Webshoppers hou jullie vast: alle voordelen op een rijtje!
Naast een aantrekkelijk ogend design, hielden we ook qua functionaliteit enkele prioritaire vereisten in het achterhoofd bij de realisatie van de webshop. Dit op een manier dat de webshop zowel voor Marie Méro als voor haar klanten eenvoudig in gebruik zou zijn.

Webshop vereiste 1: koppeling webshop met ERP-pakket
Allereerst was het cruciaal dat een goed overzicht op de stock behouden bleef. Daarom koppelden we het bestaande ERP-pakket aan de webshop zodat de collecties, lookbooks, bestellingen en artikelen met voorraad gesynchroniseerd worden tussen de online shop en het eigen ERP-platform. Op deze manier maakten we de cirkel rond: van ERP naar webshop en terug.
Webshop vereiste 2: service en upsell troef
In de ERP-software kan Marie Méro combinaties of ‘looks’ samenstellen. Zo worden aparte artikelen gecombineerd tot volledige outfits. De bezoeker krijgt zo advies bij het samenstellen van haar bestelling en voor Marie Méro is dit een mooie mogelijkheid tot upselling!

Webshop vereiste 3: efficiënte verzend- en afhaalmethodes
We koppelden de webshop ook met Sendcloud. Deze synchronisatie zorgt ervoor dat alle af te halen pakketten automatisch aan de koerierdienst gemeld worden. Dit zorgt niet alleen voor een kleinere foutenmarge, maar vermindert ook aanzienlijk de administratieve rompslomp.
En stel dat je favoriete item online uitverkocht is, kan je via een slimme zoekfunctie op postcode of woonplaats te weten komen in welk fysiek verkooppunt het kledingstuk toch nog verkrijgbaar is. Bij deze functionaliteit hielden we natuurlijk ook rekening met de Marie Méro dealers, zodat het aanbod zo volledig mogelijk in kaart gebracht wordt.
Tot slot is het ook mogelijk om je bestelling in een verkooppunt af te halen. Een simpele klik in de checkout van je bestelling en klaar is kees!

Webshop in een nieuw kleedje!
Marie Méro onderging onlangs een totale metamorfose op vlak van huisstijl. En met een nieuwe huisstijl kon een redesign van de webshop natuurlijk niet uitblijven.
Marie Méro wilde van de gelegenheid gebruik maken om ook de gebruiksvriendelijkheid en content van de webshop onder de loep te nemen. Iets wat wij alleen maar kunnen toejuichen. Want een redesign is immers zoveel meer dan enkel je bestaande webshop in een nieuw kleedje steken. Alles werd dus uitvoerig bestudeerd: wat kon er vlotter verlopen en hoe pakten andere webshops dit bijvoorbeeld aan? Kunnen bepaalde call to actions beter gepositioneerd worden?
Tijdens een intens cocreatieproces sleutelden we aan de website tot alles tot in het kleinste detail - dus zowel op het vlak van design als gebruiksvriendelijkheid - helemaal goed zat voor Marie Méro.
Webshop met nieuwe collectie, sale én outlet!
Vroeger verliep de sale of outlet via een extern platform. Aangezien we reeds bezig waren met het redesign, zag Marie Méro alles graag gebundeld op de webshop. Zo gezegd, zo gedaan. We maakten het bijgevolg voor de bezoekers mogelijk om ook artikelen met korting te bestellen. Daarenboven kan de bezoeker gemakkelijk filteren op kortingspercentage. Zo kunnen ze nog sneller koopjes scoren. Handig, niet?
In geval van sale of outlet kunnen klanten hun bestelling(en) niet in een verkooppunt afhalen. De checkout werd zo ook bijgestuurd. En om af te sluiten nog een leuk weetje: in de checkout tonen we eveneens de totale besparing. Zo proberen we de laatste twijfels - indien die er nog zouden zijn - weg te nemen.

En het uiteindelijke resultaat?
Als we de resultaten van na de lancering van het redesign van de webshop tot nu vergelijken met dezelfde periode vorig jaar, kunnen we volgende zaken stellen:
- Het totale aantal bezoekers is met bijna 24% gestegen.
- Het aantal bezoekers dat de webshop via desktop (lees: computer) bezocht, ging omhoog met 24%.
- De grootste stijging is echter toe te schrijven aan de mobiele bezoekers, meer bepaald 55%. Oog hebben voor de mobiele gebruikers van je website loont dus!
- Voor Marie Méro ontwierpen we ook een nieuwe mailtemplate waarmee ze de nieuwe collectie of bepaalde acties in de spotlight kunnen plaatsen. We zien ook dat er vanuit de mailings meer naar de webshop wordt doorgeklikt. De doorklik nam toe met maar liefst 176,5%.
- En als kers op de taart werden er maar liefst 287% meer verkopen geregistreerd! Enerzijds moeten we dit cijfer wat nuanceren, want de webshop werd uitgebreid met de sale en outletproducten. Anderzijds gaf de klant aan dat de nieuwe collectie nu veel vlotter verkoopt dan voordien, dus toch wel iets om trots op te zijn!