8 tips voor een optimale emailmarketing

Zo maak je een nieuwsbrief die wèrkt!

Om de zoveel tijd wordt er wel eens iets dood of bijna-dood verklaard. Facebook? Zo goed als voorbij. Gedrukte kranten en tijdschriften? met uitsterven bedreigd. E-mailmarketing? Je aandacht en energie niet langer waard wegens niet relevant meer. Eén voor één grote misvattingen.

En al zeker als het over e-mailmarketing gaat. Want als er één kanaal is dat je zélf perfect in de hand hebt, dan is het wel je e-mailverkeer. Tussen jou en de bestemmeling zit geen derde partij, zoals bijvoorbeeld een sociaal mediaplatform. Jij kiest wie iets ontvangt en wanneer. Jij bewaart te allen tijde de controle én de inhoud.

Uit het nationaal email onderzoek van 2019 blijkt dat emailmarketing op nummer 1 staat gevolgd door SEO en SEA als belangrijkste online kanalen. E-mailmarketing wordt vooral gebruikt voor branding, genereren van traffic naar je site, webshop of winkel en het stimuleren van de verkoop. Maar liefst 59% gaf aan dat ze vaker dan één keer iets gekocht hadden naar aanleiding van een mailing. Ook werd gesteld dat de deelnemers er geen probleem mee hadden om mails van webshops te ontvangen, daarnaast scoren transactionele mails met info over facturen en duidelijk gepersonaliseerde mails ook hoog in het onderzoek.

dasmedia-mailing-Bottinne

Content is king

Dat e-mailmarketing zo dood als een pier is, klopt dus niet en dat zit er de eerste tijd ook niet aan te komen. Met één nuance: nietszeggende e-mailmarketing is wél naar het hiernamaals verwezen. En dat brengt ons meteen bij de kern van de zaak: e-mail is nog steeds een relevant kanaal, maar je moet wel iets te vertellen hebben. It’s all about content, eens te meer. Als je opvallende, exclusieve content belooft en die belofte vervolgens inlost, dan houd je de aandacht van de bestemmeling vast.

Strategie

De vraag is natuurlijk hoe je daaraan begint. In ieder geval niet door snel een mailtje te typen. Nee, voorbereiding is het halve werk. Denk na over wat en wie je wilt bereiken. Pas je communicatie aan in functie van elke doelgroep. Dat kan betekenen: meer dan één versie van een nieuwsbrief maken, telkens op maat van het publiek dat je wil bereiken.

Maak zeker ook een contentplan: een ruggengraat waarin je vastlegt wat er zoal relevant is voor je lezers. Breng daar structuur in. Plaats al die topics op een tijdslijn en hou pro-actief rekening met de – voor jouw sector – relevante actualiteit (bijvoorbeeld een grote beurs zoals Batibouw of nieuwe wetgeving die relevant is voor jouw business en producten). Zo laat je zien dat je bij de les bent. En dat wekt vertrouwen.

Test 1, 2, 3

Als je een nieuwsbrief klaar hebt, is het wel zo verstandig om het ding even te testen. Stuur hem eerst naar een kleine interne testgroep, jezelf inclusief, en bekijk de inhoud. Is alles duidelijk? Ziet het geheel er aantrekkelijk uit? En vooral: werken de links? Want niks is zo pijnlijk als een doorklik die hapert. Daar haken ontvangers snel op af. Laat je teksten sowieso ook nalezen op spel –en tikfouten. Je wil immers niet slordig overkomen.

And last but not least, test zeker op mobiel. Uit studies werd al uitgewezen dat 54% hun mails op mobiel lezen. Loopt de tekst niet mooi in elkaar of is er een beeld die niet goed uitkomt op mobiel? Dan ben je je lezer binnen de kortste keren kwijt. Dus testen op desktop is belangrijk maar testen op mobiel is noodzakelijk!

8 tips & tricks om je e-mailmarketing terug alive and kicking te maken

E-mailmarketing mag dan onder druk hebben gestaan, de aantrekkingskracht van de nieuwsbrieven zit toch weer flink in de lift. Vooral dankzij technologische ontwikkelingen die toelaten het potentieel van e-mail ten volle te benutten. De volgende trends en tips zullen je helpen om terug mee op de ‘E-mail-trein’ te springen:

1. Opvallen is noodzaak

Trek de aandacht van de lezer op de juiste manier en je hebt ze van A tot Z mee in je verhaal! Dit kan je doen d.m.v een toffe visual, gekke slagzin of interessante teaser van het verhaal. Een tip: gebruik AUB geen DRUKLETTERS. De ontvangers negeren zo’n onderwerpen automatisch en de kans dat je in de spam folder kan belanden is heel erg groot.

dasmedia-mailing-anneetmaman

2. Personalisatie is key

Het gebruik van statische tekst is volledig achterhaald. Nieuwsbrieven dragen best een persoonlijkheid uit. De ontvanger moet het gevoel hebben dat hij wordt aangesproken door een persoon, niet door een bedrijf en al zeker niet door een computer of algoritme. Dankzij allerlei tools en software kan je je e-mailmarketing perfect zo organiseren dat je bestemmeling alleen content krijgt die op hem is afgestemd. Je kan als het ware één op één communiceren. Niet alleen de content op maat zal je bestemmeling charmeren, maar ook het feit dat hij persoonlijk benaderd wordt.

