Je website redesignen? Zo pak je dat aan!

Je website of webshop is vaak de spil van je marketingmix. Het spreekt dus voor zich dat je over een goede website beschikt. In de realiteit is dit helaas niet altijd het geval. Veel klanten zien het bouwen van een website of webshop als een eenmalige ontwikkeling. Ze worden gebouwd, getest, ingevuld, gelanceerd… om daarna gewoon te bestaan (en in het slechtste geval vergeten te worden). Maar zo werkt het niet.

Een website of webshop is eigenlijk nooit af. En het kan iedereen overkomen: je kijkt naar je eigen website en je denkt plots: “Het moet anders!”.

Wanneer ben je toe aan een redesign voor je website of webshop?

1/ Je logo en huisstijl werden onlangs volledig onder handen genomen. De website bleef echter ongewijzigd en ziet er uit alsof die enkele jaren is blijven hangen… Het is een cliché maar een eerste indruk kan je maar één keer maken. Je wilt dus ook dat je website professioneel oogt én overtuigend is.

Bovendien is consistentie in je huisstijl een must, dus zet het redesign van je website maar met stip in je agenda!

2/ Je website of webshop werd al enige tijd geleden gebouwd. Intussen bleef de technologische innovatie niet uit en is er heel wat veranderd op vlak van design én functionaliteiten. Ook je beeld over je eigen website wijzigde: je wilt nu bijvoorbeeld graag meer flexibiliteit om pagina’s op te bouwen. Het huidige CMS-systeem laat dit echter niet toe en dan dringt een redesign zich ook op.

3/ Iets wat we ook vaak horen: “Mijn website levert geen leads (meer) op!”. Om beter te scoren op vlak van SEO zijn er vaak ook wijzigingen in de code nodig. We raden ook steeds aan om de structuur van de website of webshop onder de loep te nemen. Kan een bezoeker eigenlijk makkelijk de gewenste informatie terug vinden? Als dat niet het geval is, is het evident dat hij snel weer weg is en wellicht nooit meer terugkomt.

4/ Je biedt nu meer diensten of producten aan dan pakweg 3 jaar geleden. Een nieuwe structuur kan dan de oplossing zijn. Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk en wijs hen de weg.

5/ Je doelgroep is gewijzigd. Je biedt je producten en/of diensten nu bijvoorbeeld aan de B2B én B2C markt. Dit vraagt sowieso om een verandering van aanpak, want iedereen moet zich immers aangesproken voelen.

Klinkt één van bovenstaande redenen jou ook bekend in de oren? Lees hieronder dan zeker verder!

Een website is nooit af: continue vs. eenmalige ontwikkeling.

Het staat als een paal boven water: een website is nooit af. En de beste websites of webshops zijn ook niet in één dag gebouwd. Denk bijvoorbeeld maar aan Bol.com. Die webshop heeft al heel wat veranderingen ondergaan. En telkens met één doel voor ogen: de gewoontes van de bezoekers veranderen en daarmee moeten we rekening houden én op inspelen. Anders verliezen we hen. En dat wilt niemand, toch?

Klanten spenderen vaak hun volledige budget aan het bouwen van de website of webshop. Er is bijgevolg geen budget meer over voor de evaluatie van de website. Enkel hosting en licenties ziet men als terugkerende uitgaven. Maar hoe kan je website goed renderen als je geen budget en tijd voorziet voor eventuele bijsturingen? Juist ja, niet. Dit noemen wij trouwens ‘eenmalige ontwikkeling’.

We raden steevast aan om een website of webshop met iets minder ‘toeters en bellen’ te lanceren. Want vaak gebruik je eigenlijk maar de helft van al de gevraagde functies en had je dat budget beter kunnen besteden aan het optimaliseren van je website of webshop.

Continue ontwikkeling: spreid je budget en leer uit de bijsturingen!

Zoals eerder uitgelegd is het dus raadzaam om na de lancering van je website nog wat budget over te houden voor eventuele bijsturingen.

Deze manier van werken biedt tal van voordelen:

  • Je betaalt niet voor onnodige features.
  • Doordat er minder onnodige functionaliteiten ontwikkeld worden, kan je website of webshop wellicht ook sneller gelanceerd worden.
  • Onzekerheden en risico’s worden tot een minimum herleid aangezien de website constant geëvalueerd en bijgestuurd wordt. Dus werkt die ene pagina toch niet op de manier zoals je voor ogen had? Geen probleem! Dan wordt dat snel bijgestuurd.
  • Door deze manier van werken ontstaat er een vertrouwensband tussen de klant en ons als webbureau. Je moet immers nauw samenwerken om goede resultaten te behalen. En geloof ons maar op ons woord: wij willen net zo graag als jullie flitsende resultaten!

En zeker ook niet onbelangrijk: niet enkel jij als klant haalt voordeel uit deze aanpak. Ook de gebruikers van de website of webshop genieten van de voordelen. Een website die vaak bijgestuurd wordt, biedt steevast een optimale gebruikerservaring.

