10 tips om je radiospot succesvol te maken

woensdag 17 juni 2015

10 tips om je radiospot succesvol te maken

woensdag 17 juni 2015
Een succesvolle radiospot maken hangt af van vele factoren. Ontdek hier alvast 10 tips die ervoor zorgen dat je radioreclame gehoord zal worden.

  1. Brainstormsessies zijn belangrijk
    Een goed idee is als goede wijn en tijd is een belangrijk ingrediënt.
  2. Think out of the box : durf alle ideeën op papier te zetten. Klanten denken te snel dat iets te grof is of anti-reclame zal zijn. Wees gerust, de luisteraar is veel gewoon.
  3. Zorg dat je radiospot opvalt tussen de andere radioreclame
    Er zijn verschillende elementen om de aandacht te trekken:
     * opvallende geluidseffecten
     * acteurs die hun stem verheffen
     * stilte
     * ...
  4. Origineel idee
    Maar….het belangrijkste is een origineel idee. Originaliteit valt immers op en daar draait reclame om.
  5. Vermeld minstens 3 à 4 keer de naam van de firma of het product. Als de naam al bekend is, hoeft dit niet. Bekende nationale merken beschikken over een groter budget waardoor hun naam op zich al meer verspreid en bekend is. Deze merken moeten niet meer uitleggen wat ze doen. Zij kunnen zich meer focussen op 'branding'. Een mooi voorbeeld is Coca-Cola. Zij moeten niet meer uitleggen wat Coca-Cola is of hun naam 4 keer vermelden voordat we het zouden onthouden.
  6. Gebruik professionele stemmen
    Het zal een meerwaarde zijn voor uw reclamespot. Zit er een rollenspel in het scenario? Werk dan met échte acteurs. Zij kunnen als de beste een dialoog of spel tot leven brengen.
  7. Gebruik professionele opnameapparatuur
    Zorg ervoor dat de opnameapparatuur professioneel is zoals in een opnamestudio én dat de technicus niet aan zijn proefstuk toe is. Waarom? Iedereen kan tegenwoordig geluid opnemen maar uw reclamespot komt wel terecht tussen andere reclamespots en dan is het kwestie om daartussen gehoord te worden.
  8. Second opinion
    Laat u niet alleen door de vertegenwoordiger van de zender begeleiden bij het opstellen van een uitzendschema. Hier is een second opinion zeer zeker belangrijk. Een agentschap zoals DAS Media kijkt enkel naar uw belangen als klant. De adviseur van een zender zal ook kijken naar de belangen van de zender wanneer hij zendtijd aanbiedt.
  9. Bespaar niet op de kwaliteit
    Een radiospot is meestal goedkoper dan een tv-spot omdat we enkel werken met stem, geluiden en muziek maar juist daarom mag je niet besparen op de kwaliteit. We hebben maar enkele parameters om het juiste gevoel op te wekken bij de luisteraar.
  10. Spendeer meer aan creatie dan aan de zendtijd
    Ten slotte als laatste goede raad. Spendeer liever meer tijd en budget aan de creatie van een goede radiospot en desnoods minder aan de campagne. Niks slechter dan een slechte radiospot die lang te horen is. Irritatie…dat is pas antireclame!

Nood aan extra informatie over het maken van radiospots? 
Informeer u nu bij Kris Goris via  kris@dasmedia.be of 056 603 606.

Lees hier meer over het maken van een radiospot


Gerelateerde realisaties

Gerelateerde artikelen

Terug naar boven