Bloggen om te groeien doe je zo

Als je meer bezoekers naar je website wil lokken, is er één erg belangrijk motto: content is key. Ofwel: alles valt of staat met de inhoud van je website. Het is dus essentieel dat je geregeld voor nieuwe content zorgt. Er moet, bij wijze van spreken, op tijd en stond wat te beleven vallen op je webstek. Video’s zijn voor de hand liggende trekpleisters. Daarover schreven we al eens videocommunicatie tips en tricks neer. Er is nog iets wat erg goed kan werken: blogs!

Dasmedia blog bloggenomtegroeien beeld

Tenminste, als ze ook echt ergens over gaan. Een beetje in het wilde weg wauwelen heeft geen zin. Integendeel, daardoor dreig je net bezoekers te verliezen. Maar… hoe pak je dat dan aan, een blog schrijven die oplevert? Door rekening te houden met een aantal ijzeren wetten. Zeven om precies te zijn.

Voor we je die concrete tips en tricks voorschotelen, is het misschien goed om eerst even stil te staan bij het concept ‘blog’. Het is een woord dat je vaak hoort vallen. Het internet barst dan ook van de blogs. Ze komen in alle soorten en kleuren. Over bijna elk onderwerp valt wel een blog te schrijven. Food- en reisblogs zijn erg populair, net als zakelijke blogs die dieper ingaan op een bepaalde expertise.

Inspirerend en informatief

Als je er een definitie zou moeten op plakken, zou je kunnen zeggen dat een blog een inspirerende informatieve getuigenis is, vaak met een persoonlijke touch. De toon van een blog is ook meestal wat informeler, zelfs als het over zakelijke thema’s gaat. Een blog wil namelijk lekker leesvoer zijn, waarvan je aan het eind wijzer bent geworden én zin hebt gekregen om ‘erin’ te vliegen. Voor de ene is dat ‘erin’ dus een reis naar een exotische bestemming, voor de andere een culinair experiment. In het geval van zakelijke blogs wil de lezer natuurlijk een stukje know-how opdoen en nieuwe inzichten verwerven. Liefst inzichten waarmee hij zelf makkelijk aan de slag kan gaan.

Kortom: jij laat een stukje van je expertise zien, wat goed is voor je geloofwaardigheid, en bouwt zo een vertrouwensrelatie op met je lezer (die graag terugkomt om zich nog meer te laven aan de kennis die je deelt).

dasmedia-SEO-illustratie

Blogs en SEO

Het interessante aan een blog is dat je je tekst vol woorden kunt stoppen die worden opgepikt door zoekmachines zoals Google. Het is dus een middel om aan search engine optimization (SEO) te doen.

Wil dat zeggen dat je zomaar alles in je tekst moet gooien? Nee, zo werkt het niet. Het is belangrijk dat je vooraf onderzoekt met welke sleutelwoorden je het verschil kan maken. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume – met andere woorden: termen die massaal worden ingegeven in zoekmachines – gaan je weinig opleveren. Omdat ze nu eenmaal zo vaak voorkomen dat jouw blog blijft hangen in de nevelen van een overvloed aan zoekresultaten.

Zoekwoordenonderzoek

Welke woorden gebruik je dan wél? Daar moet je dus wat research aan wijden. Je leidraad daarbij is je doelgroep en de zoekintentie van je doelgroep. Dat zal bepalen welke woorden in aanmerking komen. Vervolgens zal je nog moeten filteren welke woorden zich ook echt lenen tot een blog.

Conclusie: eerst een zoekwoordenonderzoek, dan pas schrijven. Want: je wil dat je blogartikel gevonden wordt en dan zijn zoekwoorden onontbeerlijk. Over hoe je zo’n onderzoek aanpakt schreven we eerder al eens uitgebreid.

We hadden je 7 ijzeren wetten beloofd. Hoog tijd om die nu ook echt op je los te laten:

1/ Bepaal het doel en de doelgroep van je blog en onderzoek welke sleutelwoorden resultaten kunnen opleveren voor jou. Check zeker ook eens je concurrenten.

2/ Kies één à twee zoekwoorden die je zal verwerken in je blog en maak van één van die twee de ‘hoofdrolspeler’. Dat wil zeggen dat woord waar je het meest de aandacht wil op vestigen.

3/ Eens je je doel, je doelgroep en je belangrijkste sleutelwoorden hebt afgebakend, kan je aan het schrijven slaan. Het is daarbij zaak je sleutelwoorden te gebruiken doorheen je tekst en al zeker het primaire keyword. Dat laat je ook opduiken in je titel, je inleiding en als het even kan in een of meerdere tussentitels.

4/ Als je al een aantal blogs op je site hebt staan, link dan waar mogelijk en relevant zeker door naar eerdere publicaties. Een alternatief is dat je een link legt naar relevante content op je website (bijvoorbeeld een ‘how to’ video).

5/ Geef lezers duidelijke call to actions. Dit zorgt ervoor dat de stap om contact op te nemen ook al een stukje gemakkelijker verloopt.

6/ Eens je blog online staat, is het belangrijk dat je hem ook promoot. Dat kan op sociale media – denk in deze niet alleen aan Facebook, maar afhankelijk van je doelgroep ook aan LinkedIn, Pinterest en Instagram – en in je nieuwsbrief, als je die hebt. Vraag ook aan medewerkers en eventuele stakeholders om je blog te delen op die sociale media.

7/ Het werk stopt niet wanneer je je blog de wereld hebt ingestuurd. Maak achteraf een analyse van het succes van je blog en leer uit de resultaten. En belangrijker nog: houd die inzichten in het achterhoofd wanneer je je volgende blog op poten zet.

Geen tijd? Besteed uit!

Indien je goed voorbereid aan een blog begint, kan het een krachtig communicatie- en marketinginstrument zijn, dat je autoriteit en expertise in de verf zet. Zo lok je nieuwe én terugkerende bezoekers. En je weet: elke bezoeker is iemand die je potentieel kan converteren tot klant.

Als je een blog goed wil aanpakken, kost je dat sowieso tijd en energie. Het zou best kunnen dat het je net daaraan ontbreekt. Moet je daarom je plannen voor een blog opbergen? Uiteraard niet. Je kan die taak ook uitbesteden aan experten. De experten van Das Media, bijvoorbeeld.

Bereik ook andere taalregio's

Wanneer Vlaanderen te klein voor je wordt, zou je ervoor kunnen opteren je blog te laten vertalen. Het zelf doen, lijkt ons erg tijdrovend en vooral heel lastig. We verkiezen een professionele vertaling. Een professionele native vertaler die de doeltaal als moedertaal heeft, is het beste vertrouwd met de taal en cultuur van je anderstalige doelgroep. Wanneer je zoveel tijd hebt besteed aan het bedenken en het (laten) schrijven van

een leuke blog, dan wil je niet dat het effect ervan verloren gaat in de andere taal. Voor advies over vertalingen kan je terecht bij een vertaalbureau met ervaring.

Hoor je graag wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem contact op