3. Continue stroom versus eenmalige campagne

Net omdat je de ontvangers dankzij de technologie individueel kan benaderen, kan je zo ook beter ‘opvolgen’. Denk niet meer in termen van één grote e-mailcampagne, maar zie je e-mailmarketing als een constante stroom, een organisch iets. Zorg ervoor dat de ontvanger via interactie zelf opvolgmails triggert, op zijn maat.

dasmedia-mailing-ABtesting

4. A/B testing, A/B testing en nog eens A/B testing

Dankzij A/B tests kan je een nauwkeurig onderzoek voeren binnen je doelgroep. Hieruit wordt duidelijk welke zaken wel werken en welke niet en zo kan je telkens verder werken om tot een steeds beter resultaat te komen. A/B testing kan je al doen door bijvoorbeeld twee verschillende onderwerpen aan de mails te geven en achteraf dan te vergelijken welke mailing het meeste werd open geklikt.

5. Hou het kort

Stel je nieuwsbrief kort, functioneel en visueel op. Zo blijven de lezers niet ‘sjieken’ op hetzelfde paragraafje tekst en kunnen ze vlot op zoek naar hetgeen dat hen juist interesseert.

6. Opgepast met de call to actions!

Een actieknop is een must-have in je nieuwsbrief maar overdrijven ermee is nooit goed! Lezers gaan het overaanbod van knoppen automatisch linken aan negatieve marketing. Dus maak je klanten op een eerlijke en fijne manier warm voor je producten.

dasmedia-mailing-mobile

7. Mobile is the new desktop

60% van de e-mails worden gelezen via smartphone. De mobiele trend is dus stevig ingezet en het is dus ontzettend belangrijk dat de mails ook ‘mobile friendly’ zijn. Hiermee bedoelen we design, lettertypes, foto’s, reactiesnelheid, etc die ze mee in rekening moeten nemen bij het opstellen van een nieuwsbrief. De ‘instant generatie’ van vandaag de dag verwacht immers dat alles vlot en snel gaat. Maak zeker gebruik van je Google Analytics, want die laten je toe te meten via welke devices je ontvangers je communicatie ‘consumeren’.

8. Check the numbers

Meten is weten! Een evaluatie van de cijfers nadien is altijd een goed idee. Kijk dus altijd naar de belangrijkste KPI’s en leer eruit. Zo kan je gaan optimaliseren voor volgende mailings.

Wil je weten welke aanpak het beste past bij jouw business? Kan je hulp gebruiken bij het opstellen van een contentplan? Of heb je de inhoud al behoorlijk goed op een rij, maar wil je een nieuwsbrief die visueel aantrekkelijk is? Welke ondersteuning je ook zoekt, wij kunnen bijstaan met raad op jouw maat.

Hulp nodig bij je e-mailmarketing?

Contacteer ons

Veelgestelde vragen

  • Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?

    Via periodieke e-mailcampagnes informeer je jouw volgers over acties, nieuwe producten of innovaties en nieuws binnen je bedrijf. Zo zorg je voor een goede connectie met je klanten en blijf je top-of-mind. Bovendien is een e-mailcampagne ook perfect meetbaar. Je kan alles op de voet volgen: hoeveel mensen hebben je e-mail geopend? Hoeveel mensen hebben er op een link doorgeklikt en op welke link hebben ze geklikt?

  • Welk programma gebruik ik best voor mijn emailmarketing?

    Gebruik bij voorkeur een online oplossing waarbij je voldoende rapportagetools omtrent statistieken ter beschikking hebt. Zo kan je jouw e-mailcampagnes steeds evalueren en bijsturen. Bij zo’n online oplossing kan je ook op basis van een template werken. Zo’n template is niet alleen super handig om e-mailcampagnes op te stellen, maar zorgt ook voor consistente communicatie én heeft oog voor de mobiele lezers van je campagne! Campaign Monitor of Mailchimp zijn gekende SaaS-oplossingen.

  • Hoe vaak moet ik een nieuwsbrief versturen?

    Dit hangt enerzijds af van de hoeveelheid aan relevante content. Heb je maandelijks voldoende te vertellen en kan je daarrond ook enkele blogartikelen schrijven? Of heb je veel nieuwe artikelen en komen er enkele acties aan? Dan kan je bijvoorbeeld maandelijks een mailing versturen. Belangrijk: lever steeds waardevolle content. En anderzijds: ga op zoek naar de juiste balans en evalueer op basis van de statistieken van je abonnees.

  • Wat is het resultaat van mijn e-mailcampagne?

    Enerzijds heb je de statistieken die je mailingtool je aanbiedt. Maar je kan die statistieken ook aanvullen informatie uit Google Analytics. Ga na of jouw e-mailcampagne tot meer bezoekers of interactie - en in het beste geval ook tot meer leads of verkopen - geleid heeft!