Zo lanceer jij je D2C e-commerce

De business modellen B2B en B2C kenden we al, maar wat is het steeds populairder wordende D2C concept? Bij D2C, ofwel Direct-To-Consumer, verkoopt een producent zijn producten of diensten rechtstreeks aan de eindgebruiker. Als deze verkoop online verloopt, noemen we dit D2C e-commerce. Maar wat zijn de voordelen van D2C e-commerce? Zorgt dit model niet voor conflicten met andere partijen in de keten? Welke zaken heb je nodig voor een succesvolle D2C webshop? Wat zijn enkele voorbeelden van succesvolle, Vlaamse D2C webshops? Lees het allemaal hieronder!

Dasmedia blog D2 C beeld meatier
Dasmedia blog D2 C traditioneelvsd2 C schema

Wat is D2C e-commerce?

D2C e-commerce staat voor Direct to Consumer e-commerce: wanneer een producent rechtstreeks online verkoopt aan de eindgebruiker. Deze producent produceert dus niet enkel, maar verkoopt, verpakt en verzendt hun producten ook zelf aan de consument. In een meer traditioneel detailhandel bedrijfsmodel verkoopt de producent aan een groothandelaar die op zijn beurt verkoopt aan een distributeur. En die verkoopt dan weer aan de detailhandel, die uiteindelijk verkoopt aan de eindgebruiker. Een hele weg dus! Bij het D2C model sla je de tussenhandelaren in de keten over.

Waarom jij als producent beter start met D2C e-commerce!

1/ Meer controle over marges

Door de tussenhandelaars in het verkoopproces over te slaan, bespaar je op je kosten en zo worden de marges op je producten dus groter. Je eindklant geniet dus niet enkel van een betere prijs, maar je vergroot tegelijk ook je eigen winstmarge! Sounds like a winner to us!

De keerzijde van de medaille is de onvoorspelbaarheid van consumenten. Je hebt niet langer de zekerheid van vaste, grote bestellingen door retailers zoals in het B2B model. Door de heel wisselende behoeften en kleine bestellingen van eindgebruikers zijn verwachte verkopen en verwachte inkomsten onzeker en moeilijk voorspelbaar. Daarbij hebben retailers al ervaring met verkopen aan eindgebruikers en hebben ze dus een goed inzicht in hun klanten en de retailmarkt.

2/ Meer controle over de gebruikerservaring en merkbeleving

Met een D2C e-commerce model neem je als fabrikant de controle over je eigen marketing en verkoopstrategieën in handen. Van onderzoeksfase tot aankoop: jij bepaalt nu hoe je klant dit ervaart.

Maar onderschat deze nieuwe taken niet: veel nieuwe D2C bedrijven hebben in het begin moeite met het verwerken en versturen van bestellingen. Plots ben jij als fabrikant ook verantwoordelijk voor verpakkingen, bijhouden van voorraad, teruggestuurde bestellingen, klachten, enz.

Ook online aanwezigheid opbouwen onder eigen naam is nieuw voor de meeste B2B bedrijven die beginnen aan D2C e-commerce. Om er echt uit te springen in de D2C markt heb je een grote focus op marketing nodig, want online aanwezigheid opbouwen is niet vanzelfsprekend en vereist toewijding.

3/ Meer inzicht in de noden en wensen van je eindgebruiker

In de traditionele retail keten hebben producenten zelden contact met de eindgebruiker. Inzicht krijgen in hun noden, wensen en voorkeuren kan enkel door doelgericht marktonderzoek. Dankzij D2C hou je als fabrikant de vinger aan de pols. Vooral bij het lanceren van nieuwe producten is dit zeer waardevol.

D2C is het kanaal bij uitstek voor verkoop van longtail, premium varianten, gepersonaliseerde producten en abonnementsvormen.

Zorgt D2C voor conflicten met andere partijen in de keten?

Een veelvoorkomende bezorgdheid is dat de omschakeling naar D2C conflicten of wrevel zal veroorzaken bij andere partijen in de keten.

Voor een succesvolle overstap wordt aangeraden zo transparant en duidelijk mogelijk te communiceren met je retail partners. Je wil duidelijk maken dat het niet je bedoeling is te concurreren of de retail aan te vallen: retailers blijven een belangrijke weg naar de markt. Jouw voornaamste doel met D2C is je klantrelatie versterken.

