B2B-webshop met koppeling LISA ERP

Voor Hygiena, dé grootste speler op de Belgische markt van bio- en natuurproducten, gingen we, samen met IT-consultancybureau The Staff Solutions, aan de slag met een nieuwe website/webshop met ERP-koppeling met het ERP-pakket LISA van Claerhout Computer Engineering.

Onze doelstellingen:

  • minder administratieve rompslomp
  • minder menselijke foutmarge
  • hoger scoren in Google
  • en uiteraard: meer omzet.
Dasmedia hygiena webshop headerbeeld

Een webshop voor Hygiena: de firma in een notendop

De Belgische groothandel Hygiena is gevestigd in het Europark Zuid te Sint-Niklaas. Deze bloeiende onderneming, voornamelijk gekend voor haar gezonde bio-, natuur- en dieetproducten, wordt uitgebaat door de familie Muyldermans. Met een assortiment van ruim 5000 producten en inmiddels meer dan 1000 vaste klanten is deze organisatie de grootste speler op de Belgische markt. Maar ook dat houdt de zaakvoerders niet tegen om nog een stapje verder te gaan! Zo broeden ze vandaag op ambitieuze groeiplannen en met de recente make-over van het bedrijf drong een vlottere communicatie met de klanten zich op. De nieuwe wind die sinds kort door de firma waait wordt nu ook volledig doorgetrokken in hun nieuwe webshop.

Dasmedia hygiena webshopdevices

Een webshop met ERP-koppeling voor Hygiena: onze aanpak!

Rekening houdende met de dubbele doelgroep, maakten we de beslissing om het assortiment zowel in de open website als in de gesloten webshop te visualiseren. Zo kan de consument nu ook het aanbod terugvinden via de website en van daaruit via de dealerlocator een verdeler van de gewenste merken en producten in de buurt terugvinden. Daarbovenop kunnen de Hygiena-klanten, zijnde de verdelers, ook inloggen en bestellingen plaatsen.

Alle entiteiten worden heen en weer tussen het ERP en de webshop gesynchroniseerd: producten, prijzen per klant, assortiment per klant en bestellingen.

1/ Administratieve vereenvoudiging door synchronisatie met ERP

De ouderwetse faxen, de papieren bestelbonnen met vaak onleesbaar gekrabbel en telefonische bestellingen waar de firma tot even terug nog mee werkte waren niet meer van deze tijd en pasten al zeker niet bij het opgefriste imago dat de firma vandaag wil uitdragen. Bovendien zou het op termijn alleen maar extra personeel vereisen om dezelfde service te kunnen bieden in deze snel evoluerende omgeving. Met deze reden besloten we in te zetten op een volledig geautomatiseerde orderverwerking, wat een enorme daling in de administratieve rompslomp met zich meebracht. Die orderverwerking die voorheen zoveel tijd in beslag nam, wordt nu volledig automatisch in het gekoppelde LISA ERP-systeem verwerkt. Dit ERP-pakket werd ontwikkeld door Claerhout Computer Engineering en hebben we reeds meerdere keren met succes gekoppeld aan andere webshops.

Dasmedia hygiena webshop orderentryevolution

Sinds de synchronisatie met de webshop, gestart in november 2017, is reeds een fulltime (FTE) uitgespaard. Dit zorgt niet alleen voor een lagere personeelskost, maar ook de tijd van de andere bestellingverwerkers kon zo geïnvesteerd worden in andere waardevolle activiteiten zoals marketing, sales en klantentevredenheid.

Dasmedia hygiena webshop administratievevereenvoudiging

2/ Gebruiksgemak én grotere bestellingen!

Door het gebruiksgemak van het nieuwe platform inclusief duidelijk overzicht van het productgamma plaatsen de klanten nu niet enkel grotere maar ook meer gevarieerde bestellingen.

3/ Scoren in Google? Zo deden we dat!

Vindbaar én gebruiksvriendelijk: dat waren de twee ‘non-negotiables’ van de Oost-Vlaamse onderneming voor hun nieuwe webshop. Door de integratie van de merken en producten optimaliseerden we de vindbaarheid van de site voor de juiste trefwoorden. En het resultaat? Zowel op de organische productnamen als op de merknamen scoort de website steeds beter. Zo werden er inmiddels zelfs nieuwe verdelers aangetrokken die via Google de website vonden!

Een webshop voor Hygiena: en hoe gaat het nu verder?

Het plan is om tegen midden 2018 ongeveer 80% van alle bestaande klanten te hebben overgeschakeld naar de webshop. De resterende 20% beschikt over een eigen ERP-systeem. En ook hier wordt op korte termijn een oplossing voor voorzien.

Kan je bedrijf zelf wel een resultaatgerichte webshop of een koppeling met jouw ERP- of CRM-pakket gebruiken?

Neem contact op

Op de hoogte blijven?