Je Facebook advertenties laten knallen? Zet in op de juiste doelgroep!

Facebook is een gedroomd kanaal voor je marketing. Dat is een open deur intrappen, maar het kan niet genoeg herhaald worden. Dagelijks spoelen er miljoenen gebruikers aan en dat maakt van het platform een doeltreffend marketingmiddel. Via Facebook Advertenties kan je een hoop mensen bereiken. Zeker als je je campagnes goed aanpakt. Essentieel daarin is dat je op de juiste doelgroepen mikt. Hoe je dát doet, lees je in deze blog.

Dasmedia blog facebookads doelgroep beeld

Laten we je eerst iets vertellen over de vier hoofdcategorieën die Facebook hanteert om doelgroepen af te bakenen:

  • Locatie (land, provincie, postcode)
  • Demografie (leeftijd, geslacht en taal, maar ook relatie)
  • Opleiding (opleidingsniveau, onderwijsinstellingen, vakgebieden)
  • Werk (werkgevers, sector, functietitel)

Binnen elk van deze categorieën kan je zelf keuzes maken m.b.t. wie je wel en niet wil meenemen in je doelgroep. Het is belangrijk om die oefening goed te maken, want het succes van je campagne valt of staat natuurlijk met een goede targeting.

Dasmedia blog facebookads doelgroep interesses gedrag

Interesses en gedrag

Naast deze vier categorieën zijn er nog bijkomende parameters die erg nuttig kunnen zijn: de interesses en activiteiten van mensen. Welke hobby’s hebben ze? Wat is hun favoriete televisieprogramma? Waar hebben ze ingecheckt? Ook hun online gedrag is bijzonder interessant. Werken ze met Apple iPhone, Windows smartphone of Android? Welke browser gebruiken ze? Je merkt het: er zijn heel wat zaken waar je rekening mee kan houden. Maar hoe ga je daar nu mee aan de slag? Wel, het helpt om zogenaamde persona te definiëren.

Dasmedia blog facebookads doelgroep personacreeren

Persona creëren

Persona zijn mensen die de groep(en) belichamen die jij wil bereiken. Er zijn een paar eenvoudige vragen die je kunnen helpen om ze in kaart te brengen:

  • Geslacht: bestaat mijn doelgroep uit mannen, vrouwen of beiden?
  • Leeftijd: welke leeftijdsgroep wil ik bereiken?
  • Regio: in welk gebied woont mijn doelgroep?
  • Opleiding: welk opleidingsniveau is representatief voor mijn doelgroep?
  • Werk: in welke functietypes situeer ik mijn doelgroep?
  • Vrije tijd: welke hobby’s associeer ik met mijn doelgroep?
  • Interesses: van welke muziek, films en tv-programma’s houdt mijn doelgroep?
  • Digitaal gedrag: welke (Facebook) apps en toestellen gebruikt mijn doelgroep?
  • Contactinfo: heb je e-maildressen en/of telefoonnummers van je doelgroep?

Het is altijd handig als je iemand concreet voor ogen kunt houden, iemand die je kent en die jij ziet als een ‘prototype’ van de mensen in je doelgroep. Dat kan je 16-jarige skatende neefje zijn, de tante die verpleegster is en in haar vrije tijd vaak naar de cinema gaat of die ene vriend(in) die een succesvolle carrière uitbouwt in de financiële sector. Werkelijk iedereen die je kent, kan je inspireren bij het bepalen van je doelgroep en dus het beantwoorden van bovenstaande vragen.

Look-a-like doelgroepen

Look-a-like-doelgroepen zijn doelgroepen die het meest lijken op de profielen die jij wil bereiken. Als je een look-a-like-doelgroep aanmaakt, gaat Facebook voor jou op zoek naar de profielen die het meest vergelijkbaar zijn met de door jou beoogde profielen. Een handige tool dus, die je zeker eens moet uittesten. Facebook neemt hierbij parameters zoals leeftijd, woonplaats, gedrag en interesses in rekening.

Dasmedia blog facebookads doelgroep facebookpixel

Facebook Pixel

Voor je een campagne opstart en doelgroepen begint af te bakenen, moet je eerst Facebook Pixel op je website installeren. Dat is een code die bijhoudt welke pagina’s jouw websitebezoeker bekijkt. Met de gegevens van Facebook Pixel kan jij concrete acties opzetten naar je bezoekers. Je kan ze via je advertenties op Facebook opnieuw in aanraking laten komen met je services, producten of diensten. Zo kun je die groep mensen aanmoedigen om je pagina te liken, zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of hen in aanraking brengen met een specifieke advertentie op hun maat.

Zo scoor je de beste conversie

Je hebt nu een goed zicht op de ruime mogelijkheden die Facebook biedt om aan doelgroeptargeting te doen. Wat je nog niet weet, is hoe je nu de beste conversie kan verwezenlijken. Algemeen gesproken geldt dat de resultaten beter naarmate je je doelgroep specifieker maakt. Daarnaast zijn er algemene tendensen die voor iedereen werken. Dit zijn de belangrijkste twee:

1. Website retargeting

Je websitebezoekers via Facebook ‘bewerken’ levert het hoogste conversiepercentage op. Daar moet je dus zeker op inzetten. Dat is ook logisch: het gaat om mensen die al interesse in jou getoond hebben. Heel wat onder hen hebben maar een klein duwtje meer nodig en jij kan dat duwtje geven.

2. Custom Audiences

Via custom audiences kun je groepen gebruikers targeten op basis van e-mailadres of mobiel telefoonnummer. Dat is interessant, want het laat je toe je eigen databestand te koppelen met de Facebook-gebruikers. Binnen je eigen data is het wel zinvol om te werken met verschillende groepen van mensen, bijvoorbeeld afgaand op het type klant en/of het type product. Kijk zeker ook naar de historiek van je klanten. Er zal vast een groep zijn die al een tijdje niets meer gekocht heeft. Die kan je dus perfect retargeten. Een belangrijke voorwaarde is natuurlijk wel dat je data up to date zijn.

Tot slot

Net als bij Google AdWords is bij adverteren op Facebook conversietracking mogelijk. Dat doe je door zogenaamde conversiepixels te plaatsen. Mogelijk wordt het je wat te technisch, maar geen nood: je hoeft niet per se alles zelf te doen. Je kan ook een beroep doen op het team van DAS Media!

Meer weten? Contacteer ons en dan kijken we samen met jou hoe we jou het best kunnen ondersteunen.

Neem contact op