Jouw nieuwe D2C model is trouwens ook interessant voor je distributeurs. D2C verkoop leidt tot meer merkbekendheid, wat ook hun verkoop en leads boost. Daarbij is er in het D2C model meer ruimte om het succes van nieuwe producten te testen. Bij verkoop via een retailer zouden distributeurs dit succes namelijk niet kunnen meten.

Wat heb je nodig voor een succesvolle D2C webshop?

1/ De juiste e-commerce software

Dit hangt af van hoeveel producten je wenst aan te bieden, hoe complex je aanbod en prijzenstructuur is, welke systemen je gebruikt tijdens het orderproces, hoeveel niet-standaard functies, tools of instellingen je wil, enz. Voor een beginner of een klein, eenvoudig aanbod volstaat een SaaS (Software-as-a-Service) oplossing. Maar van zodra je meer persoonlijke behoeften hebt of functies, tools of instellingen wilt die niet in het basispakket zitten, kijk je beter uit naar een webshop op maat.

2/ Een ERP systeem

Enterprise Resource Planning (ERP) software automatiseert en verbindt bedrijfsprocessen binnen een organisatie. Alle gegevens van verschillende afdelingen (productie, boekhouding, stock, enz.) worden opgeslagen in één centrale database. Zo heeft iedere medewerker op elk moment toegang tot helemaal actuele, juiste informatie.

Door je ERP systeem de basis van al je e-commerce activiteiten te maken, hebben ook je online klanten steeds de meest actuele en juiste informatie, kunnen orders automatisch worden doorgezet en automatiseer je je facturatie.

Dit moet er zeker in je ERP pakket geïntegreerd zitten, of beschikbaar zijn als koppeling, als je een D2C webshop wil starten:

  • Een CRM (Customer Relationship Management) systeem dat klantdata van zowel zakelijke klanten als individuele consumenten kan opslaan.

  • Uitgebreide productinformatie en PIM (Product Information Management) software die ervoor zorgt dat alle content die producten omschrijft steeds beschikbaar en uniform is. Hoe beter een klant geïnformeerd is over een product, hoe waarschijnlijker hij tot aankoop overgaat. Uitgebreide, relevante informatie kan er bovendien voor zorgen dat een klant sneller aanvullende producten vindt (cross-selling) of een product van een hogere prijsklasse aanschaft (upselling).

  • Een WMS of voorraadbeheersysteem waarmee je voorraad in verschillende eenheden kunt opslaan en verdelen over de B2B/B2C locaties in het magazijn.

  • Waar het voor B2B-klanten belangrijk is om te weten wanneer bepaalde producten terug in het magazijn verwacht worden, is directe beschikbaarheid voor eindgebruikers het belangrijkste. Biedt daarom reservatie mogelijkheden aan of meldingen wanneer artikelen opnieuw in stock zijn.
  • Een facturatie- en boekhoudsysteem dat zowel de vele online transacties als grote (verzamel)facturen met ruime betaaltermijn probleemloos verwerkt.

3/ Een goed uitgekiend plan voor order management en logistiek.

4/ Voorbereide medewerkers en processen. Order picking, administratie, boekhouding, marketing, sales, after sales, enz. dienen goed voorbereid te worden.

Voorbeelden van D2C webshops

Naast de bekende D2C voortrekkers zoals Nike, Tesla, Bose, Burberry, Warby Parker, Dollar Shave Club, Ace & Tate, enz. zijn er meer dan genoeg succesvolle Vlaamse D2C webshop voorbeelden. Hierondere enkele van onze D2C e-commerce klanten:

Dasmedia blog D2 C case mariemero

Marie Méro

Het eigentijdse modelabel Marie Méro laat vrouwen van alle leeftijden en met elk lichaamstype stralen door hun complete en kwalitatieve outfits. Naast brick-and-mortar Marie Méro boutiques en andere, multibrand verdelers verkoopt Marie Méro ook rechtstreeks aan de consument via hun D2C webshop.

Dasmedia blog D2 C case meatier

Meatier

“Vlees van boer tot bord” is de slogan van Meatier. Lang voor korte keten een begrip werd, kocht het slagersatelier al hun eerste eigen runderen aan. Vandaag groeien runderen, varkens, schapen en kippen er in de beste omstandigheden op, waarna ze in het eigen atelier versneden en verwerkt worden. Via hun hoevewinkel en D2C webshop kunnen ook particulieren genieten van stukje kwaliteitsvlees.

Helemaal klaar voor je eigen D2C webshop? Neem contact met ons op voor een webshop op maat!

Doe het nu!