Employer branding tools to the rescue: zo win jij die war for talent!

Vóór de Coronacrisis was er sprake van een ‘war for talent’. Zo hadden bedrijven het moeilijk om gekwalificeerde werknemers te vinden voor hun openstaande vacatures. Toch is de strijd nog lang niet voorbij, want die staat hoogstwaarschijnlijk gewoon op een iets lager pitje.

Veel bedrijven zijn momenteel voorzichtig en kijken even de kat uit de boom als het op aanwervingen komt. Maar er zijn natuurlijk ook werkgevers die hun kans grijpen en er nu juist volop voor gaan. Door de gepaste kandidaten voor je vacatures te vinden, blijft je team op volle kracht draaien en dat zorgt op zijn beurt voor een betere dienstverlening aan je klanten.

De vorige crisis in 2008 leerde ons reeds enkele lessen. Zo was het belangrijk om in nauw contact te blijven staan met je huidige werknemers. En daarbovenop werden de bedrijven beloond die tijdens de crisis het juiste talent uit de nieuwe vijver van verse kandidaten wisten te strikken. Zij versterkten hun groei en positionering.

Die ‘kandidatenvijver’ wordt momenteel aangevuld met vers talent, dus zet je schrap!

Ga voor een goede employer branding strategie om die toptalenten te strikken.

Maar hoe onderscheid je jezelf van de concurrentie? Employer branding kan hierbij helpen. Maar wat is dit nu precies? Voor de ene is dit een imposante campagne die op de achterkant van elke lokale bus prijkt. Voor de andere is dit op elke recruitmentsite aanwezig zijn. In de realiteit is het een combinatie van verscheidene zaken: je mag nog zo’n goede employer branding hebben, maar als er geen goede strategie achter zit, zal die niet de gewenste resultaten (lees: meer geschikte kandidaten) opleveren. Dus lees hieronder zeker verder voor onze tips omtrent handige tools!


Dasmedia blog employerbrandingtools beeld

1/ Een aparte jobsite volledig in teken van potentiële werknemers

Je denkt wellicht dat je huidige marketinginspanningen volstaan om ook als werkgever in de smaak te vallen? Helaas! Potentiële werknemers zijn in eerste instantie persoonlijk niet geïnteresseerd in jouw dienst of product. Ze zijn namelijk op zoek naar een job. Wissel dus even van bril en kijk eens door de ogen van een potentiële werknemer naar je bedrijf en website. Wat zie je?

Ik voorspel het even: je ziet wellicht een website die volledig in teken van je klant staat. Wat trouwens ook logisch is. Maar die potentiële werknemer blijft zo wel in de kou staan en gaat misschien wel bij de concurrentie solliciteren omdat hij daar een beter gevoel bij heeft.

Stoom dus een mooie én gebruiksvriendelijke jobsite klaar waarop relevante én authentieke verhalen te vinden zijn. Ga voor een persoonlijke aanpak bij de openstaande vacatures en werk aan de hand van vacaturevideo’s per gezocht profiel waarin alles uitgelegd wordt.

Laat de kandidaten ook kennis maken met toekomstige collega’s door de vacaturevideo’s te vergezellen van testimonials over de inhoud van de job, de sfeer op het werk… Je spendeert tenslotte toch wel ettelijke uren op kantoor, dan kunnen het beter fijne (lees: het is natuurlijk nog fijner als ze ook gevoel voor humor hebben!) collega’s zijn waarmee je aan het koffieapparaat een praatje slaat! Toon ook voor welke klanten de kandidaat zal werken.

En last but not least, gun die potentiële werknemer een blik achter de schermen door relevante bedrijfsvideo’s op de jobsite te plaatsen. Zo kan hij de sfeer van het huis opsnuiven.

Dasmedia webshop ontwikkelen CCE vacatures2

2/ Een eerlijk verhaal via vacaturevideo’s of -testimonials

Employer branding gaat dus niet alleen over het aanwerven van toekomstige medewerkers, maar ook over het behouden van je huidige werknemers. En dat doe je door ervoor te zorgen dat ze jou leuker vinden dan andere werkgevers. Dat bereik je op zijn beurt dan opnieuw door authentiek én onderscheidend te zijn.

Dus denk even goed na over waarom het zo fijn is om voor jouw bedrijf te werken en bouw daar een eerlijk verhaal rond. Je wilt immers de juiste mensen aantrekken en ook dat ze zich thuis voelen in je bedrijf.

En waarom laat je dat verhaal ook niet door één (of meerdere) van je werknemers vertellen? Dat komt immers zoveel geloofwaardiger over dan die klassieke bedrijfstekst waarin het bedrijf als perfecte werkgever voorgesteld wordt.

Enkele feiten over vacaturevideo’s op een rijtje:

  • 22% van de internetgebruikers bezoekt sneller een website waarover hij of zij een video onder ogen kreeg.

  • Video’s zijn persoonlijk, laagdrempelig én presteren veel beter dan teksten!

  • De kandidaat kan een kijkje achter de schermen nemen en heeft zo meteen een zicht op de werkplek, jobinhoud en collega’s.

  • Je onderscheid je van de concurrentie en toont zo dat je volledig mee bent met het digitale tijdperk!

Klaar om die vacaturevideo(‘s) in te blikken? Kom dan even langs om alle mogelijkheden te bespreken!

3/ Haal het maximum uit je vacaturevideo’s of -testimonials!

Je vacaturevideo is klaar, maar daar stopt het niet. Zo is het ook belangrijk dat je video bekeken wordt. En daarom moet die dus via de juiste kanalen verspreid worden. Denk bijvoorbeeld maar aan:

  • YouTube

  • Je eigen website (en zoals eerder vermeld liefst via een eigen jobsite volledig in teken van potentiële werknemers!)

  • E-mail campagnes

  • Vacaturewebsites

  • Sociale media kanalen: LinkedIn, Facebook, Instagram…

Betrek je werknemers ook bij de verspreiding van je vacaturevideo. Want geef toe, het is toch een goed teken dat je eigen werknemers meehelpen met het zoeken naar nieuwe collega’s?

Gebruik je vacaturevideo dus optimaal en zorg dat je video zichtbaar is op de plaatsen waar je doelgroep zich bevindt!

Geen idee hoe je dit moet aanpakken? Geen nood, want daarmee weten wij wel raad.

Wij kennen alle kneepjes van sociale media en weten perfect hoe we je vacaturevideo gericht (lees: met focus op de doelgroep alsook de geografische situering) onder de aandacht kunnen brengen.

Hoor het eens van een ander: Van Der Bauwhede aan het woord!

“In onze branche is het niet altijd makkelijk om de juiste mensen te vinden. Net daarom wilden we het wel eens over een andere boeg gooien. DAS Media realiseerde een sterke vacaturevideo en daarnaast verzorgden ze ook de verspreiding ervan via een Facebook-campagne. Het resultaat? Er waren zo’n 35 000 vertoningen. Uiteindelijk kwamen er zo’n 10 sollicitaties uit én hebben we effectief de juiste persoon kunnen aanwerven. Ons team is opnieuw compleet!”

Klaar om die toptalenten te strikken? Wij helpen je graag op weg.

Neem contact op