7 handige tips voor Google Mijn Bedrijf

Er is de laatste tijd nogal wat buzz over ‘Google Mijn Bedrijf’, ook gekend als Google My Business. Raar is dat niet, want het is een gedroomde tool om je onderneming op de kaart te zetten. En dat mag je letterlijk nemen.

dasmedia-google-mybusiness-mijn-bedrijf

Wat is Google My Business of Google Mijn Bedrijf?

Das media Google zoeken

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google waarmee je kan beheren hoe je bedrijf wordt weergegeven op Google Maps en in de Google zoekresultaten. Als je bijvoorbeeld een bedrijfsnaam googelt, zie je in de rechterkolom een bedrijfsprofiel met openingstijden, contactinformatie, de bedrijfslocatie, updates, foto’s, enz. Dit profiel is verbonden aan Google Maps, zodat je met een eenvoudige klik op de knop “routebeschrijving” onmiddellijk de wegbeschrijving naar de bedrijfslocatie ontvangt.

DAS Media Webdesign Digitale Marketing Google Maps

Google Mijn Bedrijf is een aanvulling op je website. Het zorgt ervoor dat je bedrijf beter gaat opvallen in de zoekresultaten en op Google Maps. Je beheert je bedrijfsgegevens vanuit één plaats. Vooral voor kleinere ondernemingen is dit zeer interessant.

Samengevat, waarom een Google Mijn Bedrijf aanmaken:

  • Het is gratis
  • Beheer al je bedrijfsgegevens eenvoudig op één locatie
  • Met enkele klikken pas je je bedrijfsgegevens aan zodat ze altijd up-to-date zijn
  • Je bedrijf valt beter op in de zoekresultaten en op Google Maps
  • Een geverifieerde Google Mijn Bedrijf en de reviews boosten de betrouwbaarheid van je bedrijf
  • Je klant kan je rechtstreeks bellen, naar je website doorklikken of een routebeschrijving op Google Maps krijgen
  • Via de “insights” krijg je inzicht in wat je bezoekers doen, waar ze vandaan komen, wat ze googelden, op welk apparaat ze zochten, waarop ze klikken, welke foto’s het meeste aandacht krijgen, enz.

Klinkt dit interessant? Lees dan zeker onze 7 handige tips voor Google Mijn Bedrijf hieronder!

Tip 1: Je Google Mijn Bedrijf aanmaken of claimen

Je Google Mijn Bedrijf aanmaken:

  1. Log in op Google en klik in het menu op het icoontje van Google Mijn Bedrijf
  2. Als je je eerste bedrijf aan Google wilt toevoegen, klik je op “Doorgaan”. Als je nog een bedrijf aan Google wilt toevoegen: Klik je op de 3 horizontale streepjes “Meer” en vervolgens op de naam van je bedrijf. Er wordt een lijst van alle locaties in uw account weergegeven. Scroll en kies 'Toevoegen' Add en dan "Een locatie toevoegen".
  3. Geef de naam en gegevens van je bedrijf op en ga akkoord met de Servicevoorwaarden.
  4. Klik op “Doorgaan”.

Je Google Mijn Bedrijf claimen:

  1. Zoek je bedrijf op de Google Maps app
  2. Klik in het bedrijfsprofiel op “Dit bedrijf claimen” en dan op “Ik ben eigenaar of beheerder van dit bedrijf.” Als je een ander bedrijf wilt kiezen, klik dan op “Ik ben eigenaar of beheerder van een ander bedrijf.”
  3. Selecteer een verificatieoptie en volg de stappen op het scherm.

Je Google Mijn Bedrijf verifiëren:

Na het aanmaken of claimen van je Google Mijn bedrijf moet je je bedrijf verifiëren via de post. Sommige bedrijven hebben ook andere opties, zoals verificatie per e-mail, telefoon of Search Console.

Binnen de 14 dagen komt er een briefkaart met unieke code aan op het opgegeven adres.

