Meer conversie halen? Dat doe je via een Shopping campagne!
Met Shopping heeft Google Ads er een erg interessante toepassing bij. Een Shopping campagne laat je toe een campagne op te starten waardoor je producten automatisch een plek krijgen in het brede Google Ads-netwerk. Lees: in de zoekmachine, op websites, op YouTube en in Gmail. Google zelf maakt zich alvast sterk dat een Shopping campagne gemiddeld al gauw tot 20% meer conversie leidt. Zelfs als daar een beetje overschatting op zou zitten, mag het duidelijk zijn dat je er wellicht baat bij hebt om deze tool voor je marketingkar te spannen.

De vraag is natuurlijk: hoe zet je zo’n Shopping campagne op? Google heeft alvast voor een eenvoudige tool gezorgd. Je hoeft dus geen specialist te zijn om er mee aan de slag te gaan. Wij nemen je stap voor stap mee doorheen het proces om een campagne te lanceren.
1. Ga van start met je Google Merchant account
Start je Google Merchant account op en creëer daarin je product feed. Zo'n product feed is eigenlijk een export van je database van producten, je assortiment met andere woorden. Zorg er zeker voor dat deze producten voorzien zijn van structured data, zoals bv. productnaam, beelden, prijs, etc. Als laatste stap in Google Merchant ga je in je account naar 'growth', dit staat in de linkerkolom. Vervolgens 'manage programs' en daar schakel je 'surfaces across Google' in.
2. Je campagne aanmaken
Nadat je je Google Merchant account hebt opgesteld, kunnen we doorgaan naar de Shopping campagne. Het startscherm in Google Ads biedt je de keuze uit 5 campagne-mogelijkheden. Er is een aparte knop voor Shopping campagnes. Daar moet je dus zijn.


3. Zorg dat je Google Merchant gekoppeld staat aan de shopping campagne
Koppel hier je Google Merchant account aan. Zo worden al je producten overgenomen in je campagne.

4. Leg vast hoeveel je per dag wil uitgeven
Campagne voeren kost geld. Leg dus vast hoeveel je elke dag gemiddeld wilt uitgeven aan je ads-campagne. Het is goed om te weten dat de biedstrategie geautomatiseerd verloopt en er op is gemaakt om je campagne maximaal te laten scoren. Zo bereik je de best mogelijke conversie!

5. Alle producten uit Google Merchant worden toegevoegd aan de Shopping campagne
Je campagne is bijna klaar de wereld in te sturen. Je producten worden automatisch via Google Merchant in je shopping campagne overgezet. Controleer hier vlug even of al je producten juist zijn meegenomen. Van zodra alles correct is ingesteld, is je Shopping Campagne klaar om live te gaan.

Wat het beeldmateriaal betreft: wees niet bang om platgetreden paden te verlaten. Bestudeer je concurrenten en probeer het verschil te maken met hen. Anders dreig je op te gaan in de massa, zoals voorbeeld hiernaast.
6. Goed om weten
- De eerste paar dagen zal je een daling noteren in je traffic. De kunstmatige intelligentie heeft namelijk even tijd nodig om haar werk te doen.
- Je kan niet kiezen op welke apparaten jouw advertenties worden getoond. Vergeet dus niet dat de beelden die je in je campagne gebruikt ook mobile friendly moeten zijn.
- Targeting op locatie is beperkt: je kan wel kiezen voor het land waar je wilt verkopen, maar je kan dus niet verder opdelen in regio’s of bepaalde steden selecteren. Een Shopping campagne is dus minder geschikt voor lokale campagnes.
Zo laat je je campagne helemaal knallen
Tip 1: voeg uitsluitingszoekwoorden toe
Bij Search-campagnes heb je altijd zoektermen die voor jou minder interessant zijn en niet het juiste verkeer naar je webshop genereren. Hetzelfde geldt ook voor Google Shopping-campagnes.
Tip 2: splits je productgroepen op
Net als bij Search-campagnes is het belangrijk dat je bij Google Shopping je productgroepen uit splitst. We leggen even uit waarom. Neem nu dat je hockeysticks verkoopt. Die komen in verschillende merken, materialen en maten. Binnen de categorie hockeysticks splits je daarom best verder uit per merk. Dat laat je toe om te zien wat een merk doet t.o.v. de concurrentie. Je kan daarnaast ook een uitsplitsing maken per materiaalsoort. Dan staan in het geval van de hockeysticks alle carbon modellen bij elkaar, net als de kunststof sticks enzovoort.
Tip 3: optimaliseer je titels
Zorg ervoor dat je titel alle belangrijke informatie bevat. Vermeld in de titel zeker het merk en het belangrijkste zoekwoord. Daarnaast kan je ook nog details zoals de kleur of de maat vermelden. Daardoor zullen bezoekers sneller geneigd zijn om op jouw advertentie te klikken.
Tot slot
Onder het motto ‘wie niet waagt, niet wint’, raden we je aan om de proef op de som te nemen. Ga aan de slag met deze uitleg en probeer een Shopping campagne uit!