Addressable advertising: televisie reclame specifiek voor jouw doelgroep

Groot-Brittannië was er al een heel eind mee weg. Toch lijkt addressable tv-advertising -EINDELIJK- de grote plas te hebben overgestoken. Een kleine stap voor de mensheid, een best grote voor ons Belgenlandje en bovenal een revolutionaire wat betreft de doeltreffendheid van onze tv-reclame! Even de regio terzijde: addressable advertising is hot en zal de komende jaren ongetwijfeld serieus wat in de pap te brokken hebben in televisiewereld! Maar wat houdt dat nu eigenlijk in: addressable advertising?

1. Addressable ‘whut’?

Stel nu: je buurman en jij kijken op hetzelfde moment tv. Je buurman, eigenaar van 3 prachtige cocker spaniels, krijgt in het reclameblok een spotje van Pedigree te zien. Jij daarentegen krijgt, op exact hetzelfde moment, een spotje van Audi te zien. Je tv-spotje enkel en alleen laten zien aan jouw doelgroep, met hun eigen interesses en gewoontes? Dat is wat addressable advertising voor jou doet!

dasmedia-addressable-ad-tv-mockup

2. Addressable TV advertising: de voordelen op een rijtje

  • Kies je doelgroep: stel je eigen tv-doelgroep samen op basis van 25 segmentatiecriteria.
  • Target je adressenbestand: laat jouw spots zien op de digibox van je bestaande adressen!
  • Meet je resultaten: ontvang rapportjes met het aantal impressies, aantal digiboxen alsook de frequentie per digibox.
  • Betaal enkel voor échte impressies: betaal enkel en alleen wanneer min. 50% van de totale spot bekeken is.
  • Verhoog je relevantie: jouw boodschap komt voortaan bij de juiste persoon terecht.
  • Verhoog je omzet, tegen een lagere kost: meer relevantie betekent meer leads en omzet en bovenal: minder waste!

3. Addressable advertising: wie, hoe en waar?

a. Wie: op welke zenders is addressable advertising reeds mogelijk?

Doelgericht targeten op tv is momenteel enkel mogelijk via digibox van Telenet, op de volgende zenders. Let wel: dit geldt enkel voor live uitzendingen! Uitgestelde kijkers krijgen jouw spot dus niet te zien!

  • Vier
  • Vijf
  • Zes

b. Hoe: addressable advertising in 3 stappen?

  • Voor 20.000 euro krijg je 200.000 impressies in Vlaanderen.
  • Na het vaststellen van je doelgroep zullen deze impressies uitgezonden worden naar bv. 50.000 huishoudens.
  • Als deze huishoudens live tv kijken, zullen zij je spot een viertal keer te zien krijgen tijdens de reclameblokken.

Let wel: je betaalt 10 cent per impressie, ongeacht hoe breed of hoe smal u de doelgroep maakt.

c. En van waar haalt Telenet al die info?

Je vraagt jou nu wellicht af van waar Telenet al die data over haar gebruikers haalt. Simpel: om targeted tv advertising mogelijk te maken ging Telenet een samenwerking aan met Bisnode, die voor hen het gedrag en de interesses van hun digi-gebruikers ging uitspitten. Van betalingsgegevens tot het hebben van een tuin of een kat? Big brother is watching you!


4. Addressable advertising in een notendop

Kort gezegd: wie op vandaag het volledige mediabudget naar digitaal laat rollen, mist toch wel een boot of twee! Tv-reclame is en blijft een ijzersterk kanaal wat betreft naamsbekendheid, zeker nu je de mogelijkheid wordt geboden deze laatste te verkrijgen bij je effectieve doelgroep.

Neem gerust contact op met onze specialist ter zake Kris. Hij beantwoordt met veel plezier al je vragen omtrent televisie! Meer van dit? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang periodiek gratis weetjes en tips!

Toch maar terug deels switchen naar tv-reclame? Deze keer addressable?

Contacteer ons