenen? Als radio reclame specialisten beantwoorden we vandaag al je vragen i.v.m. radioreclame!
1. Waarom kiezen voor radioreclame?
Radio is overal: in de huiskamer, in de wagen én op het werk. De gemiddelde Belg luistert iedere dag maar liefst tussen de 4 en 5 uur naar de radio, wat meer is dan tv. Daarbovenop wordt radio niet doorgespoeld. De kracht van de menselijke stem wordt nogal dikwijls eens onderschat: volgens verschillende onderzoeken worden radiocommercials als het minst hinderlijk beschouwd. Tot slot biedt radio jou een enorm groot bereik. Radio creëert de naamsbekendheid die broodnodig is voor een goede online advertising. "Kennen doet kopen" is hier zeker geen understatement. Interesse om een radiospot te laten maken?
Ontdek wat Shoot and Share voor jou kan betekenen op vlak van radio reclame en neem contact op voor een offerte op maat.
2. Hoeveel kost een radiospotje laten maken?
“Allemaal goed en wel, maar is dat niet duur die radio?”. De uiteindelijke factuur die je op je boterham krijgt, is afhankelijk van enkele factoren, nl.:
- de gekozen zender
- de zendtijd
- het bereik
- het aantal gebruikte stemmen
- wie instaat voor de creatie van het idee
- met of zonder audiologo
- …
Om je toch een aanwijzing te geven: een radiospot met een stem waarbij je zelf instaat voor het ‘idee’ heb je vanaf 850 euro (excl. BTW). ‘Idee’ inbegrepen heb je vanaf 1150 euro. Net zoals bij de aankoop van een woning, bepaal je zelf het te spenderen budget of anders gezegd bepaal je zelf hoe opvallend de woning - euh sorry radiospot - mag zijn! Wil je graag een gerichte offerte? Contacteer Shoot and Share.
3. Hoe meet ik de resultaten van mijn radiocampagne?
Radio is dé manier om meer naamsbekendheid te genereren voor jouw bedrijf. Maar is dat wel meetbaar die merkbekendheid? Een succesvolle radiocampagne doet zaken als bezoekersverkeer enhet aantal zoekacties op het internet toenemen. Door in onze radiospot te verwijzen naar een nieuwe link of zelfs aparte domeinnaam kunnen we perfect zien hoeveel bezoekers via de radiospot op jouw website zijn terechtgekomen.

4. Welke radiozender is geschikt voor mijn bedrijf?
Om dit te weten te komen moet je jou eerst en vooral twee belangrijke vragen stellen:
- Naar welke radiozender luisteren mijn klanten?
Wie wil je bereiken met deze radiocampagne? Bekijk je doelgroep op vlak van leeftijd en sociale klasse en je zal vrij snel uitkomen bij de juiste zender. De prijs die je betaalt voor jouw radiocampagne hangt af van het marktaandeel van die zender. Een groot marktaandeel betekent echter niet noodzakelijk de beste keuze voor jouw bedrijf. Bestaat je doelgroep uit hoger opgeleide tweeverdieners of verkoop je een kostelijk product: kies dan voor StuBru of Radio 1 i.p.v. het populaire Radio 2.Om je een beter beeld te geven: hiernaast een overzicht van de marktaandelen.
- Nationale vs. regionale radio: waar wonen mijn klanten?
Je weet nu wie jouw klanten zijn, maar weet je ook waar zij zich bevinden? Het onderstaande overzicht maakt jouw zoektocht naar de juiste radiozender nog makkelijker!
- Nationaal: pakketten: zie vraag 5
- Geheel Vlaanderen: o.a. Radio 2, MNM, NRJ, Q Music, Nostalgie, Joe FM, Radio 1 en StuBru.
- Provincies in Vlaanderen: Radio 2, NRJ en Nostalgie
- Provincies Wallonië: elke zender van RTBF regio
Kun je wat hulp gebruiken bij het bepalen van je doelgroep en zenders? Contacteer Shoot and Share.
5. Kan ik mijn radiospot op meerdere zenders laten horen?
Je wilt jou niet vastpinnen op één zender? Of je wilt nationaal adverteren? Kies voor een pakket! Voor nationale radiocampagnes zijn boost-pakketten aan te raden.
Deze nationale pakketten zijn zeer sterk omdat ze bestaan uit een combinatie van lange spots en korte reminders van 5 seconden. Een reminder is een korte spot die op het einde van een reclameblok of voor de start van een programma nog even alleen te horen is.
Naast de nationale pakketten kan je ook een regionaal pakket kopen. Hou er wel rekening mee dat een (nationaal) pakket een stuk duurder zal uitkomen dan een spotje van een week op een lokale zender.
Meer weten over radioreclame?