Ook benieuwd of jouw website of webshop beter kan renderen?

Bezint eer ge begint!

Alles start met een duidelijke briefing: wat wil jij bereiken of wat kan er volgens jou beter? Leg intern een meeting met alle betrokken personen vast om alle wensen te bespreken. Alleen zo kom je tot een volledige briefing. Staaf de briefing gerust ook met voorbeelden van andere websites. En vergeet zeker de website van de concurrentie niet! Hoe vollediger jullie uitleg, hoe beter wij jullie kunnen begrijpen.

Besef ook dat bij een redesign niet enkel het design en de structuur van de website in vraag gesteld wordt. De inhoud van de website of webshop is minstens even belangrijk! De website mag er nog zo mooi uitzien, de structuur mag nog zo goed in elkaar zitten, maar als de content de bezoeker niet aanspreekt, is en blijft de website slechts een lege doos.

Focus je bij een redesign van een website ook niet enkel op één specifieke deadline. Want een uitgebreide briefing vraagt natuurlijk de nodige tijd om alles door te nemen en intern te bespreken. Zo gaan we na of alle gevraagde zaken mogelijk zijn met het huidige systeem. Indien er veel nieuwe functionaliteiten gevraagd worden, is een nieuwe website soms meer aan de orde. Daarnaast gaan we ook onze expertise gebruiken om enkele tegenvoorstellen te doen om zo het best mogelijke resultaat voor jou te bereiken!

Dasmedia blog website redesign heatmap

Een redesign: zo pakken wij dat aan.

Analyse van informatie uit Google Analytics, heatmaps en resultaten die de klant wilt behalen.

Bij klanten leeft het idee dat een redesign enkel draait om het wijzigen van de look and feel van de website of webshop. Een redesign is echter zoveel meer, bijvoorbeeld: kunnen we het aantal stappen van de check-out verminderen? Hoe kan die ene pagina duidelijker en beter ingedeeld worden opdat de bezoeker wél de juiste call-to-actions aanklikt? Hoe zetten we die welbepaalde blokken duidelijker in de kijker? En dat allemaal zonder het mobiele aspect uit het oog te verliezen. Indien we enkel naar de grafische kant zouden kijken, zouden we eigenlijk maar half werk leveren.

Wij duiken dus ook in Google Analytics om belangrijke inzichten te verwerven. Ook de heatmaps van de belangrijkste pagina’s worden onder loep genomen. Met die informatie gaan we dan aan de slag om een plan van aanpak uit te schrijven. We gaan dus voor een strategie gefundeerd op cijfers, want zo haal je het maximum uit je website of webshop.

Plan van aanpak

De volgende stap is het opstellen van een plan. Hiermee houden we rekening met enerzijds de briefing van de klant en anderzijds de inzichten komende uit onze analyse van verscheidene tools.

Vervolgens bespreken we met jou hoe wij het redesign van je website of webshop zouden aanpakken en welke uitwerking we daarbij voorstellen.

Design gedeeltelijk aanpassen of volledig opnieuw beginnen

Na de goedkeuring van het plan van aanpak gaan we over tot het redesignen van de website of webshop. Pagina’s die grote structurele wijzigingen ondergaan, worden opnieuw ontworpen en voorgelegd. Deze aanpak heeft als voordeel dat jij als klant goed weet hoe alles er exact zal uitzien. En wij weten ook goed naar waartoe we moeten werken.

Zo gaan we door tot alle noodzakelijke elementen goedgekeurd werden, zonder natuurlijk onze strategie uit het oog te verliezen.

Implementatie van aangepast design.

Na de goedkeuring van het aangepaste design kan de ontwikkelaar starten met het aanpassen van de code.

Bij twijfel in de designfase over de uitwerking van een bepaalde knop bijvoorbeeld, kunnen we dit ook steeds uittesten via een A/B test. Zo gaan we opnieuw af op de cijfers om een doordachte keuze te maken.

Meten is weten!

Na het redesign volgen we opnieuw alles op de voet om eventueel bij te sturen indien nodig. Want zoals eerder gezegd: een website is nooit af. En bij continue ontwikkeling blijf je bijleren van eerdere optimalisaties.

Deze klanten gingen je (mét succes) voor!

Fraeye
  • dasmedia-mariemero-webshop-redesign-home
  • dasmedia-mariemero-webshop-redesign-lookbook

Help: wat moet ik kiezen? Redesign vs. nieuwe website.

Veel klanten twijfelen tussen een redesign of een nieuwe website. En het is ook goed dat je beide keuzes overweegt. Met een redesign kan je de website opfrissen en beter laten renderen. Maar indien je de volledige structuur van je website of webshop overboord wil gooien en een heleboel nieuwe functionaliteiten wenst, is een nieuwe website misschien meer aan de orde.

Twijfel je dus tussen een redesign of een nieuwe website? Kom gerust even langs en dan kijken we wat voor jou de beste oplossing is.

Neem contact op