  1. Log in op Google Mijn Bedrijf
  2. Kies het bedrijf dat je wil verifiëren en klik op “Nu verifiëren”
  3. Controleer op het aanvraagscherm voor verificatie per briefkaart of uw adres correct wordt weergegeven.
  4. Vraag de briefkaart aan.

Tip 2: Download de Google Mijn Bedrijf app

Met de handige app beheer en bewerk je niet alleen je bedrijfsinfo, maar deze heeft ook extra functionaliteiten. Sommige functies zijn echter nog niet beschikbaar op mobiele apparaten, zoals de mogelijkheid om een vermelding te verwijderen of eigendom over te dragen.

O ja, de app is gratis, beschikbaar voor zowel Android als iOS én ook nog eens heel handig in gebruik.

Dasmedia tips Google Mijnbedrijf 4

Tip 3: Gebruik Google reviews in je eigen voordeel

Het overgrote deel van de consumenten beoordeelt bedrijven op basis van de recensies en reviews die ze online terugvinden. Zeg nu zelf: dat doe jij toch ook? Je voelt ons al komen: het is ontzettend belangrijk om positieve reviews te verzamelen. Die verschijnen in je bedrijfsvenster én op de kaart van Google Maps. Niet zeker hoe je moet reageren op een (slechte) review? Lees onze blogpost "7 goede tips om te reageren op een (slechte) review".

Tip 4: Meten is weten dankzij UTM-tags

Als het gaat over online aanwezigheid geldt altijd weer dezelfde mantra: meten is weten. Door een UTM-tag aan de link van uw website toe te voegen, kan je achteraf eenvoudig zien welke resultaten ‘Google Mijn Bedrijf’ heeft opgeleverd. Klik in Google Analytics op ‘Acquisitie’ en je krijgt een schat aan informatie.

Tip 5: Creativiteit valt op

‘Google Mijn Bedrijf’ laat je toe om producten, nieuws, aanbiedingen en evenementen in de kijker te zetten. Belangrijk om weten is dat je posts maar zeven dagen zichtbaar blijven. Evenement blijven online staan tot ze voorbij zijn. Je posts kunnen maximaal 1500 karakters lang zijn en de ondersteunende afbeeldingen kunnen best een grootte van 720 x 720 pixels hebben, in PNG of JPG formaat. Een goede Google Mijn bedrijf omslagfoto is van hoge kwaliteit en geeft weer wat je bedrijf aanbiedt of waarvoor het staat. De afmetingen zijn minimum 250 x 250 pixels en de grootte tussen de 10KB en 5 MB.

Creatief zijn is hier de boodschap. Wees dus niet te beroerd om je te laten bijstaan door een copywriter. Kies ook sterke foto’s. Vergeet niet dat ze je uithangbord zijn.

Dasmedia tips Google Mijnbedrijf 5

Tip 6: Speciale of afwijkende openingsuren? Geen probleem!

Door de COVID-19 maatregelen kan het zijn dat je bedrijf toch enkele afwijkende openingsuren zal hebben. In plaats van je vaststaande openingsuren overal te wijzigen, kan je eenvoudigweg de afwijkende uren/dagen toevoegen in ‘Google Mijn Bedrijf’. Zo voorkom je dat je klanten plots voor een gesloten deur staan.

Dasmedia tips Google Mijnbedrijf 6

Tip 7: Verwerk je SEO in je ‘Google Mijn Bedrijf’

Vat in een aantal karakters krachtig samen waar je bedrijf voor staat en hoe je je onderscheidt van anderen. Richt je hierbij op algemene informatie over je bedrijf en niet op prijzen of kortingen. Hierdoor zal je vaker in de organische zoekopdrachten tevoorschijn komen en geloof ons: dat is precies wat je wil!

Geraak je er toch nog niet wijs uit?

Geef ons dan een seintje!