Een webshop loont!

Toch nog niet helemaal overtuigd van het feit dat een webshop loont? Wel, dan proberen we jou met onderstaande 3 topics over de streep te trekken. Wedden dat het ons lukt? :-)

Geniet tot eind 2022 van 25% fiscaal voordeel op je webshop!


Online shoppen zat al eerder in de lift, maar sinds de coronamaatregelen werd de webshop tot koning gepromoveerd!

Je bezoeker kiest zelf waar en wanneer hij winkelt. Bovendien is het steeds veilig.

De Vlaamse overheid probeert handelaars aan te moedigen om te starten met een webshop. Ze doet dit door een fiscaal voordeel toe te kennen.

  • Voor kleine ondernemingen geldt tot eind 2022 een verhoogd fiscaal voordeel van 25%.
  • Voor alle andere ondernemingen bedraagt het voordeel 13,5%.

Voor meer informatie: https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/investeringsaftrek.

Conclusie: met dit unieke voordeel is het nù wel het uitgelezen moment om met je webshop te starten!

Helemaal overtuigd om met je webshop te starten? Kom even langs en vertel ons over jouw project!

Dasmedia blog eenwebshoploont beeld1

Interessante betaalmethodes voor België opgelijst

Het staat als een paal boven water: het betaalproces van een webshop moet veilig én gebruiksvriendelijk zijn. Maar daarnaast wil de bezoeker ook een uitgebreide keuze aan betaalmethodes. Uit onderzoek bleek dat 59% van de online kopers zijn bestelling onderbreekt als de gewenste betaalmethode niet beschikbaar is.

Maar welke betaalmogelijkheden activeer je dan het best? Het aanbod van betaalmiddelen is groot. Daarom hieronder een overzicht van de - volgens ons - relevantste opties voor een Belgische webshop.

Dasmedia blog eenwebshoploont beeld2

Bancontact

Bijna iedereen in België beschikt wel over een ‘gewone’ bankkaart. Dit is dan ook het meest gebruikte online betaalmiddel in ons land. Door deze optie aan te bieden kunnen ook mensen zonder kredietkaart online bestellen!

Direct Banking

Veel banken maken het mogelijk om de betaling van je bestelling af te ronden via hun online banking applicatie. Het betaalsysteem van de webshop communiceert direct met de app van je bank. Na een geslaagde betaling keer je automatisch terug naar de webshop. Enkele bekende voorbeelden: KBC Online, ING Home’Pay en Belfius.

Kredietkaart

Visa en Mastercard zijn de meest bekende kredietkaarten en door deze betaalmogelijkheid op je webshop aan te bieden, kunnen mensen van over de hele wereld op je webshop bestellen. Mik je dus ook op buitenlandse klanten? Dan is het een must om deze betaalmogelijkheid aan te bieden!

Overschrijving

Iedereen kent dit wel. Met de komst van de moderne systemen is dit wat minder populair geworden. Toch maken er nog steeds heel wat mensen gebruik van. Het vergt wel wat meer opvolging van de betalingen opdat je je pakketten kan verzenden.

PayPal

Je betaalt eigenlijk met een soort van ‘virtuele portefeuille’. Je hoeft enkel maar je e-mailadres en wachtwoord in te geven en… voilà, die bestelling werd afgerekend! Op de manier moet een bezoeker zijn betaalgegevens niet achterlaten op webshops. Deze betaalmethode is ook ver buiten België populair.

Zoals eerder aangehaald: je wilt dat veel mensen vaak online bestellen. Zorg dus voor een ruim aanbod aan betalingsmiddelen. Je wilt tenslotte niet dat iemand afhaakt omdat hij niet met zijn favoriete betaalmiddel kan betalen.

Je hebt nu een zicht op de meest populaire betaalmiddelen van België, maar je hebt ook een betaalprovider (= PSP) voor je webshop nodig. Die verwerkt je online betalingen. De PSP zorgt ervoor dat de bezoeker makkelijk en veilig kan betalen en jij ontvangt je geld netjes op je rekening.

Het doel van elke betaalprovider is dus hetzelfde, maar de manier waarop die werkt kan wel verschillen. Hieronder een de belangrijkste verschillen opgelijst:

  • Collecterend of distribuerend: collecterende PSP’s innen het geld van de bezoeker zelf en storten dit vervolgens op de rekening van de handelaar. Distribuerende betaalproviders ontvangen het geld niet zelf, maar dit verloopt via de financiële instelling waarmee de handelaar een apart contract afsluit. Zo staat zowel de PSP als de bank in voor een deel van het betalingsproces.
  • Uitbetalingstermijn: de ene betaalprovider betaalt dagelijks uit, de andere dan weer wekelijks. Bij veel PSP’s kan je vandaag zelf de frequentie van uitbetaling instellen en dus ook kiezen.
Dasmedia blog eenwebshoploont mollie mutisafepay

Net zoals bij de betalingsmogelijkheden kan je kiezen uit heel wat betaalproviders. Denk maar aan Mollie, MultiSafepay, Ingenico…

Onze klanten kiezen het meest voor Mollie. Deze collecterende betaalprovider bestaat al enige tijd en legt zich niet enkel toe op de grote spelers. Hieronder de belangrijkste voordelen in een notendop:

  • Ze bieden volgende betaalmethodes aan: iDEAL, creditcard, Bancontact, PayPal, Klarna achteraf betalen, SoftBanking, Direct e-banking, vooraf overmaken, Paysafecard, Apple Pay...
  • Kleine(re) webshops genieten ook van interessante tarieven.
  • Je hebt geen maandelijkse abonnementskost, maar je betaalt per transactie.
  • Je kan kiezen voor een dagelijkse uitbetaling.

Klaar om aan de slag te gaan met je webshop, maar nog op zoek naar een ervaren partner? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.

contact opnemen
Dasmedia blog eenwebshoploont beeld3

Resultaten meten voor een optimale marketingstrategie

Je webshop werd gebouwd, de eerste bestellingen lopen binnen. Je hebt ook een marketingplan ter promotie van de webshop.

De resultaten van een webshop zijn voornamelijk te meten aan de hand van het aantal verkopen. Maar eigenlijk moet je jezelf de volgende vraag stellen: hoe kwamen die klanten op je webshop terecht? De mogelijkheden om bezoekers naar je webshop te lokken zijn eindeloos: SEO-optimalisatie, adverteren via zoekmachines (Google, Bing…), campagnes via Google Shopping of social media. En dan hebben we het nog niet gehad over e-mailmarketing. Je wilt echter weten welke manier van adverteren jou de beste resultaten oplevert.

Na de lancering van je webshop stellen wij Google Analytics zo in dat je ziet welke kanalen jou de meeste bezoekers en verkopen opleveren. Zo kan je je focussen op die kanalen die het meest renderen en wordt je marketingbudget ten volle benut!

Op zoek naar een partner die ook na het bouwen van je webshop blijft meedenken?

Neem contact op