Webshop met automatische synchronisatie

Kevin Shoes is een schoenenwinkel met 3 fysieke winkels die bovenop de offline verkoop ook nog een webshop wou. Zo wil men het bereik en de omzet verhogen. Hieronder lees je hoe wij dit project met vol enthousiasme hebben aangepakt.

dasmedia-kevinshoes-webshop-headerbeeld
dasmedia-kevinshoes-webshop-filters

Automatische synchronisatie

De webshop werd gekoppeld aan het ERP- en kassasysteem Midelco. Dit vlot kassasysteem zorgt ervoor dat alle producten op een eenvoudige wijze kunnen beheerd worden en daarbovenop wordt de stock per artikel per maat en per vestiging ook realtime geüpdatet. Zo lopen de klanten minder risico dat ze een uitverkocht product aankopen.

De online bestellingen worden onmiddellijk geregistreerd in het ERP-systeem. Vervolgens krijgen de klanten via e-mail een bestelbevestiging. Ze ontvangen eveneens een e-mail wanneer de bestelling klaar is voor verzending of afhaling. In het ERP wordt de stock meteen geüpdatet en de facturen worden ook opgemaakt.

Naast de realtime stock heeft de webshop ook een snelle filtering, paginering, sortering én zoekfunctie van de producten. En dit allemaal dankzij het gebruik van de ‘Algolia’ webservice. De snelle werking zorgt voor een gebruiksvriendelijke webshop, waardoor de klant vlotter tot een aankoop overgaat.

dasmedia-kevinshoes-webshop-mockupdevices.jpg
dasmedia-kevinshoes-webshop-screen

Webshop in de shop

We gingen nog een stapje verder met interactieve schermen in de fysieke winkels. Dankzij deze schermen kan je direct de beschikbaarheid van de producten bekijken én zelfs nog beter: je kan direct je favoriete paar schoenen bestellen. Zo hoef je dus niet meer te wachten tot je thuis bent. De webshop wordt met andere woorden doorgetrokken in de fysieke winkels.

Opdat de schermen optimaal gebruikt zouden worden, werd er een aparte weergave voorzien. De focus lag hier op de gebruiksvriendelijkheid voor de klant. Zo wordt er met grote blokken gewerkt en is er een zoekfunctie om je snel en gericht door de webshop te loodsen.

Naast het gebruiksvriendelijk ‘user experience’ (m.a.w. de beleving die de klant meemaakt tijdens het gebruik van de site) werd er ook een time-out geïntegreerd. Dankzij deze time-out verspringt het scherm automatisch terug naar de homepage na een bepaalde tijd. Een volgende klant ziet zo steeds de uitnodigende homepage, in plaats van het scherm waar de vorige klant gestopt is.

Goed scoren in Google door gerichte webcopy

Om zo optimaal mogelijk te scoren in Google werd voor elke productcategorie een aparte SEO tekst voorzien met daarbovenop ook nog eens een SEO tekst per merk. Via die merkpagina’s kunnen de klanten gemakkelijk doorklikken naar de merkschoenen in kwestie. Dit geeft hen een duidelijk overzicht van alle merken die Kevin Shoes aanbiedt.

De SEO optimalisatie wierp zijn vruchten af, want Kevin Shoes staat voor bijna alle gekozen trefwoorden in de top 2!

Uitgekiend digitaal marketingplan

Na de SEO optimalisatie bleven wij natuurlijk niet bij de pakken zitten. De SEA of Google Adwords werden ook onder handen genomen. Naast de gewone advertenties die naar de categoriepagina’s doorlinken, werd er ook een shopping campagne opgezet. Met de shopping campagne kon Kevin Shoes zijn producten promoten door gebruikers uitgebreide informatie over hun aanbod te geven voordat ze ook maar op de advertentie hebben geklikt. De gebruiker ziet dus meteen de prijs en bijbehorende productinformatie in Google.

Uit deze shopping campagne komen iedere maand veelbelovende conversies. We konden ook meten dat na het klikken op één van de campagnes er al reeds 170 mensen een bezoekje brachten aan een fysieke winkel van Kevin Shoes.

Radiocampagne

Kevin Shoes was ook geïnteresseerd in wat radioreclame hen te bieden had. Na het overlopen van de mogelijkheden werden er 3 verschillende spotjes gemaakt. Die waren te horen op de radiozenders Nostalgie en NRJ:

  • Spotje van 12 tot 25 jaar op NRJ: hier klinkt de spot jong omwille van het profiel van de luisteraars.
  • Spotje van 35 tot 55 jaar op Nostalgie: we hadden hier een aparte spot voor mannen en vrouwen. Dit om meer identificatie te krijgen met het product. Deze twee versies liepen alternerend op de zender.

Deze campagne leverde ook fantastische online resultaten op. Tijdens de drie weken dat de radiospot liep, werden er 50% meer online verkopen geregistreerd!

dasmedia-kevinshoes-webshop-craftcommerce

Waarom we voor Craft Commerce kozen: alle voordelen op een rijtje!

De webshop werd opgebouwd in Craft CMS. Waarom? Heel simpel! Craft is een heel gebruiksvriendelijk CMS systeem (Content Management Systeem) dat gericht is op contentmanagers. De klant moet immers in staat zijn om zelf makkelijk de informatie up to date te houden.

Lees hieronder verder voor de voordelen van Craft:

  • Contentbuilder: dit zijn allerlei blokken waarmee de klant zelf een tekstuele pagina kan opbouwen. Heel eenvoudig in gebruik en laat je toe om dynamische pagina’s op te bouwen zonder te tornen aan de lay-out van de website.
  • Je kan pagina's & blokken van de contentbuilder in- en uitschakelen. Je hoeft dus iets niet te verwijderen om daarna weer opnieuw in te geven. Dit is altijd makkelijk voor een vacaturepagina bijvoorbeeld.
  • Preview functie: ontzettend handig, want je hoeft de webpagina niet op te slaan om meteen het resultaat te zien.
  • Mogelijkheid om beperkte toegang te geven aan bepaalde gebruikers. Zo kunnen er geen fouten gemaakt worden en wordt elke actie per gebruiker en tijdstip gelogd.
  • Ook het gekende online tech-magazine Emerce deed ooit al onderzoek naar Craft Commerce als e-commerce platform. Lees hier hun bevindingen over Craft Commerce.
Ontdek deze webshop

Kan je bedrijf ook een resultaatgerichte webshop gebruiken?

Contacteer ons

Op de hoogte blijven?