Zo kan ook jij knallen op Black Friday
Black Friday komt er aan en in tegenstelling tot wat de naam misschien doet vermoeden, is dat allesbehalve een zwarte dag. Integendeel, het is een hoogdag voor winkeliers én consumenten. Het fenomeen kwam jaren geleden overgewaaid uit de Verenigde Staten, maar is intussen ook bij ons bijzonder populair. Op de vierde donderdag in november wordt aan de andere kant van de oceaan altijd Thanksgiving gevierd en veel Amerikanen hebben ’s anderendaags een vrije dag. Winkeliers zagen daarin een perfecte gelegenheid om hun producten in de uitverkoop te doen. Vandaar dus Black Friday. Lees verder hoe ook jij gouden zaakjes kan doen dankzij dit populaire fenomeen.
Black Friday is al een aantal jaar ook in België populair. Sterker nog: sinds 2017 is Black Friday in België zelfs groter dan de traditionele solden. Wat begon als één dag is inmiddels ook uitgegroeid tot een quasi vierdaagse. Vaak lopen de aanbiedingen door in het weekend en soms zelfs tot en met de maandag die volgt op Black Friday. Die gaat door het leven als Cyber Monday, omdat er dan vooral online straffe kortingen te rapen vallen. In die paar dagen gaat er ontzettend veel geld over de al dan niet virtuele toonbank. Dat hoeft niet te verbazen, want amper een week later komt de Sint voorbij en een kleine maand later de Kerstman. Noem Black Friday dus gerust de aftrap voor de kerstinkopen. En daar kan je je dus maar beter goed op voorbereiden. Onze 7 tips kunnen je daarbij helpen!
TIP 1: zorg dat je webshop klaar is voor een massatoeloop
Het laatste wat je wil is dat je webshop crasht op een moment dat je een stevige omzet kan draaien. Check dus vooraf of er nog aanpassingen nodig zijn om zo’n rampscenario te vermijden. Kies resoluut voor een hoge paginasnelheid en een heldere, gebruiksvriendelijke check out procedure. Wie iets koopt, ziet graag wát hij koopt. Daarom zijn ook je productfoto’s erg belangrijk.
TIP 2: zorg dat je gevonden wordt
Aan webshops geen gebrek daarbuiten in de online wereld. Het is dus belangrijk ervoor te zorgen dat jóuw webshop gevonden wordt, zowel via Google als via de sociale media platformen. Geen idee hoe je hieraan begint? Geen probleem, want daarmee weten wij wel raad. We stellen Google Ads op die niet enkel inspelen op de juiste trefwoorden, maar combineren die ook met ‘Black Friday’. Zo tonen we jouw advertenties aan de juiste doelgroep!
Naast Google Ads zijn social media ook een onmisbare schakel bij de promotie van je Black Friday deals! Voorzie in je contentplan genoeg posts die consumenten laten toeleven naar dé hoogdag zelf. Zorg er ook voor dat je actie écht aantrekkelijk is. Voeg daar bovenop nog een vorm van urgentie toe en bouw de spanning op. Gegarandeerd gaan ze voor de bijl!
TIP 3: een bedankje maakt een wereld van verschil
Het lijkt banaal als het zo leest, maar je klanten bedanken en verrassen werkt echt. Het leven is – zeker in deze pandemische tijd – al somber genoeg. Waarom zou jij dan niet proberen een lichtpuntje te zijn? Werk met positieve boodschappen en verwerk een aanmoedigend stukje tekst in je bevestigingsmail.
TIP 4: boost je omzet met een onvergetelijke unboxing experience
Unbox-what? We leggen het even voor je uit: het is een foto of video waarin je iemand ziet die een pakketje in ontvangst neemt en dat vervolgens ook uitpakt. Unboxing blijft hot op social media, want we delen nu eenmaal graag goede of bijzondere ervaringen. En geef toe, je hebt het wellicht zelf ook al eens gedaan!
Voor een webshop is de aflevering van een pakketje eigenlijk hét directe touchpoint met een klant. Het is een manier om een relatie met je klant op te bouwen. Helaas zien we ook dat dit één van de meest onderbenutte marketingtools is. Producten verpakken draait echter meer dan alleen om de bescherming ervan. Als je jouw verpakking slim aanpakt én je jouw klant daarmee een ‘wow’ gevoel bezorgt, is de kans groot dat hij een connectie met je merk voelt. Bovendien zal hij je merk met veel plezier bij anderen aanraden. Zo neemt niet alleen de kans op herhalingsaankopen toe, maar schiet ook je naamsbekendheid de hoogte in!
Maar hoe zorg jij nu voor dé ultieme unboxing experience?
Zoek in Google of Pinterest maar eens op ‘unboxing’ en laat je inspireren door verschillende voorbeelden. Je kan de hoofdverpakking (lees: de doos of tas) onder handen nemen of je zorgt voor enkele fijne elementen in de verpakking zelf. Zo hoeft een envelop niet altijd saai te zijn. Er bestaan namelijk ook betaalbare zilveren of gouden bubbelomslagen! En om het voordelig te houden kan je ook beginnen met enkele toffe accenten toe te voegen. Pimp die doos met een leuke sticker of gekleurde tape! De mogelijkheden zijn eindeloos. En last but not least: een handgeschreven briefje is altijd fijn! Het toont dat je om je klanten geeft én het geeft je webshop een persoonlijkheid!
TIP 5: zet al je producten in Google Shopping
Eenvoudig en doeltreffend: zorg ervoor dat alle producten die je verkoopt in Google Shopping campagne zitten. Door jouw producten in die dienst op te nemen kan je ze naar boven duwen in de zoekresultaten van Google. Dat levert je gegarandeerd meer kliks op.
TIP 6: gebruik e-mailmarketing
Ja, wees maar gerust dat er in aanloop naar Black Friday een orkaan aan mailings op de mailbox van je klanten afkomt. Denk dus goed na over het onderwerp van je mailing, want je vecht als het ware om de aandacht van de consument! Een gouden regel: één boodschap werkt beter dan 10 verschillende boodschappen. Zorg voor deals die men echt niet kan weerstaan en creëer hier ook opnieuw een vorm van schaarste. Denk bijvoorbeeld aan: zolang de voorraad strekt, zoveel items beschikbaar...
TIP 7: schiet op tijd in actie
Wacht niet tot je op een zucht van Black Friday zit om je strategie voor die koopjesperiode op scherp te stellen én de nodige ingrepen te doen om je bezoekers een optimale surf- en aankoopervaring te bezorgen. Als je nog belangrijke dingen moet veranderen aan je webshop, doe het dan nu. En belangrijk: test alles vooraf! Vergeet ook je marketingmachine niet. Promoties, campagnes, leuke extra’s, het zijn allemaal elementen die leiden tot meer conversie.
Conclusie
Als je goed voorbereid aan Black Friday begint, kan die korte koopjesperiode een geweldige boost geven aan je omzet. Met onze 7 tips weet je wat je te doen staat.